2015-04-13, 19:48
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Zodiac (2007.) Efter ha sett The Jinx blev jag sugen på ännu mer olösta mordmysterier och vad bättre då än David Finchers fantastiska genomgång av Zodiac-mördaren som härjade i norra Kalifornien på slutet av 60-talet. Min BD-utgåva har dessutom flera matiga dokumentärer så söndagsnatten blev ett frosseri i mord och dom pussel Zodiac skickade till tidningsredaktioner.

Fincher har här lyckats få en över två timmar pratig film som sträcker sig över decennier att underhålla hela vägen trots en trogen verklighetsskildring. Men inte nog med det - man sitter på helspänn genom hela resan. Så otroligt bra berättad och genomtänkt och välgjord thriller. Detaljerade, läskigt realistiska mordscener som man inte sett i nån annan film och ett perfekt tempo där spänningen höjs vid precis rätt tillfälle för att sen gå ner i ett lugnare detektiv-tempo där vi som tittare själva får känslan att vi jagar mördaren. Och ett oerhört läckert foto på det.

Perfekt casting där Robert Downey Jr kanske jönsar sig lite väl mycket, men annars är det spot on - Jake Gyllenhaal i huvudrollen som privatpersonen som inte får ro förrän han löst pusslet som gnager i hans huvud, Mark Ruffalo som skicklig men frustrerad detektiv, Chloe Sevigny som hemmafrun som måste ta hand om barn och hem medans maken blir mer och mer besatt av fallet och åsidosätter allt annat - men framförallt John Carroll Lynch som spelar den huvudmisstänkte väldigt skickligt och iskallt.

San Francisco med omnejd är ett väldigt charmigt ställe för mord och misär dessutom.

Att David Fincher är en mästerlig regissör råder det inga tvivel om längre och Zodiac är ett av hans allra allra bästa verk. 4/5
Citera
2015-04-13, 19:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Zodiac (2007.)

Att David Fincher är en mästerlig regissör råder det inga tvivel om längre och Zodiac är ett av hans allra allra bästa verk. 4/5

Seven och Zodiac är hans bästa, och nästan enda bra filmer enligt mig, Alien 3 är rätt bra också.
Citera
2015-04-13, 20:00
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Seven och Zodiac är hans bästa, och nästan enda bra filmer enligt mig, Alien 3 är rätt bra också.

Jag gillar tonen i alla hans filmer, det är någonting som gör att jag aldrig har tråkigt. Fight Club och The Game förutom ovannämnda är helt fantastiska. Benjamin Button behöver jag se om dock. Minns att den var medioker.
Citera
2015-04-13, 20:11
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Jag gillar tonen i alla hans filmer, det är någonting som gör att jag aldrig har tråkigt. Fight Club och The Game förutom ovannämnda är helt fantastiska. Benjamin Button behöver jag se om dock. Minns att den var medioker.

The Game ansåg jag var en fantastisk och bra film ända fram till slutet. Det är vad som förstör filmen för mig.
Benjamin Button var bättre andra gången jag såg den, men fortfarande en film jag kan klara mig utan.
Citera
2015-04-13, 20:49
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
The Game ansåg jag var en fantastisk och bra film ända fram till slutet. Det är vad som förstör filmen för mig.
Märkligt. Vad var det för fel på slutet då? Eller, vad hade varit ett "bra" slut?
Citera
2015-04-13, 20:54
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Märkligt. Vad var det för fel på slutet då? Eller, vad hade varit ett "bra" slut?

Vad som hade varit ett bra slut är svårt att veta, men The Game har verkligen ett otroligt billigt slut som sänker filmen. Som tittare blir man ju lurad på konfekten när man suttit och undrat hela filmen hur säcken ska knytas ihop och så blir det så platt till slut.
Citera
2015-04-13, 21:33
Medlem
eldoradokaffes avatar
Good Kill om drönarkriget. Intressant premiss som i viss mån utforskas men filmen led av svaga skådespelarinsatser och ett krystat slut.
Citera
2015-04-13, 22:04
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Vad som hade varit ett bra slut är svårt att veta, men The Game har verkligen ett otroligt billigt slut som sänker filmen. Som tittare blir man ju lurad på konfekten när man suttit och undrat hela filmen hur säcken ska knytas ihop och så blir det så platt till slut.
Personligen har jag svårt att tänka mig något större antal alternativ, åtminstone utan att det blir helt jävla orimligt, eller att man regredierar filmen till oigenkännlighet. Det görliga alternativet hade väl legat inom ramen för att det de facto finns en reell konspiration, antar jag? Eller är det bara utförandet av det faktiska slutet som ogillas?

OK, det är väl vanskligt att diskutera någonting så hypotetiskt som vad ett "bättre" slut hade varit. Jag är förövrigt inte ens något större fan av filmen, överhuvudtaget, men tycker definitivt att den är sevärd, och på intet sätt får slutet mig att tänka annorlunda. Jag kanske bara tänker mer pragmatiskt.
Citera
2015-04-13, 22:20
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Skyskrapan brinner från 1974, som Blackmetal skrev så var den här filmen ganska seg och långdragen. Det positiva var Paul Newman och Steve McQueen.

Betyg 4/10
Citera
2015-04-13, 22:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Skyskrapan brinner från 1974, som Blackmetal skrev så var den här filmen ganska seg och långdragen. Det positiva var Paul Newman och Steve McQueen.

Betyg 4/10

Skjutit på den i evigheter just för att den ska vara seg och nästan 3h lång, räcker nog med att jag sett The Tower som är den koreanska remaken.
Citera
2015-04-13, 22:34
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Ex Machina (2015)

Kul recension som fan, otroligt taggad på den här filmen också och har varit sedan den kom med i IMDb-picks (i februari eller mars).

Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Var meningen att filmen skull ha premiär 20 Mars men av någon okänd anledning drog SF ur den ur sortimentet.

Måste ha skett väldigt nyligen? Snackade med en polare som jobbar där om den för en månad och då verkade han inte veta något. Hade dock för mig att den skulle visas i maj.

Senast sedda film: Toast (2010)

En biografi över matskribeten Nigel Slater där vi får följa hans barndom under det engelska 60-talet. En ganska feg film som inte vågar ta ut svängarna riktigt även fast det fanns bra möjligheter till det. Finns inte jättemycket att säga då filmen är väldigt neutral i sitt sätt, förutom att jag blev ganska förvånad över att både Helena Bonham Carter och Ken Stott återfinns i rollistan.

Edit: Glömde ju givetvis ett betyg, 3-/5
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2015-04-13 kl. 22:49.
Citera
2015-04-13, 22:48
Medlem
nihilverums avatar
Alive Inside (2014)

En amerikansk dokumentär om försök att behandla dementa med personligt utvald musik istället för mediciner, vilket visar sig ha högst påtagliga effekter på alla deltagare som visas i filmen. Genom att lyssna på musik som får patienterna att minnas sina tidigare liv är det som att de vaknar ur dvalan som demenssjukdomen försätter dem i.

Filmen är mycket intressant och ger naturligtvis ett väldigt konkret tips om en alternativ metod att försöka med om man har någon dement person i sin närhet (vilket jag själv inte har, men jag lägger detta på minnet för eventuellt framtida bruk).

Betyget blir 8/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in