2016-10-16, 10:41
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och "Room" handlar om..?
Fast det är ju knappast svårt att besöka filmens IMDb-sida om man blir intresserad.

Jag tycker recensioner kan ge något även om filmens handling inte beskrivs i detalj, eller över huvud taget.

Room handlar om 5-årige Jack som växt upp i ett litet rum, Rum, och sedan får uppleva världen utanför för första gången. Och en del annat.
Citera
2016-10-16, 11:18
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Baksmällan (2009). Den gick på Sjuan igår. Jag har sett den flera gånger förut, men tycker att den är tillräckligt underhållande för att jag skulle orka se den igen. Zach Galifianakis är ju för skön i sin roll som Alan. Några riktigt roliga scener med honom i den filmen.
Citera
2016-10-16, 12:52
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och "Room" handlar om..?
Ett rum, nämligen Rum.

Ju mindre du vet om den filmen desto bättre är det, därför skriver jag inte mer. Gå in på IMDb, kritiker.se eller Room-tråden i filmforumet om du trots allt har en nyfikenhet kring den specifika filmen och inte bara vill leka uppläxare i största allmänhet.
Citera
2016-10-16, 14:14
Medlem
Herr.Dittlings avatar
De röda hästarna (1954)

Ovanligt tråkig film i gammal herrgårdsmiljö.
Som vanligt cirkulerar handlingen om olyklig kärlek och bankväxlar.

2/5
Citera
2016-10-16, 15:41
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Alien (1979)

En klassiker jag faktiskt aldrig sett tidigare. Sigourney Weaver i en biroll som blir en huvudroll. Skräck och sci-fi i en lyckad symbios. Långsam, men inte ointressant, uppbyggnad och en del detaljer som åtminstone inte jag såg komma (#937 och en viss besättningsmedlem). Ruskigt kort recension men jag känner att jag inte har så mycket att säga som förmodligen inte redan har sagts. Trots allt en väldigt uppskattad och välkänd film.

8/10
Bättre än aliens, that's for sure.
Citera
2016-10-16, 22:28
Medlem
nihilverums avatar
Nerve (2016)

Gymnasisten Venus (Emma Roberts) börjar med onlinespelet Nerve, där alla som registrerar sig väljer att bli Watchers eller Players. De förstnämnda tittar på och betalar de senare för att utföra olika våghalsiga och ibland farliga uppgifter.

Ganska intressant premiss som i princip i sin grundform skulle kunna utföras i verkligheten, även om det naturligtvis spårar ur mer än det rimligtvis hade gjort om det var på riktigt.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-10-17, 00:02
Medlem
Samizdats avatar
Days of Heaven (1978)

Året är 1916. Bill (Richard Gere), hans flickvän Abby (Brooke Adams) och hennes lillasyster Linda (Linda Manz) beger sig till Texas efter att Bill haft ihjäl sin chef. Där börjar de jobba för en bonde (Sam Shepard). Han är relativt välbärgad och de får veta att han är döende. Dessutom blir han kär i Abby. Om Abby gifter sig kanske de kan få ta del av förmögenheten vid hans bortgång...

Skådespelarna och deras karaktärer är ganska ointressanta och berättelsen är tyvärr, till skillnad från fotot, alltför färglös. Svartsjukedramat orsakar inte mer än en axelryckning hos mig och händelseutvecklingen engagerar mig inte särskilt. Jag vill inte nödvändigtvis ha med en galen Kit (Sheen i Malicks debutfilm Badlands) men i karaktärsväg är det något som saknas för att filmen ska bli tillräckligt fängslande.

Lindas stream of consciousness är mestadels andefattig. Ibland dessutom tråkigt naiv: ”You’re only on this Earth once. And I – to my opinion, as long as you’re around, you should have it nice.”

Förresten, jag reagerade på det här replikskiftet:
- I think I love you.
- What a nice thing to say.
Det svaret har jag aldrig prövat, eller råkat ut för för den delen. Nästan så att ett stelt tack vore bättre...

Fotot är minst sagt riktigt bra. Som alltid, med Malick. Naturen påminner stundtals om den i hans debutfilm. De tomma, vida, eviga fälten med himlen i bakgrunden. Trots att landskapet är, om inte färglöst så åtminstone någorlunda ensidigt - till en början mycket brunt, högult, krämfärgat, och liknande - lyckas Malick göra det rikt och intressant. Vissa scener kan, kanske till och med ska, man pausa och bara njuta av. Rama in och sätta upp på väggen. De mörka molnen, när åskan mullrar. Det är perfektion.

