2016-01-20, 02:07
Medlem
Situationss avatar
The Lobster (Lanthimos, 2015)

Gud, vilken märklig film. Jag ska inte sticka under stol att det var med blandade känslor som jag såg The Lobster men det känns som att detta är en film som kommer att växa ju mer distans jag får till den.
Citera
2016-01-20, 02:41
Medlem
Voodooprastens avatar
Blackboard Jungle (1955)

Fängslande drama om en lärare som tar en tjänst på en dysfunktionell skola. Riktigt imponerande film! Tydligen en av de första filmerna där rock n roll musik spelades. Lysande insatser från Glenn Ford och Sidney Poitier.

4/5
Citera
2016-01-20, 06:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voodooprasten
Blackboard Jungle (1955)

Fängslande drama om en lärare som tar en tjänst på en dysfunktionell skola. Riktigt imponerande film! Tydligen en av de första filmerna där rock n roll musik spelades. Lysande insatser från Glenn Ford och Sidney Poitier.

4/5
Jo, den var inte så tokig.
Misstänker att den kändes väldigt överdriven, här i Sverige, då den kom 1955. Idag är vi där.
Citera
2016-01-20, 14:26
Medlem
Gosifs avatar
Rocky 5 från 1990

2/5
Citera
2016-01-20, 17:43
Medlem
HejAntons avatar
A Summer At Grandpa's [1984] dir. H. Hsiao-Hsien

Ett syskonpar skickas till sin mormor och morfar för att spendera sommaren där medan deras mamma återhämtar sig från sjukdom. A Summer At Grandpa's är en oskyldig film om barn som är barn. Det är förvånande hur väl man känner igen sig i pojken Tung-Tungs sommarvardag trots att ens egen barndom spenderats i en helt annan kultur. Det är härligt att få se barnen leka med sköldpaddor, bada i floden och ströva omkring på upptäcksfärd och personligen är jag väldigt svag för filmer som denna och Min Granne Totoro där barn står i fokus och en barnslig fascination för omvärlden hänger i atmosfären.

Hsiao-Hsien har alla möjligheter att dra i mer sentimentala trådar men detta undviks som tur är och filmens grund ligger i att beröra med en naivitet och fascination som vi alla troligtvis känner igen från vår egen barndom. Barnen Tung-Tung och Ting-Ting (heter folk verkligen såhär i Taiwan?) må vara barn av Taipei men de känns aldrig låsta till den kulturen utan deras reaktioner och tolkning av den närliggande världen känns absolut världslig vilket jag antar är ändamålet.

Filmen är något ineffektiv den första timmen och arbetar mest med att etablera rummet i vilken filmen utspelar sig. Även om karaktärsutveckling är viktigt i filmen så räcker det inte riktigt för att fullständigt suga in mig enbart med sitt snygga foto och smittsamma optimism. Filmen tar på riktigt fart mot sin sista halva där den barnsliga fascinationen minskar och de två barnen ställs inför den gråa verkligheten där frågor om rätt och fel plötsligt kommer på tavlan efter att Tung-Tung vittnat till ett rån.

Nu har jag inte sett Truffauts De 400 Slagen men jag kan tänka mig att det går att dra paralleller mellan den och A Summar At Grandpa's just för likheterna i porträtteringen av barn och framförallt i hur den lyckas projicera omvärlden genom de tindrande, nyfikna och oförstående barnaögon som vi alla har sett den igenom.

Det finns definitivt en publik för denna film här på forumet och jag rekommenderar den till både er som blev lika gripna som jag av porträttering av barn i Malicks The Tree Of Life som er som fascinerades av stillheten i Hsiao-Hsiens The Assassin från förra året.

A Summer At Grandpa's, eller Dong Dong De Jia Qi som den heter på originalspråk, får en stark trea.
Senast redigerad av HejAnton 2016-01-20 kl. 17:45.
Citera
2016-01-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
A Summer At Grandpa's [1984] dir. H. Hsiao-Hsien

Ett syskonpar skickas till sin mormor och morfar för att spendera sommaren där medan deras mamma återhämtar sig från sjukdom. A Summer At Grandpa's är en oskyldig film om barn som är barn. Det är förvånande hur väl man känner igen sig i pojken Tung-Tungs sommarvardag trots att ens egen barndom spenderats i en helt annan kultur. Det är härligt att få se barnen leka med sköldpaddor, bada i floden och ströva omkring på upptäcksfärd och personligen är jag väldigt svag för filmer som denna och Min Granne Totoro där barn står i fokus och en barnslig fascination för omvärlden hänger i atmosfären.

Hsiao-Hsien har alla möjligheter att dra i mer sentimentala trådar men detta undviks som tur är och filmens grund ligger i att beröra med en naivitet och fascination som vi alla troligtvis känner igen från vår egen barndom. Barnen Tung-Tung och Ting-Ting (heter folk verkligen såhär i Taiwan?) må vara barn av Taipei men de känns aldrig låsta till den kulturen utan deras reaktioner och tolkning av den närliggande världen känns absolut världslig vilket jag antar är ändamålet.

