Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dittling
Du menar, med andra ord, att Exorcisten är den särklassigt bästa skräckfilmen som någonsin gjorts.
Till och med vetenskapligt.
Då är det illa ställt med skräckfilmsgenren.
Håller med. Dessutom är det ju individuellt vilken/vilka TYPER av skräckelement man gillar. Jag t.ex. har aldrig gillat besatthet, eller något överhuvudtaget som involverar demoner eller Djävulen. Inte heller gillar jag historier om vampyrer eller zoombies. Jag föredrar klassiska, gotiska spökhistorier, som gärna får utspelas på något gammalt slott/herrgård - men andra miljöer kan också gå bra om de inte är för moderna. Jag vill att det ska finnas en riktig historia med ett mysterium som ska lösas, och att man får lösningen på slutet.
Och viktigast av allt - man får inte se spöket för tidigt, för då slutar man vara rädd för det. Utan det ska närma sig lååååångsamt, kryyyypande. Det ska vara kuuuuusligt! Undantagsvis behöver det inte ens visa sig vara ett riktigt spöke i slutändan, för då har man ändå fått den där kusliga skräcken. Det kan få finnas naturliga orsaker, eller - ofta bäst av allt - en naturlig förklaring som ändå lämnar kvar tvivel...