2017-01-01, 20:19
The Last Castle(2001) - med b.la. Robert Redford, James Gandolfini och Mark Ruffalo.

Robert Redford spelar sin karaktär utomordentligt och så gör även James.
Det var nog lite för mycket patriotism(amerikansk militär) för min smak, intressant att det utspelar sig i ett fängelse dock. Gillade hur Redford/Gandolfini använder sin list för att försöka ta ner den andre.

Slutet: Var ganska förväntat men sättet det görs på är väldigt överdrivet och det förstör en del av filmen, kändes halvt som en illagjord actionrulle sista scenen.
Typiska personligheter hos fångarna: den dumma, den omoraliske, de lojala etc.
Redford(den goda) i spetsen mot Gandolfini(den onda) som bortser från det "rätta att göra" för att enbart utföra sitt jobb med alla medel som krävs.

Fram till slutet bygger man upp det på ett bra sätt där Redford sakta men säkert får fångarnas lojalitet pga. sitt hjärta för landet osv.
Scenen med Aguilar är även det starkt och är väl egentligen vändpunkten i filmen.

Den får 6,5/10. Den tappar pga. slutscenen.
Senast redigerad av J-dilla 2017-01-01 kl. 20:21.
Citera
2017-01-01, 22:34
Medlem
nihilverums avatar
Don't Think Twice (2016)

Jack (Keegan-Michael Key från komikerduon Key&Peele) och hans flickvän Samantha (Gillian Jacobs) är det perfekta paret och är båda med i samma improvisationsteatergrupp som uppträder på en teater med ekonomiska problem. När Jack får en stor chans så prövas den familjära stämningen i gruppen när de andra inser att de kanske inte alla kommer att bli framgångsrika.

Smårolig film med uteslutande okända skådespelare. Ben Stiller gör en biroll som sig själv när han besöker teatern i fråga.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-01-01, 22:49
Medlem
Dolwphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
HAHAHAHAHAHAHA!

Oj, jag menade tack för rekommendationerna. Ingen bra start för Kurosawa men kommer definitivt att se fler av hans filmer.

Jag måste säga att jag blev rätt road av att läsa din recension om filmen.
Citera
2017-01-01, 23:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Exorcisten (1973)

En tolvårig flicka blir besatt av något främmande, ondsint, väsen.

En film jag inte sett på 20-30 år, sådär.
Den kändes mest fånig idag, Max von Sydow bra, som alltid.
Men det är väldigt segt innan det börjar hända någonting.
De onda krafterna är förvånansvärt svaga.

2/5
Citera
2017-01-02, 00:02
Medlem
Memmajemmas avatar
Jag såg Danish girl, en helt ok film med bla. Alicia Wikander.
Citera
2017-01-02, 00:14
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Exorcisten (1973)

En tolvårig flicka blir besatt av något främmande, ondsint, väsen.

En film jag inte sett på 20-30 år, sådär.
Den kändes mest fånig idag, Max von Sydow bra, som alltid.
Men det är väldigt segt innan det börjar hända någonting.
De onda krafterna är förvånansvärt svaga.

2/5

Bästa manuset, bästa regin och bästa skådespeleriet till en skräckfilm, någonsin. Allt skildras så realistiskt som möjligt, i klinisk och - till och med - vetenskaplig detalj. Det är nästintill obegripligt hur välgjord filmen är. William Friedkin är en regissör helt i egen klass.
Citera
2017-01-02, 01:31
Medlem
Halloween2s avatar
hell or high water.

Förstod inte alls hypen kring denna? Var ju inte dålig, men inte bra heller. Mer än öhhh ok.
Citera
2017-01-02, 02:31
Medlem
de.Montforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av de.Montfort
Hemligheten i deras ögon från 09. Tog hem Oscarn för bästa utländska film året därpå.

Lite väl skakig för min smak. Första delen av filmen är seg för att ta igen sig under andra halvan..

