2015-07-04, 19:11
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Flicka och hyacinter (1950)

En av svensk films lite bortglömda pärlor.
En ung dam begår självmord, hennes granne (Ulf Palme, ypperlig insats, som vanligt.)
Filmen har samma upplägg som citizen Kane, där Ulf Palme försöker ta reda på varför en ung kvinna tar sitt liv.
Mycket bra film 5/5
"Bortglömd pärla" skulle jag inte vilja kalla den; Hasse Ekmans kändaste film.
Citera
2015-07-04, 19:13
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Den är verkligen urdålig. Visst var den fylld med hemska scener, men man brydde sig ju inte om någon av karaktärerna. Man brydde sig inte om något. McQueens tråkiga registil + Ejiofors oberörda stenansikte = oengagerande tråk.
Instämmer i att man inte brydde sig. Otroligt platta karaktärspoträtteringar i en story som "borde" varit mer engagerande med tanke på ämnet. McQueens sämsta film, även om jag håller honom som en av de intressantaste regissörerna just nu i sin generation.
Citera
2015-07-04, 19:51
Medlem
Savaged.

En random brud som är på väg nånstans genom en random ökenväg, kort och gott blir hon våldtagen och mördad av ett gäng svärmorsdrömmar och återuppstår då en Apache-indian-krigares själ får för sig att ta över hennes kropp....
Jo då detta koncept har ju gjorts miljarder gånger förut i princip - kvinna-blir-våldtagen-och-ska-hämnas. Trots detta var den bättre än vad ja hade förväntat mig. 6/10.
Senast redigerad av KonnyCement 2015-07-04 kl. 19:54.
Citera
2015-07-04, 19:55
Medlem
Independence Day
Fan vad bar den är alltså. 4-5/5. Kan fan bli svårt för tvåan att leva upp till ettan om den nu kommer.
Citera
2015-07-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Hah!

För mig är det 12 years a slave som ligger och dammar och dammar.
Är verkligen inte sugen alls men jag måste se den tror jag då jag gett Shame och Hunger stabila fyror.

Varför inte? Den är minst lika bra som Hunger och Shame.
Citera
2015-07-04, 20:06
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Varför inte? Den är minst lika bra som Hunger och Shame.

Är lite allergisk mot politiskt laddade ämnen därför att om dom hanteras osmakligt blir det så jävla lätt pannkaka av allting.
Citera
2015-07-04, 20:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Independence Day
Fan vad bar den är alltså. 4-5/5. Kan fan bli svårt för tvåan att leva upp till ettan om den nu kommer.
Så lustigt det kan bli.
Jag tyckte den sög apballe . (Det är visst så den yngre generationen uttrycker sig numera)
Jag tyckte inte ens den förtjänade ett betyg.
Citera
2015-07-04, 20:44
Medlem
Rottweilerns avatar
Den siste Samurajen.

Mycket bra film, som leder till tårar. Bra musik, bra handling och bra skådespelare. Den får 4 av 5 stjärnor av mig.
Citera
2015-07-04, 20:44
Medlem
nihilverums avatar
We Are What We Are (2013)

En remake av en mexikansk film med samma namn som handlar om en tillbakadragen familj som lever enligt uråldriga vanor och vars existens hotas när ett omfattande regnoväder drar in. Efter en tragedi faller nya och oväntade uppgifter på döttrarna Iris och Rose samtidigt som det fortsatta regnet så småningom gör myndigheterna i den lilla staden medvetna om vilka hemligheter familjen haft i många år.

Inte något särskilt minnesvärt i den här, förutom det något oväntade slutet som faktiskt var helt OK.

Betyget blir 5.5/10 eller 3/5 på Filmtipset. Prognosen på det mexikanska originalet är 2/5, så den bryr jag mig nog inte om att leta efter.
Citera
2015-07-04, 21:13
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Den är verkligen urdålig. Visst var den fylld med hemska scener, men man brydde sig ju inte om någon av karaktärerna. Man brydde sig inte om något. McQueens tråkiga registil + Ejiofors oberörda stenansikte = oengagerande tråk.

Ja, det är ju receptet för att vinna en Oscar för bästa film tillsammans med raskortet som vi har sett tidigare i juryn med Crash ifrån 2004.

Tur att man inte tar galan på allvar, det går för fan inte...
Citera
2015-07-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Så lustigt det kan bli.
Jag tyckte den sög apballe . (Det är visst så den yngre generationen uttrycker sig numera)
Jag tyckte inte ens den förtjänade ett betyg.
Vad tyckte du var fel med den?
Citera
2015-07-04, 23:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Vad tyckte du var fel med den?
Att den var helt förutsägbar från första scenen.
Det kändes som en mer påkostad version av serien V.(som inte heller var bra)
Redan tidigt förstod man att han, den försupne, kommer att bli hjälten, men det finns liksom ingen plats i rampljuset så han måste dö, men först göra en avgörande insats.

Nu är inte alla förutsägbara filmer med nödvändighet dåliga, men den här var en jättebesvikelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in