2016-10-17, 22:50
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0076683/?ref_=nv_sr_2 Läs dock inte här om ni tänker se filmen, för sammanfattningen avslöjar alldeles för mycket. Det är bäst om man vet så lite som möjligt i förväg.

The Sentinel (1977). Hyfsad skräckfilm: intressant, spännande, ibland (lite) kuslig. Inte så förutsägbar. Intelligentare och mer komplex än de flesta i genren. Maskeringen är tyvärr dåligt utförd, och det är synd då den är viktig i denna film.

En ung kvinna, Alison, flyttar in i en våning i ett gammalt hus. Kvinnan som visar huset (oklart vem hon är, men hon spelas i alla fall av en åldrande Ava Gardner), Miss Logan, berättar att hon inte kommer att få några problem för att grannarna är så tysta och lugna. Lugnast av alla är han som bor ovanför henne, för han är en gammal pensionerad katolsk präst, och dessutom blind. Han gör inte annat än att stå i fönstret - oklart varför eftersom han inte kan se något av den fina utsikten ändå.

Mild spoiler en liten bit in i handlingen:

Här avslöjas (nästan) slutet:

Det här är mycket bättre än Dan Browns romaner och efterkommande filmer, om mysterier i Vatikanens närhet!

7/10.

(En passus angående Ava Gardners utseende i filmen - där hon ändå måste vara sminkad o.s.v.. Från att ha varit en av världens vackraste kvinnor, ser hon här vid 54 eller 55 närmast grotesk ut. Varför blir det så ofta så med de vackraste skådespelerskorna? Andra exempel är Brigitte Bardot och vår egen Anita Ekberg. De blir fulare i medelåldern än kvinnor som varit alldagliga, och som i stället kan ha ett behagligt utseende i medelåldern. Detta fenomen har jag inte noterat hos snygga manliga skådespelare, eller andra snygga män för den delen. De brukar förbli snyggare än sina jämnåriga livet ut..?)
Senast redigerad av Merwinna 2016-10-17 kl. 23:11.
Citera
2016-10-17, 22:56
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Den är väldigt annorlunda än Take Shelter på vissa sätt men man märker helt klart att det är Nichols som har regisserat. Filmen är mångtydig, stämningsfull och väldigt snygg, precis som Take Shelter. Jag hoppas och tror att den går hem hos dig

Själv ser jag fram emot Mud som jag har ännu har osedd.

Mud såg jag på tv häromveckan. Jag visste inget om den utan hade bara sett postern på imdb typ, och den antyder en lite annorlunda film än den jag fick se. Jag blev positivt överraskad och gillade den mycket.
Citera
2016-10-17, 23:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En dam försvinner (1938)

Hitchcock har gjort en historia on en dam som försvinner på ett tåg, men hennes nyfunna, ihärdiga, väninna vägrar tro på det.

Bra historia, om än lite osannolik i vissa stycken.
Michael Redgrave spelar en väldigt påfrestande folkmusikdokumentatör.
Kul bifigurer, de brittiska sportfantasterna som bara bryr sig om cricketmatcher.

Den har åldrats, visst är det så, men 3+/5 tycker jag nog att den är värd.
Citera
2016-10-18, 15:17
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Mud såg jag på tv häromveckan. Jag visste inget om den utan hade bara sett postern på imdb typ, och den antyder en lite annorlunda film än den jag fick se. Jag blev positivt överraskad och gillade den mycket.
Jag gillar både Take Shelter (framför allt den, MÅSTE se om den snart) och också Mud riktigt mycket. Det är de enda jag har sett av Nichols, men ser fram emot att se inte minst Midnight Special (men också Loving) i framtiden.
Citera
2016-10-18, 15:22
Bannlyst
Seeking justice

En rulle med Nicholas Cage. Halvbra men inget som rekommenderas. SÅg de på viaplay.
Citera
2016-10-18, 16:47
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Jag gillar både Take Shelter (framför allt den, MÅSTE se om den snart) och också Mud riktigt mycket. Det är de enda jag har sett av Nichols, men ser fram emot att se inte minst Midnight Special (men också Loving) i framtiden.

Vad tyckte du om slutet på Mud? Jag tycker att det var det enda negativa med filmen.

