Days of Heaven (1978)
Året är 1916. Bill (Richard Gere), hans flickvän Abby (Brooke Adams) och hennes lillasyster Linda (Linda Manz) beger sig till Texas efter att Bill haft ihjäl sin chef. Där börjar de jobba för en bonde (Sam Shepard). Han är relativt välbärgad och de får veta att han är döende. Dessutom blir han kär i Abby. Om Abby gifter sig kanske de kan få ta del av förmögenheten vid hans bortgång...
Skådespelarna och deras karaktärer är ganska ointressanta och berättelsen är tyvärr, till skillnad från fotot, alltför färglös. Svartsjukedramat orsakar inte mer än en axelryckning hos mig och händelseutvecklingen engagerar mig inte särskilt. Jag vill inte nödvändigtvis ha med en galen Kit (Sheen i Malicks debutfilm
Badlands) men i karaktärsväg är det något som saknas för att filmen ska bli tillräckligt fängslande.
Lindas
stream of consciousness är mestadels andefattig. Ibland dessutom tråkigt naiv:
”You’re only on this Earth once. And I – to my opinion, as long as you’re around, you should have it nice.”
Förresten, jag reagerade på det här replikskiftet:
- I think I love you.
- What a nice thing to say.
Det svaret har jag aldrig prövat, eller råkat ut för för den delen. Nästan så att ett stelt tack vore bättre...
Fotot är minst sagt riktigt bra. Som alltid, med Malick. Naturen påminner stundtals om den i hans debutfilm. De tomma, vida, eviga fälten med himlen i bakgrunden. Trots att landskapet är, om inte färglöst så åtminstone någorlunda ensidigt - till en början mycket brunt, högult, krämfärgat, och liknande - lyckas Malick göra det rikt och intressant. Vissa scener kan, kanske till och med ska, man pausa och bara njuta av. Rama in och sätta upp på väggen. De mörka molnen, när åskan mullrar. Det är perfektion.
Helhetsmässigt är jag dock inte lika imponerad av fotot, om man jämför det med t ex
The Thin Red Line, eller till och med
Badlands - faktiskt. Men åskmolnen, det är ta mig fan perfektion! Förresten, Morricone står för musiken. Det är inte dåligt, men det är inte heller något särskilt minnesvärt. Småfint, om man ska sammanfatta med ett ord.
Tyvärr är
Days of Heaven en besvikelse. Trots det:
6/10