Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-01-22, 09:00
  #39613
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Hur är Michael Keaton i filmen?
Sparar filmen till bio för övrigt.
Keaton är bra i filmen och gör en trevlig och intressant roll. Han är dock inte den skådespelarinsats man tänker mest på prestationsmässigt!
__________________
Senast redigerad av saggesaliv 2016-01-22 kl. 09:19.
Citera
2016-01-22, 14:22
  #39614
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Såg The Martian igår. Gillade den som fan! Den enda filmen av Ridley Scott som jag inte har somnat av! Rolig, spännande och välspelad.

Somnade du till Blade Runner? Va? VAAA?
Citera
2016-01-22, 16:00
  #39615
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Somnade du till Blade Runner? Va? VAAA?

Gud ja! Sövande tråkig och oengagerande. En film som jag aldrig kommer förstå mig på.
Citera
2016-01-22, 16:33
  #39616
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Gud ja! Sövande tråkig och oengagerande. En film som jag aldrig kommer förstå mig på.

Haha, det är verkligen ett lotteri med vad du gillar och "typ hatar" Tycker det är så jävla skönt på nåt sätt. Vet aldrig om du kommer totalsåga eller hylla. Fantastiskt kul.

Var stensäker på att Blade Runner skulle vara i din topp 5.
Citera
2016-01-22, 16:44
  #39617
Medlem
Child 44

Thriller om ett antal pojkmord i Sovjetunionen 1933.

Riktigt bra manus bild och ljud.

9/10
Citera
2016-01-22, 16:52
  #39618
Medlem
HejAntons avatar
Why Does Herr R. Run Amok? [1970] dir. R.W. Fassbinder & M. Fengler

Dogme 95-aktigt i en av Fassbinders tidiga filmer. Det är simpelt, handhållet och med fokus på skådespelarinsatserna som filmen livnär sig på. Utan stilsäkra Kurt Raab i huvudrollen som herr R och Lilith Ungerer som Fru R hade filmen nog aldrig lyckats. Det är 90-minuter naturalistisk diskbänksrealism medan herr R tar sig igenom vardagen precis som alla andra och stöter på samma obekväma och smått jobbiga vardag som vem som helst. Det är lätt att känna igen sig i herr Rs värdelösa tal efter allt för många öl och det är lika lätt att känna igen sig i hans tristess gentemot vardagen.

I slutändan är det återigen en film som gör precis som Fassbinders andra filmer gör för mig. Den är inget tekniskt mästerverk och dess berättelse är inget jag kommer minnas för resten av mina dagar. Jag sitter aldrig på helspänn under hisnande scener men precis som med Fassbinders andra verk så är upplevelsen fullständigt unik och för min del är det väl spenderad tid. Sevärt om även du är nyfiken på varför herr R löper amok.

Stark trea för Warum Läuft Herr R Amok?
Citera
2016-01-22, 17:31
  #39619
Medlem
JefCostellos avatar
Spotlight (2015)

Den sanna storyn om hur ett journalistteam på Boston Globe avslöjar en enorm pedofilskandal bland katolska präster.

Jag erkänner att jag är lättflörtad när det gäller den här sortens film. Hade själv journalistdrömmar en gång i tiden (jag hade rockat som jobbig journalistjävel men är glad att det förblev en dröm) och filmer som skildrar journalistarbete på ett trovärdigt sätt ger jag sällan låga betyg. Flera likheter med - den ännu bättre - All The President's Men i tempo och tillvägagångssätt och liksom ATPM stundtals svårt att hänga med i allt namndroppande vilket motiverar en omtitt om ett år eller så. Välspelat från huvudrollerna ända ut i periferin; Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Stanley Tucci, Liev Schrieber m fl. gör ett habilt, men kanske inte statyettvärt, jobb, undrar faktiskt om inte Michael Keaton är den minst starka länken i skådespelarkedjan.

För jävligt att detta fick ske, att så många visste men lät det sopas under mattan. Undrar förresten om katolicismen är ovanligt stark i Boston jämfört med övriga USA? Lite mer fokus på prästerna hade man kanske kunnat önska sig.

Var övertygad om att jag skulle gilla den, fick rätt.

4-/5
Citera
2016-01-22, 17:45
  #39620
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Haha, det är verkligen ett lotteri med vad du gillar och "typ hatar" Tycker det är så jävla skönt på nåt sätt. Vet aldrig om du kommer totalsåga eller hylla. Fantastiskt kul.

Var stensäker på att Blade Runner skulle vara i din topp 5.

Haha, gud ja, har nog världens konstigaste filmsmak.

Är tyvärr inget fan av Ridley Scott överhuvudtaget. Gillar ju inte ens Alien speciellt mycket... Jag ser ju dock de självklara kvaliteterna i många av hans filmer, men det är något med hans regi-stil som får mig att somna. The Martian var annorlunda, dock!
Citera
2016-01-22, 17:54
  #39621
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Är tyvärr inget fan av Ridley Scott överhuvudtaget. Gillar ju inte ens Alien speciellt mycket... Jag ser ju dock de självklara kvaliteterna i många av hans filmer, men det är något med hans regi-stil som får mig att somna. The Martian var annorlunda, dock!
Mjo. Den hade inget av det där allvaret eller känslan av att någonting skulle kunna gå fel till skillnad från filmer som Alien.
Citera
2016-01-22, 19:07
  #39622
Medlem
mmm Tarantino as bra

Jag brukar inte ens 1 gång om året se en hel film på tv men igår 16-01-21 sände Tv6 en film som hette Now You see me .... och den var skitbra så jag kollade förvånat rubbet och är fortfarande förvånad!

Går säkert streama hur cool som helst
Citera
2016-01-22, 19:48
  #39623
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Keaton är bra i filmen och gör en trevlig och intressant roll. Han är dock inte den skådespelarinsats man tänker mest på prestationsmässigt!

Är bara så jävla glad att han är tillbaka nu på sistone. Ser också fram emot McDonalds filmen som kommer ut senare i år, troligtvis nästa år här i Sverige.
Citera
2016-01-22, 20:56
  #39624
Medlem
MarkDamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JefCostello
Spotlight (2015)

Den sanna storyn om hur ett journalistteam på Boston Globe avslöjar en enorm pedofilskandal bland katolska präster.

Jag erkänner att jag är lättflörtad när det gäller den här sortens film. Hade själv journalistdrömmar en gång i tiden (jag hade rockat som jobbig journalistjävel men är glad att det förblev en dröm) och filmer som skildrar journalistarbete på ett trovärdigt sätt ger jag sällan låga betyg. Flera likheter med - den ännu bättre - All The President's Men i tempo och tillvägagångssätt och liksom ATPM stundtals svårt att hänga med i allt namndroppande vilket motiverar en omtitt om ett år eller så. Välspelat från huvudrollerna ända ut i periferin; Mark Ruffalo, Rachel McAdams, Stanley Tucci, Liev Schrieber m fl. gör ett habilt, men kanske inte statyettvärt, jobb, undrar faktiskt om inte Michael Keaton är den minst starka länken i skådespelarkedjan.

För jävligt att detta fick ske, att så många visste men lät det sopas under mattan. Undrar förresten om katolicismen är ovanligt stark i Boston jämfört med övriga USA? Lite mer fokus på prästerna hade man kanske kunnat önska sig.

Var övertygad om att jag skulle gilla den, fick rätt.

4-/5

Jag har för mig att jag har läst att Boston är den största katolska staden i USA per capita. Kommer inte ihåg var, men det kan säkert stämma med tanke på den stora irländska befolkningen i staden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback