2017-01-02, 12:51
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Du menar, med andra ord, att Exorcisten är den särklassigt bästa skräckfilmen som någonsin gjorts.
Till och med vetenskapligt.

Utan tvekan. Tätt följd av Motorsågsmassakern, The Thing och Dawn of the Dead. Och The Shining, såklart.
Citera
2017-01-02, 15:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Utan tvekan. Tätt följd av Motorsågsmassakern, The Thing och Dawn of the Dead. Och The Shining, såklart.
Oj, det var visst värre ställt med skräckfilmsgenren än jag kunde ana.

Dawn of the dead har jag förvisso inte sett, men de övriga tillhör inte toppskiktet i min värld.
Citera
2017-01-02, 15:14
Medlem
Geomeisters avatar
Tokarev (2014): http://www.imdb.com/title/tt2401807/?ref_=nv_sr_1

Vad händer om man blandar in en högstadielevs syn på action tillsammans med en relativt djup story?

Filmen pendlade fram och tillbaka i kvalitet hela tiden. Mycket av skådespeleriet är så överspelat så man inte kan ta helheten på allvar, tyvärr, för det finns andra scener som är riktigt underhållande.

Likt många av, speciellt, dagens actionfilmer försöker den arbeta på olika lager och är inte bara en rak historia och det är just denna aspekt som gjorde att jag hade svårt att få grepp på filmen. Vissa scener är riktigt, riktigt, riktigt pinsamma... Både i termer av handling och utförande. Nästa scen kan vara rätt bra och det finns några genuint underhållande.

Den är rå vilket gör vissa actionscener tuffa/underhållande, men dialogen med exempel som att en snart 70 år gammal Danny Glover säger att något är lika långt som hans kuk drar ner mer än något annat

Det känns nästan som att det varit flera kockar i denna gryta och att alla har siktat på göra en film var för att sedan klistra ihop allt. Trots att det är en film med många defekter ångrar jag ändå inte att jag sett den. Du lär dock inte ta film på för stort allvar om du ska se denna!

Betyg? 2,5 / 5
Citera
2017-01-02, 15:53
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Oj, det var visst värre ställt med skräckfilmsgenren än jag kunde ana.

Märklig kommentar. Kritikerrosade såväl som urkultiga filmer, hela bunten. Synd att de inte faller dig i smaken, you're missing out.
Citera
2017-01-02, 16:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Märklig kommentar. Kritikerrosade såväl som urkultiga filmer, hela bunten. Synd att de inte faller dig i smaken, you're missing out.

Jag följer min egen åsikt, oavsett vad kritiker tycker, ibland sammanfaller det, ibland inte.
Citera
2017-01-02, 17:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Får hålla med dig helt och hållet.

skräckfilmer i slottsmiljö, kommer just nu bara på Dödspendeln och det spökar på Hill house, båda, i mitt tycke, bättre än Exorcisten.

Självklart bättre än Exorcisten! "The Haunting" (Hill House, originalet) är dock ganska naiv för en nutida vuxen publik, tycker jag - skulle den ha gjorts idag så skulle målgruppen ha varit 10-14-åringar på Halloween sleepover-party. "The Pit and the Pendulum" är en av flera skräckfilmer med Vincent Price i huvudrollen, löst baserade på Poes berättelser. De fångar STÄMNINGEN i Poe och är klart sevärda och bitvis riktigt kusliga, men jag kan ändå inte låta bli att reta mig på att de frångått texten så mycket.

Exempel på mina favoritskräckisar är: Barnhemmet, Ghost Story från 1981, The Others och Changeling.
Senast redigerad av Merwinna 2017-01-02 kl. 17:25.
Citera
2017-01-02, 17:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Jag följer min egen åsikt, oavsett vad kritiker tycker, ibland sammanfaller det, ibland inte.

Exakt, så funkar det för mig med. Vore ju bisarrt att behöva titta efter först vad "kritikerna" har tyckt, och sedan försöka styra sina känslor så att man ska tycka likadant...

Med detta sagt, så brukar en film, i min erfarenhet, vara bra om den BÅDE är kritikerrosad genom alla tider OCH var en kassasuccé på biograferna när den först kom ut. Men även där finns det undantag.
Citera
2017-01-02, 17:27
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Usch, det där är ju väldigt överreklamerade filmer. The Shining är hyfsad, om än absolut inte den bästa skräckfilmen i världen som vissa listor vill framhålla. Men 8/10 kan den få. De andra är direkt kassa...
Citera
2017-01-02, 18:20
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:

Det är bra. Men du behöver inte tycka synd om skräckgenren, då den är knökfull av filmer som uppskattas av en herrans massa folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Usch, det där är ju väldigt överreklamerade filmer. The Shining är hyfsad, om än absolut inte den bästa skräckfilmen i världen som vissa listor vill framhålla. Men 8/10 kan den få. De andra är direkt kassa...

Haha. 8/10 = hyfsad? Jisses.
Citera
2017-01-02, 19:25
Medlem
Geomeisters avatar
King of New York (1990): http://www.imdb.com/title/tt0099939/?ref_=nv_sr_1

Mina tankar under filmens gång gick till Blade Runner och Gudfadern. Blade Runner för att filmen är relativt fåordig och miljöerna påminde om varandra trots att detta är "nutida" New York och inte något ur en möjlig framtid.

Gudfadern för att filmen är baserad på scener med eget liv. Det finns inga direkta utfyllnadsscener utan en scen utspelar sig. Sedan händer något helt annat. Ofta är scenerna relativt långa också. Det tar ett tag innan man förstår ungefär vad som händer, men skillnaden med många andra filmer är att man uppskattar resan dit. Det är inte bara en massa nonsens-scener som leder till något "aha"-moment.

Det jag gillar allra mest med denna film är att scenerna i sig är oförutsägbara. Både gällande dialog, action och humor. En del action är daterad, men dom oförutsägbara momenten gör det ändå till något sevärt.

Filmen innehåller en rad olika namn. Christoper Walken briljerar och det är kul att se en rad andra skådisar också. Kanske speciellt Laurence Fishbourne som för många i yngre generationer är starkt förknippad med Matrix. Här spelar han något helt annat.

Betyg? 3,5 / 5
Citera
2017-01-03, 04:41
Deepwater horizon den sanna historien om oljekatastrofen 2010. Bra film om hur allt skedde och vad som hände under denna katastrof när 11 pers dogoch miljoner ton olja läckte ut i vattnet. Stark roll lista med mark wahlberg kurt russel john malkovitch ethan suplee mfl. Även känslosam film med bra visuella effekter

8/10
Citera
2017-01-03, 15:16
Medlem
Samizdats avatar
Drive (2011)

Wow. Golvad. Den här recensionen blir fåordig, som huvudkaraktären. Vad ska jag skriva? A real human being, and a real hero.

Fenomenalt soundtrack, Gosling är hur bra som helst, högklassigt räcker inte till för att beskriva fotot. Våldet är oväntat och extremt brutalt. Bilscenerna är perfekta. Jag gillar inte ens biljakter och satt ändå på helspänn. Ett mästerverk!

9/10
Senast redigerad av Samizdat 2017-01-03 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in