För mig som älskar Harry Potter - har du trean som nästa film på din lista? Tveklöst den bästa filmen av de åtta. Jag håller trean som den sämsta boken, men bästa filmen. Cuaróns regi är fantastisk. Lite Gary Oldman skadar inte heller.
Jodå, har sett den också nu och jag tänker minsann ta mig igenom alla åtta filmerna nu framöver. Själv har jag inte hunnit läsa mer än första boken än men jag får väl försöka ta itu med det också när jag får tid. Och Gary Oldman är allt en bra skådis!
För mig som älskar Harry Potter - har du trean som nästa film på din lista? Tveklöst den bästa filmen av de åtta. Jag håller trean som den sämsta boken, men bästa filmen. Cuaróns regi är fantastisk. Lite Gary Oldman skadar inte heller.
Här tycker vi helt olika. Jag tycker att det är en underbar bok, och att filmen inte alls är lika bra.
The Commuter (Collet-Sera, 2006) -Jag älskar Collet-Seras Orphan, och hans autopilot blir därför en trevlig film, särskilt när Neeson och Farmiga (som jag gillar) gör sina småtråkiga Hollywoodgrejer. Lättsam thriller som slutar i bra fredagsunderhållning. Slutet är så pass uselt att det bara hamnar på 4/10. Sevärd film ändå.
The First Purge (McMurray, 2018) - Jag älskar Purge-idén, men hade nog velat se en bra film snarare än flera B-filmer. Lite samma princip som Battle Royale (som gjorde det rätt). Det blir en mysig film, men på ett dåligt sätt. The First Purge kommer man inte ihåg om 3 månader. De borde gjort något bättre med idén. 3/10
Kul att höra! Att se en hjärndöd amerikansk skräckfilm är ganska trevligt ibland!
Foster är en helt otroligt bra skådespelare. Inte sett Galveston, men nu blev jag sugen. Är han lika bra som vanligt? Bang Bang... You're Dead är ju hans bästa, men jag har aldrig sett Foster göra en dålig insats. Sinnessjuk skådespelare. Alpha Dog och The Messenger är ju några av många filmer han är klockren i.
Japp lika bra som vanligt, rollen i Alpha Dog är nog min favorit! såg faktiskt The Messenger häromdagen, riktigt bra dynamik mellan han och Harrelson. Såg en annan ny med Foster också nyligen:
Lite intressant att höra folk försöka ranka dom filmerna.
Just eftersom kontrasten från den första till sista filmen är så drastiskt annorlunda, så folks subjektiva åsikter är minst sagt lika annorlunda.
Om jag förstår det rätt så är min favorit den mest allmänt ”hatade” filmen i serien
Ja, det är nog väldigt mycket nostalgi inblandat i folks åsikter, men mer i böckerna än filmerna skulle jag tro. Att folks åsikter skiljer sig så pass mycket väljer jag att tolka som att allting håller en hög klass! Vilken är din favorit? Ettan?
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Jodå, har sett den också nu och jag tänker minsann ta mig igenom alla åtta filmerna nu framöver. Själv har jag inte hunnit läsa mer än första boken än men jag får väl försöka ta itu med det också när jag får tid. Och Gary Oldman är allt en bra skådis!
Väldigt sorgligt att någon som Peeves inte får vara med i filmerna. Svårt att klaga på filmerna när en stor del av den brittiska eliten deltar i dem, men böckerna är verkligen bättre!
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Här tycker vi helt olika. Jag tycker att det är en underbar bok, och att filmen inte alls är lika bra.
Vad kul! Vilken är din favoritfilm av dem? Säkert den sista, eftersom jag inte gillar den alls (medan det är favoritboken), haha.
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Japp lika bra som vanligt, rollen i Alpha Dog är nog min favorit! såg faktiskt The Messenger häromdagen, riktigt bra dynamik mellan han och Harrelson. Såg en annan ny med Foster också nyligen:
Riktigt bra drama, slow i tempot men den beskriver väldigt bra hur många krigsveteraner kämpar med sin PTSD.
