2016-12-31, 00:57
Medlem
ChinaDolls avatar
Kvinnan på tåget/The girl on the train (2016)

- Alltså, jag blev lite besviken. Hade förväntat mig så mycket mer av filmen, kanske därför.
Förväntade mig något invecklat, likt Gone girl...
Man hade kunnat göra så mycket mer av handlingen, i mitt tycke.
Citera
2016-12-31, 01:12
Medlem
Bamse & häxans dotter... var helt ok tills mitt barn väckte mig och upplyste mig om att om jag vill se filmen så måste jag vara vaken.
Citera
2016-12-31, 01:31
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0102988/

The Story Lady (1991). En äldre dam letar efter något att sysselsätta sig med. Hon råkar av en slump bli upptäckt av en reklambyrå, som anställer henne för att läsa klassiska sagor i reklamfilmerna för ett leksaksföretag, som hela USA:s lilla söta mormor. Hon läser verkligen bra och medryckande! Problemet är bara att:

Parallellt med detta får vi följa en kvinna i karriären på reklambyrån. Hon har en dotter i 10-årsåldern, som mår dåligt av att modern försummar henne för karriären - och JÄMT gör henne besviken...

Söt och fin historia, om än ganska enkel och förutsägbar. Funkar som julfilm då avgörande scener utspelas i juletid.

...jag tycker dock att filmen är ganska hård gentemot ensamstående mammor. Nu ska den här mamman vara en karriärkvinna, men även om hon INTE hade varit det så hade hon varit tvungen att försörja sig själv och sitt barn på något sätt, inklusive att betala dotterns skolavgifter (i en fin och bra skola, vad man fick se). Det är inte så lätt att ta ett "vanligt" jobb i USA heller, eftersom lönen då blir så låg, och eftersom det inte finns generösa barnrelaterade bidrag på samma sätt som här. Och de statliga skolorna som barnen måste gå i om föräldrarna inte kan betala en privatskola, är värre än värst... Jag hade föredragit att mamman hade varit en gift kvinna, med en högavlönad man, så att hon mycket väl hade kunnat arbeta mindre eller inte alls... men ÄNDÅ valt att försumma dottern för karriären. Då hade denna pekpinne känts mer rättvis och på sin plats.

6/10
Citera
2016-12-31, 13:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Milk (2008)

En homosexuell politiker I amerika engagerar sig i homofrågor.

Valde att se en modern film efter påhopp i en annan tråd om hur modern film kommer att stå sig om 50 år. Nu kommer kritikerna att säga, -jamen, just den är ett jättedåligt exempel, du skulle ju ha valt .....

Jag blev, som vanligt, missnöjd. Tråkig, meningslös film.
2/5
Citera
2016-12-31, 23:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Toni Erdmann (2016)

Årets kanske mest omtalade film som jag såg väldigt mycket framemot att se. Absolut sevärd, men jag har också några negativa invändningar. Den var för lång och filmens poänger kunde absolut komprimerats. Jag tyckte filmen tappade "geisten" när Toni Erdmann dök upp och de "besvärande" humoristiska inslagen blev desto färre jämfört med när Winfried bara var sig själv som pappa till Ines. Förutom festen mot slutet då som var värt ett gapflabb i sig.

Men filmen lyckas bra med att blanda komik, allvar och tragedi och den känns både vardaglig och surrealistiskt vardaglig (svårt att beskriva) såsom livet kan te sig. Mare Adren gav mycket kärlek och omsorg till sina huvudkaraktärer så jag får nog säga att Toni Erdmann är den mänskligaste och varmaste filmen jag sett i år. Sandra Hüller gör en otrolig insats i rollen som Ines.

Kanske behövs en omtitt för en betygshöjning, men efter den första titten nöjer jag mig med en stark...

Betyg: 3/5
Citera
2017-01-01, 01:18
Medlem
de.Montforts avatar
Hemligheten i deras ögon från 09. Tog hem Oscarn för bästa utländska film året därpå.

Lite väl skakig för min smak. Första delen av filmen är seg för att ta igen sig under andra halvan..
Senast redigerad av de.Montfort 2017-01-01 kl. 02:07.
Citera
2017-01-01, 05:25
Medlem
Samizdats avatar
Rashômon (1950)

Jaha. Min första bekantskap med Akira Kurosawa...

... och herregud. Det här skulle väl vara en ganska kort film? 88 minuter. Det är ju inte långt. Trots det kom jag att tänka på James Franco. 127 timmar. Att över huvud taget se klart den här filmen var en pärs. Gäsp. Zzz...

Jag kan förstå Mifunes överspel, men det blir ändå för mycket för mig. Kyōs, kvinnans, överspel är däremot enbart enerverande - framför allt hennes öronbedövande, skrikande ljud som tydligen ska föreställa skratt. Extremt mycket fokus på mimik och rörelser, ville Kurosawa göra en stumfilm? Varför gjorde han inte det i så fall, frågar jag mig. Det hade förmodligen förbättrat filmen. Kanske att man ska se om den utan ljud? Fast nej, att se om den här är allt annat än lockande.

Till detta har vi dessutom ett naivt och intetsägande budskap. Egenintresset är en av våra största drivkrafter. Vilket avslöjande! Naturligtvis ljuger människan, för att framställa sig själv i bättre dager, om möjligheten uppstår. Mediumet talar utan tvekan sanning eftersom döda människor inte ljuger - "jag tror inte att en människa kan vara så omoralisk". Snälla rara någon. Dios mío, som japanerna inte skulle ha sagt. Mon dieu?

Det här är Japan, för Guds skull. Fem år före den här filmen släpptes besöktes öriket av en tjock man och en liten pojke som tillsammans tillintetgjorde tusentals liv på några sekunder. Enhet 731?! Men nej, aldrig att någon skulle kunna ljuga. Miffon. God morgon och välkommen till verkligheten, säger jag. HAHAHAHAHAHAHA, svarar väl Mifune.

