2016-04-28, 22:51
Medlem
smutsigafingrars avatar
Katyn (2007)

Handlar om Katynmassakern och jag har nog aldrig sett en tråkigare film. Höll på somna några gånger och ibland upptäckte jag att jag surfade med mobilen istället för att se på filmen, så tråkig och oengagerande var den.

Jag brydde mig inte om Katynmassakern innan jag såg filmen och jag bryr mig inte ett dugg nu heller...

Betyg: 1/5
Citera
2016-04-28, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
12 Years a Slave (McQueen, 2013)

Andra gången jag ser filmen och den är fan riktigt bra. Inte nog med att Steve McQueen gör en film om ett så näsdukskompatibelt ämne och lyckas undvika pekoralträsket (utan att för den sakens skull på minsta sätt skönmåla 1800-talets slavsystem) men han vågar också ta tid på sig! Delvis får kameran dröja sig kvar vid vackra ögonblicksbilder - utan att de egentligen tillför något konkret till handlingen - men även vid fruktansvärda händelser som piskbestraffningar och den utdragna hängningsscenen där Solomon tvingas trippa på tår i leran, samtidigt som vardagslivet pågår för fullt runt omkring.

Det är dock ingen felfri film och stundtals märks det att det trots allt är en mainstreamfilm (ja, jag vet att den i vissa avseende är en independentfilm men det säger ju egentligen inte så jävla mycket alls) som riktar sig till en bred publik. Nu har jag förvisso inte läst Solomon Northups memoarer men vissa scener känns lite väl banaliserande; som när Brad Pitts white savior-karaktär delger sina åsikter om slaveri och jämlikhet mellan raserna.

3/5

En mycket bra film men en högintressant regissör. Personligen håller jag Shame och Hunger högre men den är likväl väldigt bra.
Citera
2016-04-28, 23:20
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
En mycket bra film men en högintressant regissör. Personligen håller jag Shame och Hunger högre men den är likväl väldigt bra.

Shame diggar jag också men Hunger har jag ännu inte sett. Den verkar dock rätt lovande då McQueen och Fassbender uppenbarligen är en jävligt lyckad kombination.
Citera
2016-04-29, 01:18
Hardcore(henry) 2015

En film om en man som vaknar upp i ett labb utan minne. En kvinna som utger att vara hans fru hjälper honom att åtgärda hans kroppsdelar med robotteknik likt robocop typ. En ond snubbe bryter sig in i labbet och de tvingas fly. En fullspäckad action film som utgår ifrån video/dataspelen one shooter perspektiv. En riktigt rolig och underhållande film som gör en unik tvist på actionfilmer. Rekommenderas till alla action samt tvspel/dataspel fans.

Roliga oneliners roliga karaktärer. Effekterna och det visuella var stundtals väldigt väl genomfört . Gillade hur gore den blev till och från. Tim Roth ägde ju i sin roll helt klart. Skurken var också riktigt underhållande och bra utförd. Kändes som en äkta spelskurk.

Kändes verkligen som att man var i ett spel. Enda jobbiga var att ibland kändes det lite för skakigt och man blev lätt illamående över den skakiga kameran. Men var mycket positivt överraskad och skulle gärna vilja se en uppföljare av denna film

8.5/10
Senast redigerad av captengrogg 2016-04-29 kl. 01:23.
Citera
2016-04-29, 14:46
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Shame diggar jag också men Hunger har jag ännu inte sett. Den verkar dock rätt lovande då McQueen och Fassbender uppenbarligen är en jävligt lyckad kombination.
Shame (2011) är McQueens bästa med Hunger (2008) på andra plats men 12 Years a Slave (2013) var en besvikelse för mig. Det kändes alltför politisk och slätstruken för att vara en McQueen-film; jag kände inte alls igen hans typiska "stil". Filmen var som en ballong där all luften hade gått ur.
Citera
2016-04-29, 15:22
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Inherit the Wind (1988)

Den här filmen har gjorts i många varianter där nog versionen med Spencer Tracey från 1960 är den mest kända (och tveklöst den bästa). I den här TV-filmsversion från 1988 spelas titelrollerna som de båda advokaterna av Kirk Douglas som den fanatiske pastorn/politikern Matt Brady och Jason Robards som den mer sansade, vetenskapsinriktade Henry Drummond.

Baserad på ett verkligt fall från 1925 där en lärare stod åtalad (i nån liten stad i Södern) för att ha lärt ut Darwins evolutionsteori till sin elever, vilket var förbjudet då det enbart var sagan om Adam och Eva som gällde. En pastor/advokat/politiker med fanatiska inslag är åklagare och en mer vetenskapsinriktad advokat är lärarens försvarare. Filmen blir därför lite som ett kammarspel med eldiga diskussioner om hur man bör tolka Bibeln/vad Darwin har sagt. Utfallet blir inte riktigt som man tänkt sig.

De olika filmversionerna är alla baserade på anteckningar från rättsfallet, vad som faktiskt sades, men man har valt att lägga vikt på olika saker och utläggningar i de olika versionerna.

Till det positiva hör tveklöst att det är en fröjd att skåda både Douglas och Robards i samma film och att de de båda spelar motpoler som med ordets makt försöker knäcka den andre. Även spännande att skåda Douglas desperation desto längre rättsfallet framskrider då hans bibelhänvisningar blir ihåligare och ihåligare. TV-filmens problem är dock själva formatet att berätta denna story på som känns komprimerat, upphackat och "reklampauserna" stör narrativet. Det ges heller inte så mycket bakgrundshistoria och från att läraren har arresterats, så sker rättegången väldigt snabbt. Det ges inga svar på varför den kände politikern/advokaten Brady just befinner sig i den lilla staden just där och då, vilket 1960-filmen gav. Så det är inte fel att sett den mest innehållsmässigt kompletta versionen först. Vad jag minns blev rättsfallet mycket uppmärksammat i press och lockade då till sig den mest bokstavstroende för att försvara Guds ord.