För att uppskatta filmen behöver man antagligen känna till Argentinas turbulenta historia då filmer utspelar sig när Argentinas smutsiga krig var i antågande och under militärjuntans diktatur. Jag låg och läste lite efter att filmen slutat för att se om den för att bättre hänga med.

Själva mordet och våldtäkten är sekundär känns som vilken brittisk deckare, Wallander eller Beck som helst. Det politiska och juridiska spelet som är kärnan, korruptionen och en inblick i bristen på rättvisa.
Citera
2017-01-02, 06:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Bästa manuset, bästa regin och bästa skådespeleriet till en skräckfilm, någonsin. Allt skildras så realistiskt som möjligt, i klinisk och - till och med - vetenskaplig detalj. Det är nästintill obegripligt hur välgjord filmen är. William Friedkin är en regissör helt i egen klass.
Du menar, med andra ord, att Exorcisten är den särklassigt bästa skräckfilmen som någonsin gjorts.
Till och med vetenskapligt.

Då är det illa ställt med skräckfilmsgenren.
Citera
2017-01-02, 07:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du menar, med andra ord, att Exorcisten är den särklassigt bästa skräckfilmen som någonsin gjorts.
Till och med vetenskapligt.

Då är det illa ställt med skräckfilmsgenren.

Håller med. Dessutom är det ju individuellt vilken/vilka TYPER av skräckelement man gillar. Jag t.ex. har aldrig gillat besatthet, eller något överhuvudtaget som involverar demoner eller Djävulen. Inte heller gillar jag historier om vampyrer eller zoombies. Jag föredrar klassiska, gotiska spökhistorier, som gärna får utspelas på något gammalt slott/herrgård - men andra miljöer kan också gå bra om de inte är för moderna. Jag vill att det ska finnas en riktig historia med ett mysterium som ska lösas, och att man får lösningen på slutet.

Och viktigast av allt - man får inte se spöket för tidigt, för då slutar man vara rädd för det. Utan det ska närma sig lååååångsamt, kryyyypande. Det ska vara kuuuuusligt! Undantagsvis behöver det inte ens visa sig vara ett riktigt spöke i slutändan, för då har man ändå fått den där kusliga skräcken. Det kan få finnas naturliga orsaker, eller - ofta bäst av allt - en naturlig förklaring som ändå lämnar kvar tvivel...
Citera
2017-01-02, 11:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Håller med. Dessutom är det ju individuellt vilken/vilka TYPER av skräckelement man gillar. Jag t.ex. har aldrig gillat besatthet, eller något överhuvudtaget som involverar demoner eller Djävulen. Inte heller gillar jag historier om vampyrer eller zoombies. Jag föredrar klassiska, gotiska spökhistorier, som gärna får utspelas på något gammalt slott/herrgård - men andra miljöer kan också gå bra om de inte är för moderna. Jag vill att det ska finnas en riktig historia med ett mysterium som ska lösas, och att man får lösningen på slutet.

Och viktigast av allt - man får inte se spöket för tidigt, för då slutar man vara rädd för det. Utan det ska närma sig lååååångsamt, kryyyypande. Det ska vara kuuuuusligt! Undantagsvis behöver det inte ens visa sig vara ett riktigt spöke i slutändan, för då har man ändå fått den där kusliga skräcken. Det kan få finnas naturliga orsaker, eller - ofta bäst av allt - en naturlig förklaring som ändå lämnar kvar tvivel...
Får hålla med dig helt och hållet.

skräckfilmer i slottsmiljö, kommer just nu bara på Dödspendeln och det spökar på Hill house, båda, i mitt tycke, bättre än Exorcisten.
Citera
2017-01-02, 11:08
Första nya filmen från i år jack reacher 2. Var positivt överraskad av ettan. Men denna var enbart tråkig och långdragen. Första hade en viss humor och bra action. Men denna föll platt och var tråkig. Skådespeleriet var under all kritik. 2/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in