Förresten, vad var det filmen hette nu igen? Demonernas port på svenska, men på japanska? Ra... Rasho? Ra-zzz... någonting. Rent tekniskt kunde Kurosawa göra film men det här är bland det plattaste jag någonsin har sett. Tyvärr. Gomenasai et cetera.

3/10

PS. HAHAHAHAHAHAHA
Citera
2017-01-01, 10:26
Medlem
nihilverums avatar
Snowden (2016)

Oliver Stones dramatisering av Edward Snowden (här spelad av Joseph Gordon-Levitt) och hur han gick från elitsoldat till olika institutioner inom underrättelsetjänsten där han så småningom började tvivla på att det han såg verkligen var motiverat i förhållande till uppdraget och slutligen bestämde sig för att föra ut mängder av detaljer om underrättelsevärldens pågående informationsinsamling från allmänheten.

Hyfsat intressant skildring av en fascinerande person. JGL är hyfsat porträttlik men framförallt har han lyckats ställa om rösten mycket bra och låter väldigt lik sin förlaga.

Betyget blir 8,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2017-01-01, 10:33
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Rashômon (1950)

Jaha. Min första bekantskap med Akira Kurosawa...

... och herregud. Det här skulle väl vara en ganska kort film? 88 minuter. Det är ju inte långt. Trots det kom jag att tänka på James Franco. 127 timmar. Att över huvud taget se klart den här filmen var en pärs. Gäsp. Zzz...

Jag kan förstå Mifunes överspel, men det blir ändå för mycket för mig. Kyōs, kvinnans, överspel är däremot enbart enerverande - framför allt hennes öronbedövande, skrikande ljud som tydligen ska föreställa skratt. Extremt mycket fokus på mimik och rörelser, ville Kurosawa göra en stumfilm? Varför gjorde han inte det i så fall, frågar jag mig. Det hade förmodligen förbättrat filmen. Kanske att man ska se om den utan ljud? Fast nej, att se om den här är allt annat än lockande.

Till detta har vi dessutom ett naivt och intetsägande budskap. Egenintresset är en av våra största drivkrafter. Vilket avslöjande! Naturligtvis ljuger människan, för att framställa sig själv i bättre dager, om möjligheten uppstår. Mediumet talar utan tvekan sanning eftersom döda människor inte ljuger - "jag tror inte att en människa kan vara så omoralisk". Snälla rara någon. Dios mío, som japanerna inte skulle ha sagt. Mon dieu?

Det här är Japan, för Guds skull. Fem år före den här filmen släpptes besöktes öriket av en tjock man och en liten pojke som tillsammans tillintetgjorde tusentals liv på några sekunder. Enhet 731?! Men nej, aldrig att någon skulle kunna ljuga. Miffon. God morgon och välkommen till verkligheten, säger jag. HAHAHAHAHAHAHA, svarar väl Mifune.

Förresten, vad var det filmen hette nu igen? Demonernas port på svenska, men på japanska? Ra... Rasho? Ra-zzz... någonting. Rent tekniskt kunde Kurosawa göra film men det här är bland det plattaste jag någonsin har sett. Tyvärr. Gomenasai et cetera.

3/10

PS. HAHAHAHAHAHAHA

Haha, ja, jo, det är en ljudbarriär att ta sig över där i början på Rashômon.
För att överleva måste man helt enkelt sänka volymen har jag kommit fram till. Men sen tycker jag faktiskt att filmen tar sig och blir bättre under andra halvan. På ett sätt kan man ju kalla den post-modernistiskt, även om jag själv är lite trött på det begreppet, då de olika berättelserna upplöser vad som är sanning objektivt sett till att bara bli subjektiva synvinklar på samma scenario.

Mitt standardtips när det gäller Kurosawa är dock att uppsöka hans 1960-tal. Där han gjorde han nästan enbart högkvalitativa filmer som håller än idag. Både samurajfilmerna Yojimbo (1961) och Sanjuro (1962) samt de moderna samtidsfilmerna High and Low (1963) och The Bad Sleep Well (1960) bör falla de flesta i smaken. Möjligen att Red Beard (1965) kan vara i lite tradigaste laget samt att Mifune mest spelar en biroll istället för huvudroll där. Men annars är det svårt att gå fel i det årtiondet.

Hoppas att inte Rashômon avskräckte dig från att se mer av Kurosawa då han i mitt tycke har flera visuella och dynamiska mästerverk i sin repertoar.
Citera
2017-01-01, 14:17
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Hoppas att inte Rashômon avskräckte dig från att se mer av Kurosawa då han i mitt tycke har flera visuella och dynamiska mästerverk i sin repertoar.
HAHAHAHAHAHAHA!

Oj, jag menade tack för rekommendationerna. Ingen bra start för Kurosawa men kommer definitivt att se fler av hans filmer.
Citera
2017-01-01, 16:24
Medlem
Incendios avatar
"Holding the man". Har sett den i dålig bildkvalité förut, men fick den på dvd i julklapp. Det är en av de finaste filmer jag sett. Så hjärtskärande och vacker på samma gång. Killarna som spelar huvudrollerna är perfekta i sina roller och man riktigt känner kemin mellan dem. Fint foto och fina miljöer. Måste läsa boken. Toppbetyg!
Citera
2017-01-01, 19:59
Medlem
FugitiveDucks avatar
The Accountant. Bra skådespeleri av Affleck och Kendrick, men det osammanhängande/obegripliga berättandet gör att man inte kan engagera sig i handlingen, alls. Och Jon Bernthal är verkligen supersämst - makalöst kass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in