2017-03-12, 16:45
Medlem
GoodnightRobiceaus avatar
TV6, Wild Card med Jason Statham. Kan inte varit så bra eftersom jag somnade.
Citera
2017-03-12, 20:58
Medlem
nihilverums avatar
Christine (2016)

Detta är inte en ny filmatisering av Stephen Kings roman om den hemsökta bilen, utan det är ett verklighetsbaserat drama som handlar om Christine Chubbuck, ett amerikanskt TV-nyhetsankare som är mest (ö)känd för att hon begick självmord genom att skjuta sig själv i huvudet under pågående direktsändning 1974. Filmen skildrar hennes korta, problematiska liv och hur detta ledde till hennes spektakulära död.

Bra skådespelarinsats av en mycket porträttlik Rebecca Hall, men jag kan inte låta bli att tänka att en film om R. Budd Dwyer hade varit mer intressant med tanke på de mer oklara omständigheterna kring hans likartade självmord.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-03-12, 21:16
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Deadpool (2016) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

En fin liten pnuttrig kärlekshistoria som framförallt känns seriös i sin skildring av kärlek trots motgångar. Legosoldaten Wade Wilson har precis hittat sin drömtjej när han får ett tråkigt cancerbesked. Lyckligtvis finns ett botemedel som visserligen innebär lite kroppsmodifikation, men allt ska nog ordna sig och de kan leva lyckliga resten av sina dagar. Eller... Säg hej till Deadpool! Superhjälten med det där lilla extra och en gudabenådad röv.

En frisk fläkt för superhjälte-genren. Precis vad som behövdes, hur trött är man inte på den generiska skiten som regelbundet pumpas ut. Jag var rädd att det skulle vara för pubertal humor för min smak, alldeles för grabbig med oändliga kukskämt och frossande i diverse kroppsvätskor. Och visst innehåller den sin beskärda del av det men det går inte att värja sig mot charmen och skaparglädjen som genomsyrar allt. Ryan Reynolds älskar verkligen sin Deadpool - det syns så tydligt och det smittar av sig. Allt går inte hem hos mig men mycket gör det.

Att det är så brutalt och kompromisslöst med avhuggna lemmar, hinkvis med blod och sex är också skönt att se. Historien är visserligen tunn, men det är en origin-story som håller sig till det filmen igenom. Inte som Doctor Strange (2016) där bakgrunden avhandlas inom 30 minuter för att sen slåss mot någon ond sak som hotar världen igen - Här är hela filmen Deadpool's berättelse om hur han blev till och det ger han svängrum till att flippa ut totalt.

Dialogen är fantastisk och Deadpool är en mästare på att reta upp folk. Scener som gnabbandet under tortyren och IKEA-tjafset han har med sin rumskamrat - en blind gammal svart dam - är briljant munhuggeri. Förutom Deadpool så är även resten av ensemblen en skön skara. Ed Skrein som skurken är en matchande motståndare.

Deadpool är en smått underbar film som håller hög klass på underhållningen rakt igenom och lämnar en med känslan av att man vill ha mer. Och, jag drev med kärlekshistorien i inledningen men det är förvånansvärt nog en del jag verkligen gillar. Den känns äkta och berörande och motiverar hans handlingar. Tramsig och berörande alltså - Deadpool i ett nötskal.
Citera
2017-03-12, 23:31
Medlem
Elementarts avatar
Devils Pass, en found footage-film där ett gäng studenter reser till Ryssland för att försöka ta reda på vad som hände vid Djatlovpasset 1959. Filmen är ganska seg i början och man störde sig mycket på dialogen, den var inte särskilt läskig heller. Men slutet var inte helt tokigt.

Betyg: 1,5 / 5
Citera
2017-03-12, 23:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Wallander Prästen (2009)

En präst hittas skjuten, vad har han haft för skumt för sig ?

Ovanligt seg och tråkig, till och med för att vara en Wallanderfilm.
2/5
Citera
2017-03-13, 06:00
A Sunday Horse. Bra film, bra skådespelare och finfina hästar!

Rekommenderas!
Citera
2017-03-13, 06:56
Medlem
Illusioners avatar
Såg Hacksaw Ridge så här på morgonkvisten. Tyckte den var helt okej. Förstår att Andrew Garfield fått mycket beröm för sin roll. Kändes som att de försökte göra en långfilm av ett The Pacific-avsnitt, blir automatiskt så kanske när alla mina referenser från WW2 i Japan kommer från den serien.
En typisk 8/10-film

Citat:
Ursprungligen postat av BadBeatLivet
Blev positivt överraskad av den filmen, Andrew Garfield gör en strålande insats, det enda negativa med filmen tycker jag är Vince Vaughn, vet inte riktigt hur dom tänkte när dom tar honom i en seriös roll.
Jag tycker att han gjorde det bra i den här faktiskt.
Citera
2017-03-13, 10:01
Medlem
skreks avatar
Sleeper (1973)