Dessutom tyckte jag att läraren och hans ståndpunkter fick för lite uttrymme; det var mer fokus på en kärleksaffär han hade med en kvinnlig lärarkollega som dessutom var dottern till den lokale pastorn. Läraren i filmen var skrämmande lik en ung Millenium-Stig Larsson.

Betyget är inte det starkaste men Robards och Douglas blotta närvaro och samspel kompenserar många av filmens svagheter. Så jag rekommenderar att se Inherit the Wind (1960) först, sedan se denna i så fall.

Betyg: 3/5

Här hittade jag för övrigt mitt omdöme om 1960-versionen: (FB) Vilken film såg du senast?.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-04-29 kl. 15:36.
Citera
2016-04-29, 16:19
Bannlyst
Matrix Revolution (2003)

Inget speciellt med filmen tyvärr, första filmen är klockren. Revolution var bara en seg komplott utan att vara tuff. Mindes den som en bra film, men mina aningar nu är annorlunda. Snygg är den det måste jag dock säga, en slötittarfilm.

5/10
Citera
2016-04-29, 18:12
Medlem
The Angelic Conversation

Såg den mest för att soundtracket är gjort av Coil, så hade inga större förväntningar på filmen. Hittade ingen utförlig summeringen av handlingen någonstans, och det visade sig vara för att det inte fanns så mycket att summera. I stora drag är det en timme och tjugo minuter av snyggt homoerotiskt foto, Shakespearesonater och bra musik. Jag uppskattade den väldigt mycket, men jag ser den mer som ett konstverk än någonting att se en fredagskväll i soffan med en påse chips.

4/5

Men Behind the Sun

Eftersom att den alltid ploppar upp i listor över historiens värsta filmer så gick jag in med höga förväntningar på, om inte filmens kvalitet överlag, så åtminstone grisigheten. Det skulle visa sig att de förväntningarna var alldeles för högt satta. Ärligt talat förstår jag inte vad som skulle vara så hemskt, egentligen var det väl bara obduktionsscenen som levererade. Sedd som en historisk krigsfilm var den dock betydligt starkare än vad jag hade räknat med, även om ett par skådespelarinsatser var bedrövliga.

3/5
Citera
2016-04-30, 00:30
Medlem
Geomeisters avatar
The Jungle Book (2016)

Citera
2016-04-30, 02:35
Medlem
JefCostellos avatar
Ieri, oggi, domani (Yesterday, Today and Tomorrow, 1963).

Min tredje film av den mycket respekterade Vittorio De Sica skilde sig en hel del från de två föregående, Cykeltjuven och Den förbjudna trädgården, som helt klart var bra filmer men samtidigt rätt deppiga.

Här får vi två lättsamma timmar uppdelat på tre kortare filmer; Loren/Mastroianni, som alltid verkar klicka på film, har huvudrollerna i samtliga filmer och skänker ordentlig stjärnglans till filmen.

Film ett är tydligen baserad på en riktig händelse. Gravida Sophia Loren döms till ett kortare fängelsestraff. Enligt italiensk lag kan dock inte kvinnor hamna i fängelse under graviditeten och barnets 6 första månader i livet, så straffet skjuts upp. För att slippa hamna bakom galler i fortsättningen ser Loren till att bli gravid med jämna mellanrum, vilket ställer till problem för stackars maken Mastroianni. En bra film där framför allt Loren visar prov på komisk talang.

Film två är kortare och kunde utvecklats mer, men är för den sakens skull inte dålig. Här är Loren en rik och odräglig lyxhustru som glider runt i Rom i sin Rolls Royce och plockar upp den inte lika välbeställda älskaren Mastroianni längs färden. Finns väl inte så mycket att skriva här, inte dålig men borde varit längre.

I film tre gestaltar Loren någon slags lyxprostituerad och Mastroianni en kärlekskrank kund. Även en ung präststuderande förtrollas av Lorens skönhet (jag klandrar honom inte) och får, till sin arga gamla mormors förtret, syndiga tankar istället för teologi i huvudet.

Två timmar gick fort. Satiren är underhållande, om än inte knivskarp, men vad som gör filmen sevärd och adderar plustecknet till betyget är huvudpersonernas kemi och komiska talanger. Något direkt negativt kan jag heller inte komma på att skriva om den.

3+/5
Citera
2016-04-30, 02:39
Medlem
smutsigafingrars avatar
Hets (1944)

Jag hade tänkt börja se Ingmar Bergmans tidigare filmer och började då med denna även om det nu inte var Bergman som faktiskt regisserade den, det var Alf Sjöberg, men filmen är gjord efter ett manus av honom.

Filmen hade väl sina stunder -- och Stig Järrel är bra som en något feminin, sliskig och riktigt ruskig sadist till latinlärare -- men för det mesta fångade den mig inte alls. Den här däremot nog svensk films bästa replik (någonsin!): "Nu kommer gubbfan!" som en elev skriker ut för att varna de andra om att Caligula kommer.

Betyg: 2/5
Citera
2016-04-30, 08:22
Medlem
nihilverums avatar
Captain America: Civil War (2016)

Det är ju andra som beskrivit handlingen nyligen, så jag konstaterar att det är en bra uppföljare och att det är roligt att man uppenbarligen löst rättighetsproblematiken kring Spiderman tillräckligt mycket för att han ska kunna vara med lite grann i filmen (även om det är en ny person som spelar honom).

Betyget blir 8/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in