Citera
2016-10-18, 19:35
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: What Dreams May Come (1998) | 🌑🌕🌕🌕🌕 |

Robin Williams spelar Chris, en doktor och familjefader som en dag förlorar sina två barn i en bilolycka. Efter några år med sorg och slitningar med sin fru Annie dör han själv i en bilolycka. Sagan är dock inte slut där, Chris vaknar upp i himlen och finner sig i en värld mer underbar än han någonsin kunnat föreställa sig. "Nere" på jorden är Annie utom sig av sorg och begår slutligen självmord. Familjeåterförening i himlen är därmed uppskjuten - självmördare hamnar som bekant i helvetet. Chris vägrar tolerera detta och bestämmer för att ta hissen ner och hämta upp Annie med stor risk för att han själv fastnar där.

Låter lite som introt till en mustig actionfilm? Det är raka motsatsen. Ett sockersött drama med vissa fantasyinslag som är övertydlig med att nu ska det minsann vara gripande och tårfyllt för tittaren. Det misslyckas den med totalt. Historien fängslar aldrig och dem många känslofyllda stunderna blir bara trista och sliskiga. ett eventuellt livsbejakande budskap försvinner i den röriga sammansättningen där det hoppas friskt mellan dåtid och nutid, in och ut från fantasivärldar och drömsekvenser. Den är snygg dock. Den måste vara en av dem mer anonyma filmerna som fått en Oscar för bästa specialeffekt och den är välförtjänt. Vackra målningar kommer till liv när karaktärerna går in i dess färgglada värld och utforskar enormt läckra miljöer. Spelar inte så stor roll att det mesta tydligt är på en bluescreen i förgrunden, det är snyggt gjort. Jag får lite av en Alice i Underlandet-känsla när Chris och hans följeslagare gör sig redo att äntra helvetet och det är egentligen bara då ett intresse väcks för historien. Helvetet visar sig dock vara ganska lamt så den känslan försvann snabbt.

Robin Williams ser aldrig ut att trivas i huvudrollen och cuba Gooding Jr hoppar runt naken och suddig i en oinspirerad tolkning. Det är bara Max Von Sydow som står för kvalitet med sin intressanta karaktär som ska guida dem genom helvetet. Ghost (1990) gjorde det här med kärlek mellan döda och levande och efterlivet mycket bättre, se den istället för den här fåniga snarkfesten.
Citera
2016-10-18, 21:49
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Vad tyckte du om slutet på Mud? Jag tycker att det var det enda negativa med filmen.

Citera
2016-10-18, 22:26
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex

Citera
2016-10-18, 23:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Oppåt med gröna hissen (1952)

Två par vars partners träffar andra bestämmer sig för att låtsas ha ett äventyr med varandra.

Ingenting annat än en nyinspelning av Gröna hissen (1944), som inte var något vidare den heller.
( kanske borde jag ha gissat det med så snarlika titlar).
En väldigt märklig bihandling med en förrymd björn.
Synd, det är mycket kompetenta skådespelare med i filmen, som mest får vara fåniga.

2-/5
Citera
2016-10-20, 16:42
Medlem
MarkDamons avatar
Hunt for the Wilderpeople (2016)

En fet problemunge blir omplacerad till sin fosterfaster och farbror på den Nya Zeeländska landsbygden. Efter en del missöden bestämmer sig ungen för att fly ut i "bushen" tillsammans med sin sura farbror (Sam Neill), tätt följda av myndigheterna som misstänker att brott har begåtts.

Mysig, och stundtals väldigt rolig, feelgood-rulle med fina miljö- och karaktärsskildringar. Påminner lite om Moonrise Kingdom fast besparad all förbannad hipsterscenografi och skit, tack och lov. Om ni gillade Waititis tidigare film What We Do in The Shadows kan jag rekommendera denna, då det finns tydliga likheter i humorn.
Citera
2016-10-20, 16:44
Bannlyst
Wrong Turn 6

Sjukaste och mest skumma film jag någonsin sett. Riktigt äcklig i mellan åt. Inte skräckäcklig utan riktigt jävla vidrig. Panic room, paranormal activity och liknande skitfilmer släng er i väggen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in