Sully | Året var
2016
https://www.imdb.com/title/tt3263904/?ref_=nv_sr_1
Nyligen såg jag filmen A Hologram for the King ifrån 2016 och även den med Tom Hanks. Två väldigt olika filmer... Det här är den bättre!
Baserad på en sann historia och det som hände är antagligen mycket väl återberättat. Inte som en dokumentär, men vädigt nära i termer av spelfilm. Grafiskt har dom lyckats, vad jag gissar med svåra scener att fånga, mycket bra. Skådespeleriet är godkänt också. Tom Hanks kanske spelar för realistiskt för att verkligen göra filmen tillgänglig för en större biopublik (lite fiktion med humor osv. hade inte skadat för min del). Aaron Eckhart har en mindre, men roligare roll.
Klippningen tycker jag där var så där. Jag har sett betydligt sämre klippta filmer, men tyckte det här var mediokert gjort. Första halvan av filmen är mest tråkig. Andra halvan har betydligt fler poänger och är överlag mer intressant.
Bonusmaterialet är en trevlig gest till Sully och hans kamrater. Respektfullt gjort även om det inte är väldans givande för en tredje part. Jag gillar dock hur dom lagt in den spännande klassiska berättarrösten.
Vill du se en spännade och underhållande film kan du titta på annat. Är du intresserad av just denna händelse är den fullt godkänd dock lite väl seg på sina platser.
Betyg?