Ieri, oggi, domani (Yesterday, Today and Tomorrow, 1963).
Min tredje film av den mycket respekterade Vittorio De Sica skilde sig en hel del från de två föregående, Cykeltjuven och Den förbjudna trädgården, som helt klart var bra filmer men samtidigt rätt deppiga.
Här får vi två lättsamma timmar uppdelat på tre kortare filmer; Loren/Mastroianni, som alltid verkar klicka på film, har huvudrollerna i samtliga filmer och skänker ordentlig stjärnglans till filmen.
Film ett är tydligen baserad på en riktig händelse. Gravida Sophia Loren döms till ett kortare fängelsestraff. Enligt italiensk lag kan dock inte kvinnor hamna i fängelse under graviditeten och barnets 6 första månader i livet, så straffet skjuts upp. För att slippa hamna bakom galler i fortsättningen ser Loren till att bli gravid med jämna mellanrum, vilket ställer till problem för stackars maken Mastroianni. En bra film där framför allt Loren visar prov på komisk talang.
Film två är kortare och kunde utvecklats mer, men är för den sakens skull inte dålig. Här är Loren en rik och odräglig lyxhustru som glider runt i Rom i sin Rolls Royce och plockar upp den inte lika välbeställda älskaren Mastroianni längs färden. Finns väl inte så mycket att skriva här, inte dålig men borde varit längre.
I film tre gestaltar Loren någon slags lyxprostituerad och Mastroianni en kärlekskrank kund. Även en ung präststuderande förtrollas av Lorens skönhet (jag klandrar honom inte) och får, till sin arga gamla mormors förtret, syndiga tankar istället för teologi i huvudet.
Två timmar gick fort. Satiren är underhållande, om än inte knivskarp, men vad som gör filmen sevärd och adderar plustecknet till betyget är huvudpersonernas kemi och komiska talanger. Något direkt negativt kan jag heller inte komma på att skriva om den.
3+/5