Citat:
Ursprungligen postat av
Samizdat
Rashômon (1950)
Jaha. Min första bekantskap med Akira Kurosawa...
... och herregud. Det här skulle väl vara en ganska kort film? 88 minuter. Det är ju inte långt. Trots det kom jag att tänka på James Franco. 127 timmar. Att över huvud taget se klart den här filmen var en pärs. Gäsp. Zzz...
Jag kan förstå Mifunes överspel, men det blir ändå för mycket för mig. Kyōs, kvinnans, överspel är däremot enbart enerverande - framför allt hennes öronbedövande, skrikande ljud som tydligen ska föreställa skratt. Extremt mycket fokus på mimik och rörelser, ville Kurosawa göra en stumfilm? Varför gjorde han inte det i så fall, frågar jag mig. Det hade förmodligen förbättrat filmen. Kanske att man ska se om den utan ljud? Fast nej, att se om den här är allt annat än lockande.
Till detta har vi dessutom ett naivt och intetsägande budskap. Egenintresset är en av våra största drivkrafter. Vilket avslöjande! Naturligtvis ljuger människan, för att framställa sig själv i bättre dager, om möjligheten uppstår. Mediumet talar utan tvekan sanning eftersom döda människor inte ljuger - "jag tror inte att en människa kan vara så omoralisk". Snälla rara någon. Dios mío, som japanerna inte skulle ha sagt. Mon dieu?
Det här är Japan, för Guds skull. Fem år före den här filmen släpptes besöktes öriket av en tjock man och en liten pojke som tillsammans tillintetgjorde tusentals liv på några sekunder. Enhet 731?! Men nej, aldrig att någon skulle kunna ljuga. Miffon. God morgon och välkommen till verkligheten, säger jag. HAHAHAHAHAHAHA, svarar väl Mifune.
Förresten, vad var det filmen hette nu igen? Demonernas port på svenska, men på japanska? Ra... Rasho? Ra-zzz... någonting. Rent tekniskt kunde Kurosawa göra film men det här är bland det plattaste jag någonsin har sett. Tyvärr. Gomenasai et cetera.
3/10
PS. HAHAHAHAHAHAHA
Haha, ja, jo, det är en ljudbarriär att ta sig över där i början på
Rashômon.
För att överleva måste man helt enkelt sänka volymen har jag kommit fram till. Men sen tycker jag faktiskt att filmen tar sig och blir bättre under andra halvan. På ett sätt kan man ju kalla den post-modernistiskt, även om jag själv är lite trött på det begreppet, då de olika berättelserna upplöser vad som är sanning objektivt sett till att bara bli subjektiva synvinklar på samma scenario.
Mitt standardtips när det gäller Kurosawa är dock att uppsöka hans 1960-tal. Där han gjorde han nästan enbart högkvalitativa filmer som håller än idag. Både samurajfilmerna
Yojimbo (1961) och
Sanjuro (1962) samt de moderna samtidsfilmerna
High and Low (1963) och
The Bad Sleep Well (1960) bör falla de flesta i smaken. Möjligen att
Red Beard (1965) kan vara i lite tradigaste laget samt att Mifune mest spelar en biroll istället för huvudroll där. Men annars är det svårt att gå fel i det årtiondet.
Hoppas att inte
Rashômon avskräckte dig från att se mer av Kurosawa då han i mitt tycke har flera visuella och dynamiska mästerverk i sin repertoar.