Bang Bang You're Dead Har jag inte sett så det får bli den idag! tack för tipset.
Lämna gärna ett omdöme efteråt! Otroligt bra film! Även Tom Cavanagh är klockren i sin roll. Jag ska försöka se både Leave no Trace och Galveston för att få lite mer Foster
Jag la Ben Fosters namn på minnet när jag först såg honom som Eli i Freaks and Geeks. Sen glömde jag naturligtvis bort honom helt och hållet till han kom och lovade guld och gröna skogar i 30 Days of Night. Tyvärr ville inte resten av filmen vara lika äcklig som Foster.
Jag har faktiskt fått tummen ur och sett en jäkla massa film dom senaste veckorna. Inga superbra rullar, dom bästa var nog Super Dark Times (2017) och 300: Rise of an Empire (2014) (första filmen suger ju alla pungar men uppföljaren var fan bra), men den senaste, Pokémon Detective Pikachu (2019), var tyvärr apdålig. Inte för att jag hade förväntat mig ett mästerverk men jag hade i alla fall hoppats att actiondelen skulle sitta. Det gjorde den inte, satan så trist film.
Tydligen var Tom Selleck menad som första valet att vara Indiana Jones, men då Magnum P.I. var en stor succé var det inte i stjärnorna. Kanske tur det!
Det här är en "liknande" film till Indiana Jones. Tom Selleck spelar en pilot som får mycket pengar för att hjälpa en rik kvinna att hitta hennes far. Därifrån blir det att dom kör flygplan, landar och direkt hamnar i kontakt med olika typer av vänner eller fiender. Dom hamnar i lite olika situationer på land därefter.
... BORING!
Mellan Tom Sellecks karaktär och den kvinnliga finns det en "lekful" katt/råtta-lek eller vad man ska säga. Det är så stereotypiskt och ointressant att det drar ner filmen rejält. Det klipps även hejvilt mellan olika scener på ett ganska dåligt sätt. Ena sekunden kramas dom, andra är dom i luften på väg någonstans.
John Barrys soundtrack är det enda av substans för mig. Gillar man klassiska soundtracks kan den vara värd att spana in. Annars kan jag bara ge rekommendationen att undvika denna.
Ja, det är nog väldigt mycket nostalgi inblandat i folks åsikter, men mer i böckerna än filmerna skulle jag tro. Att folks åsikter skiljer sig så pass mycket väljer jag att tolka som att allting håller en hög klass! Vilken är din favorit? Ettan?
Det här är en lång påkostad "maffia"-film. Flera stora namn medverkar i filmen. Folket bakom produktionen gör ett bra jobb. Miljöerna är varierande och ofta snygga att titta på. Det sker mycket kamera och ljusarbete som är höjer filmen. Soundtracket av Ennio Morricone är kanske det jag tar med mig mest efter filmen (avslutet speciellt är fint). Det är tydligt att det satsades på att göra någon, då, ny film som kan mäta sig med Gudfadern eller dylikt. Lyckas den? Njäe.
Huvudkaraktären spelad av Warren Beatty känns som någon mix av Jack Nicholson och Tim Allen. En del saker fungerar absolut, men alldeles för mycket fungerar inte alls för att leda en sådan här film. Kvinnan som snart skulle bli hans riktiga fru, Annette Bening, är en annan stor roll. Hon är söt att titta på, men samspelet mellan nämnda personer dödar mycket av filmen för mig. Det blir en jäkla massa svartsjukedrama och annat som tar på tok för mycket av filmen. Hade det varit enstaka sekvens hade jag inte brytt mig, men nu kommer det upp igen och igen och igen. Allt är inte uselt, men man skulle kunna klippa ner filmen rejält utan att egentligen förlora något av värde.
Övriga karaktärer? Den jag gillar bäst av alla är den spelad av Ben Kingsley, tveklöst. Resten är lite si och så. Rätt ordinärt maffia-stuk.