Woody Allen gör sci fi med slapstick skulle man kunna sammanfatta det som. Han spelar själv sin vanliga standardkaraktär som frystes ner 1973 och av misstag inte tinas upp förrän 200 år senare och nu konfronteras med en ny värld som styrs av Den Store Ledaren. Motståndsrörelsen som hittar vår ofrivillige hjälte vill använda honom som en bricka i spelet för att störta förtryckarregimen, som allvarligt talat inte verkar särskilt hemsk i alla fall jämfört med hur det brukar vara i sådana här berättelser. Regeringen å sin sida vill fånga in honom och omprogrammera honom till en nyttig samhällsmedborgare.

Det blir en flykt och olika möten och händelser längs vägen som utgör filmens stomme, men sci fi-elementen är egentligen inte så viktigt och allt hänger inte riktigt ihop så bra, utan det är mest ett verktyg för komiska situationer. Det kan vara Woody som levererar oneliners om hur sex var förr i tiden där han kom ifrån eller Woody och hans förföljare som inte kommer någonstans eftersom båda halkar omkring på ett gigantiskt genmodifierat bananskal. Det är väldigt mycket slapstick i filmen, och med klara och tydliga passningar till Charlie Chaplin, Buster Keaton och andra stumfilmskomedier.

Trevlig och rolig film, men man ska nog åtminstone delvis kunna uppskatta både Woody Allen och stumfilmsfånigheter för att gilla den. Kanske lite banal men ibland är det ju roligt att bara få skratta lite åt dumheter och den här filmen är ändå mycket bättre än de flesta moderna Hollywoodkomedier.
Citera
2017-03-13, 20:11
Medlem
Geomeisters avatar
Obsessed (2009): http://www.imdb.com/title/tt1198138/?ref_=nv_sr_1

Starten kändes över förväntan, men övertydliga scener, överdrivet beteende och klichéer staplas snart på varandra. Flera personer involverade i "The Wire" (tv-serien) är med här, men det märks inte på kvaliteten. Där The Wire ville undvika klichéer, ha smart dialog och annat gör denna film nästan tvärtom.

Jag skrattade vid två tillfällen som blev för absurda, men annars var det inte mycket att hurra för.

Beyoncé är med och det känns i mångt och mycket som en slumpmässig film hon lagt ner lite pengar på för att få leva ut / leka i en annan roll än den hon har i sitt riktiga liv. Det är nog inte så, men det känns som så.

Samtliga tre huvudkaraktärer har scener där dom visar att dom kan agera, men själva handlingen gör allt det mesta förloras. Verkligen en kött och potatis thriller. Alla former av läskiga vinklar, smarta twistar och sånt är som bortblåsta.

Betyg? Stark 2 / 5
Citera
2017-03-14, 17:37
Medlem
Geomeisters avatar
The Proud And The Damned (1972): http://www.imdb.com/title/tt0070569/?ref_=nv_sr_1

Jag gillar skådespelarna i denna film. Åtminstone järngänget. Filmen är spretig och leder inte riktigt någonstans. Det finns en handfull sevärda scener, men kontexten är rörig och extremt daterade actionscener gör att intresset förloras på resans väg.

IMDB ger filmen 4,6 i betyg och jag vill någonstans ge bättre då den hade potential, men tyvärr hör inte denna hemma bland 60 och 70-talets klassiska westerns. Slutet känns mest som att pengarna för filmen höll på att ta slut och dom tvingade fram ett snabbt sådant.

Betyg? 2,5 / 5
Citera
2017-03-14, 19:43
Har lekt filmhistoriker den senaste timmen och haft mig själv ett Georges Melies marathon. Sett en bunt av hans kortfilmer. De allra tidigaste filmerna som gjordes från 1800 talets slut till 1900 talets början. Mycket av hans filmer består ju av klippningen. Vilket måste ha varit väldigt fascinerande den tiden.

Karln har ett sinne för humor och tycker att det är underhållande och fascinerande att se dessa tidiga filmer. De är mellan 1:00-3:00 min långa de flesta av dem. Man kan ju säga att han gjorde de första äventyrsfilmerna första skräckfilmerna och första komedi filmerna blandad annat. En stycke film historia som finns att bevittna på youtube.
Citera
2017-03-14, 19:46
Medlem
fl0bbers avatar
Running on empty (1988) http://www.imdb.com/title/tt0096018/?ref_=nm_flmg_act_9

Mycket sevärd rulle, kan anses vara seg och tråkig men föll iaf mig i smaken. Något underutvecklade karaktärer kanske. Bra skådisar vilket gjorde de flesta scener rätt varma och genuina. Filmen var rätt slice of life influenserad men strömmade inte heller iväg från filmens värld. 4/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in