Helhetsmässigt är jag dock inte lika imponerad av fotot, om man jämför det med t ex The Thin Red Line, eller till och med Badlands - faktiskt. Men åskmolnen, det är ta mig fan perfektion! Förresten, Morricone står för musiken. Det är inte dåligt, men det är inte heller något särskilt minnesvärt. Småfint, om man ska sammanfatta med ett ord.

Tyvärr är Days of Heaven en besvikelse. Trots det:

6/10
Senast redigerad av Samizdat 2016-10-17 kl. 00:39.
Citera
2016-10-17, 12:13
Medlem
Shaft! En grym jäkla rulle med ett förvirrande slut, betyg 4/5.
Citera
2016-10-17, 16:35
Medlem
Roobans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Patrick Bateman
Shaft! En grym jäkla rulle med ett förvirrande slut, betyg 4/5.

Vågar inte läsa spoilern, vilken film såg du? Den från 1971 eller rebooten från 2000?
Citera
2016-10-17, 21:51
Medlem
Midnight Special

Mycket bra film.

En intressant detalj som jag känner för att kommentera är att Kirsten Dunst ser ut som sin ålder och inte som någon som spenderat tre timmar med att sminka sig. Faktum är att Michael Shannon och Joel Edgerton antagligen sminkats mycket mer än vad hon gjorts.

Detta är noterbart därför att trenden i Hollywood är att ALLA karaktärer i alla roller måste se så bra ut som möjligt. Det går bra att casta kvinnliga 45+are men bara om de ser ut som 30. Här har man gått med en mer naturlig look, Kirsten Dunst har naturlig färg i ansiktet och ser väldigt hälsosam ut. Det är chockerande att se röda kinder mot bleky hy i en Hollywoodproduktion, det normala är att alla karaktärer applicerat en halv burk foundation i nyllet och solat solarium i veckor innan filminspelningen.

Det är bara att hoppas att denna trenden håller i sig.
Citera
2016-10-17, 22:34
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Midnight Special

Mycket bra film.

En intressant detalj som jag känner för att kommentera är att Kirsten Dunst ser ut som sin ålder och inte som någon som spenderat tre timmar med att sminka sig. Faktum är att Michael Shannon och Joel Edgerton antagligen sminkats mycket mer än vad hon gjorts.

Detta är noterbart därför att trenden i Hollywood är att ALLA karaktärer i alla roller måste se så bra ut som möjligt. Det går bra att casta kvinnliga 45+are men bara om de ser ut som 30. Här har man gått med en mer naturlig look, Kirsten Dunst har naturlig färg i ansiktet och ser väldigt hälsosam ut. Det är chockerande att se röda kinder mot bleky hy i en Hollywoodproduktion, det normala är att alla karaktärer applicerat en halv burk foundation i nyllet och solat solarium i veckor innan filminspelningen.

Det är bara att hoppas att denna trenden håller i sig.

Tusan, den där har jag längtat efter sen jag såg Take Shelter som är helt fantastisk. Blir att se den i dagarna tror jag.

Don't Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood (1996)

Jag var lite tveksam till den här för parodigenren brukar inte gå hem hos mig och jag tycker inte Wayans är särskilt roliga. Oftast. Men denna gillade jag! Den här filmen drev med precis rätt saker och karaktärerna var spot on.

3/5
Citera
2016-10-17, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Tusan, den där har jag längtat efter sen jag såg Take Shelter som är helt fantastisk. Blir att se den i dagarna tror jag.

Don't Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood (1996)

Jag var lite tveksam till den här för parodigenren brukar inte gå hem hos mig och jag tycker inte Wayans är särskilt roliga. Oftast. Men denna gillade jag! Den här filmen drev med precis rätt saker och karaktärerna var spot on.

3/5

Den är väldigt annorlunda än Take Shelter på vissa sätt men man märker helt klart att det är Nichols som har regisserat. Filmen är mångtydig, stämningsfull och väldigt snygg, precis som Take Shelter. Jag hoppas och tror att den går hem hos dig

Själv ser jag fram emot Mud som jag har ännu har osedd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in