2015-04-14, 16:49
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Han menar ju 3/5

Jag skyller på jetlag.
Citera
2015-04-14, 17:45
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Han menar ju 3/5

Exakt!
Citera
2015-04-14, 21:59
Medlem
Gosifs avatar
The Edge från 97 med Anthony Hopkins och Alec Baldwin.

Riktigt bra film som är spännande nästan hela tiden. Älskar 90talsfilmer rakt igenom.

4/5
Citera
2015-04-14, 22:18
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
The Edge från 97 med Anthony Hopkins och Alec Baldwin.

Riktigt bra film som är spännande nästan hela tiden. Älskar 90talsfilmer rakt igenom.

4/5

En stark favoritfilm. En av de bättre "överleva-i-vildmarken"-filmerna som jag har sett. Gillar att de verkligen använder en riktig björn up-close med skådespelarna. Blir så mycket mer spännande och verklighetstroget än om de kört med CGI.
Senast redigerad av chessjamt 2015-04-14 kl. 22:22.
Citera
2015-04-14, 22:47
Medlem
nihilverums avatar
Easy A (2010)

En amerikansk high school-komedi om Olive (Emma Stone) som får rykte om sig att vara lättfotad trots att hon i själva verket fortfarande är oskuld. Hennes rykte gör dock att diverse killar som själva vill etablera ett rykte föreslår att Olive skall hitta på att hon haft sex även med dem.

Överlag en ganska genomsnittlig high school-komedi med enstaka intressanta inslag. Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-04-14, 23:01
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
En stark favoritfilm. En av de bättre "överleva-i-vildmarken"-filmerna som jag har sett. Gillar att de verkligen använder en riktig björn up-close med skådespelarna. Blir så mycket mer spännande och verklighetstroget än om de kört med CGI.

Jag såg det i sluttexterna. Stort tack till björnen Bart. Kalasfilm!
Citera
2015-04-15, 01:50
Medlem
'71 (2014) - http://www.imdb.com/title/tt2614684/?ref_=nv_sr_1

Ung, brittisk soldat irrar bort sig i kravaller i Belfast på sjuttiotalet. Resterande sjuttofem minuterna flåsar han runt mellan tegelbyggnader med uppretade och skelögda IRA-medlemmar hack i häl, som inte skulle kunna träffa marken de står på, med sina pickadoller. En rätt blek historia som varken belyser konflikten i Nordirland eller hemskheterna som soldaterna får erfara, i den mån att man bryr sig om någon eller något av det. Huvudpersonen yttrar kanske fyra meningar i hela filmen - inte för att det tillför någonting. Några gripande scener och bra insatser från de irländska skådisarna, men rätt tunn film. Se om du vill slipa på din nordirländska accent. 5/10
Citera
2015-04-15, 11:27
Medlem
BlackMetals avatar
Les Parapluies de Cherbourg (1964)

Rent visuellt är filmen helt makalöst fin och jobbar väldigt mycket med ett brett, skarpt färgspektra. Det är lätt att se var Wes Anderson tagit en hel del inspiration. Utöver det är storyn ganska banal och det är en sån där malande musikal där exakt allt sjungs men det finns inga riktiga sånger. Det finns något sorts musikaliskt tema men det är inte mycket att prata om. Det finns även en kul referens till Demys tidigare film, Lola, som var ganska rolig som får en att tänka att det kanske utspelar sig i samma universum men jag vet inte om kronologin går ihop där eller inte. Catherine Deneuve är underbart vacker och bra och Nino Castelnuovo gör också ett bra jobb.

Filmen fungerar inte riktigt för mig men fan vad snygg den är. Wes Anderson använder garanterat den här filmen som runkmaterial.

2.5/5
Citera
2015-04-15, 11:46
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Håller med, riktigt vass film.
Citera
2015-04-15, 13:02
Medlem
Punklivs avatar
Umberto D. (1952)

En film om en fattig pensionär som hotas av vräkning ifrån sitt hem av sin hemska hyresvärd, en kvinna som skyr honom som pesten.

Vittorio De Sica visar de lägre ståendes utsatthet och lidande på ett väldigt påtagligt, realistiskt och rörande sätt. Umberto gör allting för att få ihop lite pengar och värdighet, men det är meningslöst; en gammal man som arbetat klart har ingen plats i samhället. Pensionärernas protest som slutar med att de blir bortjagade av bilar och hålet i väggen skulle kunna bli övertydliga budskap i fel händer men De Sica visste hur han skulle leverera dem.

De Sicas relation till den gravida husan, hans enda mänskliga vän, är väldigt fin. Ännu finare är dock hans relation till sin allra bäste vän, hunden Flike. Vissa kanske vill säga att det är ett billigt knep, men det finns få saker som är så rörande och vackert som relationen mellan en gubbe och hans hund. Han gör allt för honom och scenerna på hundgården och framåt slutet när han försöker skaffa ett hem åt honom är enormt rörande.

Något som absolut inte får glömmas är Carlo Battistis rolltolkning. Scenen där han tigger levererad han en skam och sorg som är så påtaglig att man känner den själv. Han är väldigt trovärdig och imponerar stort. Något som imponerar ännu mer är att det är hans enda roll någonsin! Att han var amatör kunde jag verkligen inte tro när jag såg filmen, och det visar på en väldigt stor talang hos honom och även att De Sica antagligen var en mästare på personregi.

Rent tekniskt är den också välgjord med ett bra foto som kanske inte är revolutionerande men som passar utmärkt. Musiken är även den bra, om än inte fantastisk eller någonting jag kommer gå tillbaka till i efterhand.

Det långsamma tempot är perfekt för berättelsen och tillför en starkt realistisk känsla.

Filmen är sorglig och sentimental men ändå värmande, men framför allt är den aktuell än i dag. Jag tror att De Sica skulle bli förkrossad av att se att pensionärer fortfarande behandlas som skit runtom i världen.

Nu har jag antagligen glömt ett par punkter men det får räcka så här. Ett mästerverk.

5/5
Citera
2015-04-15, 13:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Umberto D. (1952)

5/5

Skäms över att jag inte sett den ännu trots att den funnits på min watchlist i snart femton år sen jag såg Cykeltjuven för första gången på SVT, men idag tänkte jag ta itu med den, då jag är ledig och blir hemma hela dagen, ägna sig åt film bara! Vore verkligen skitkul om jag också ger den en femma!
Citera
2015-04-15, 13:17
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Skäms över att jag inte sett den ännu trots att den funnits på min watchlist i snart femton år sen jag såg Cykeltjuven för första gången på SVT, men idag tänkte jag ta itu med den, då jag är ledig och blir hemma hela dagen, ägna sig åt film bara! Vore verkligen skitkul om jag också ger den en femma!

Jag själv skäms över att jag inte sett Cykeltjuven, men det ska åtgärdas!

Kul att du tar tag i Umberto D., får hoppas att du gillar den mycket och en Rakii-femma vore väldigt roligt, men man ska inte hoppas på för mycket. Det är ju lite utav ett mirakel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in