Jag fick aldrig riktigt det greppet jag ville få av en sådan här film. Dålig? Inte direkt. Någon given klassiker? Nej. Den har definitivt sitt värde, men har en konstig balans. Jag är osäker på om varken "eliten" eller "Svensson" skulle uppskatta denna film fullt ut. Den vann Oscars och jag har sett den nämnas här och där, men likt många filmer hade den nog sin tid under tidigt 90-tal, men kommer inte bestå på samma sätt som en del andra filmer.
En av de bästa inom FT13-serien. Kul att se att inget århundrade eller planet undkommer Jasons mördande och törst för död. Hans kroppsliga uppgradering är grym.
My dinner with Andre (1981)
Jag fann den avslappnande, och med många liknelser och narrativ som blivit mer relevanta än vad de möjligtvis var då. Riktigt intressant med referensen till den svenske mannen, och hur den biten av dialogen blir extra viktig för dagens Sverige och hur den utvecklingen har sett ut i medias och statens totala tecken, och det övergripande budskapet att man sover och verkar mekaniskt i en omedveten desperation av viljan att slippa leva och förstå att döden då är en del av det. "Vet om döden och lev bättre", typ.
En fin film, fin stämning och fin musik. Å ena sidan trivial och å andra sidan full av roliga och allvarliga insikter och synsätt, Wallys tankar tyckte jag generellt var bättre än Andres, mer jordnära och mindre egocentriska, men Andre hade också bra poänger. Det finns mycket mer att säga, men jag lämnar det så.
Basic Instinct 2 (2006)
Inte så dålig egentligen om den står på egen hand, men i jämförelse med ettan suger den häströv. Dialogen är krystad och överdriven utan den finess som ettan visade upp och utan den noir-miljön som ettan förmedlade nästan perfekt. Sharon Stones karaktär tar ut svängarna för mycket och lämnar ingen mystik eller mänsklighet åt tittarna att engagera sig i. En idé som kunde gjorts mycket bättre och tilldragande, för skådisarna är bra och konceptet väl implementerat.
Death becomes her (1992)
En film jag älskade när jag såg den på 90-talet, men känns så tråkig och torr i dag. Den har förlorat all sin charm och liknar en billig, utdragen operation. Vissa filmer lever bättre i minnet. Det är i en del fall orättvist att se om dem, både mot en själv och mot filmen.
Senast redigerad av GenesisP 2019-06-16 kl. 01:26.
Jag fick aldrig riktigt det greppet jag ville få av en sådan här film. Dålig? Inte direkt. Någon given klassiker? Nej. Den har definitivt sitt värde, men har en konstig balans. Jag är osäker på om varken "eliten" eller "Svensson" skulle uppskatta denna film fullt ut. Den vann Oscars och jag har sett den nämnas här och där, men likt många filmer hade den nog sin tid under tidigt 90-tal, men kommer inte bestå på samma sätt som en del andra filmer.
Jag håller med i detta, jag fann den också svår att få grepp om som maffiafilm. En del minnesvärda scener och absolut inte dålig men kanske försöker den för mycket och känns för emotionellt laddad i nästan varje situation. Både privat och i affärer. Den tilltalar ingen direkt grupp utan rör sig överallt till den grad att den blir lite grå.
Men jag gillar BK och WB såpass att det är värt att se den då och då.
Tydligen den första erotiska filmen någonsin som visades på vanlig bio.
Gissar att filmen ska vara på franska, men min version av direkt inlagd på engelska eller svenska. Det dubbade var väl inte världsklass, men värre finns nog. Den börjar ovanligt normalt och oskyldig, men blir sakta mer erotisk och mot slutet mer konstig än något annat. Filmen känns även som någon väldigt diffus reklam för Thailand.
Handlingen är väl inget att skryta om, men det sägs några oväntat smarta saker och bland dom mediokra filmer jag sett nyligen är det här inte den sämsta. Måste även ge feministerna rätt här. Det sägs ofta att porr/sex styrs av män och det gör det här. Det är mycket naket, men i princip ingenting ifrån en kille. Samtidigt är 80 % av denna film betydligt mer oskyldigt än mycket man kan hitta några knapptryck bort!