Filmen är något ineffektiv den första timmen och arbetar mest med att etablera rummet i vilken filmen utspelar sig. Även om karaktärsutveckling är viktigt i filmen så räcker det inte riktigt för att fullständigt suga in mig enbart med sitt snygga foto och smittsamma optimism. Filmen tar på riktigt fart mot sin sista halva där den barnsliga fascinationen minskar och de två barnen ställs inför den gråa verkligheten där frågor om rätt och fel plötsligt kommer på tavlan efter att Tung-Tung vittnat till ett rån.

Nu har jag inte sett Truffauts De 400 Slagen men jag kan tänka mig att det går att dra paralleller mellan den och A Summar At Grandpa's just för likheterna i porträtteringen av barn och framförallt i hur den lyckas projicera omvärlden genom de tindrande, nyfikna och oförstående barnaögon som vi alla har sett den igenom.

Det finns definitivt en publik för denna film här på forumet och jag rekommenderar den till både er som blev lika gripna som jag av porträttering av barn i Malicks The Tree Of Life som er som fascinerades av stillheten i Hsiao-Hsiens The Assassin från förra året.

A Summer At Grandpa's, eller Dong Dong De Jia Qi som den heter på originalspråk, får en stark trea.

Kul att du gillade den Jag hoppas verkligen att du fortsätter med att se filmer av Hou. Ingen aktiv regissör, som jag känner till, håller högre klass.
Citera
2016-01-20, 22:19
Medlem
HejAntons avatar
The Cameraman [1928] dir. E. Sedgwick

Efter box office floppen The General kom Buster Keaton att bli av med en stor del av sin artistiska frihet efter ett avtal med MGM som han själv anser vara sitt livs största misstag. The Cameraman brukar ses som hans sista bra film innan en rad högst mediokra men personligen tycker jag att det slutar vid The General.

The Cameraman är, som förväntat, ännu en underdog-berättelse där Keaton är "the lovable loser" som måste besegra de män som är efter hans kärlek. Den här gången är han fotograf och målet är att bli anställd på MGM där den sköna Sally jobbar.

Tyvärr misslyckas The Cameraman med humorn för mig, slapsticken känns påtvingad och hur musiken accentuerar Keaton och andras klumpiga rörelser går främst att jämföra med de inklippta publikapplåderna i The Big Bang Theory; det känns påtvingat och krystat. Mycket av humorn bottnar dessutom i frustration och missförstånd där Keaton bland annat hamnar i ett trångt omklädningsrum med en annan man och de ryker ihop över problemen med trängseln. Humorn är smått irriterande och oftast frustrerande där skämt dras ut för långt eller har sin rot i löjliga missförstånd. I Sherlock Jr och The General är Keaton kanske också en klumpig underdog men samtidigt så är han proffs i sitt område och stoltserar med självförtroende medan han i The Cameraman är mer loser än älskvärd.

Styrkorna ligger i en häftig actionscen som utspelar sig mot slutet där Keaton hamnar i mitten av ett gängkrig. Just detta är väldigt välgjort och de många stunder av deus ex machina blir aldrig problematiska för filmen just eftersom det går hand i hand med humorn och Keatons karaktär. Att där dessutom introducerats en skådespelande apa som överglänser vissa mänskliga skådisar är ju dessutom ett stort plus i kanten.

The Cameraman gick inte alls hem hos mig och då är jag ändå rätt såld på Keatons slapstick och skådespel. Det saknas framförallt minnesvärda stunts, något som alltid var Keatons största styrka, men filmen känns framförallt själlös vilket är vad som dödar den för mig.

Filmen får en tvåa.

Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Kul att du gillade den Jag hoppas verkligen att du fortsätter med att se filmer av Hou. Ingen aktiv regissör, som jag känner till, håller högre klass.
Börjar verkligen fatta tycke för Hou och planerar att se så mycket jag kan få tag på. Lär bli City Of Sadness eller A Time To Live, A Time To Die inom en snar framtid. Just nu är Zyvagintsev min favorit av samtida aktiva regissörer men Hou är definitivt en av de främsta.
Citera
2016-01-20, 23:36
Medlem
nihilverums avatar
The Hateful Eight (2015)

Jag såg 70 mm-versionen som inleds med en kort beskrivning av hur Tarantino bestämde sig för att göra den elfte filmen någonsin i detta extra breda format och intervjuer med andra medverkande framför och bakom kameran som beskriver de speciella utmaningarna detta medförde.

Själva handlingen vill jag inte avslöja för mycket om, men det börjar hur som helst med att prisjägaren John Ruth (Kurt Russell) kommer åkande genom ett snötäckt Wyoming med den eftersökta brottslingen Daisy Domergue (Jennifer Jason Leigh), på väg mot Red Rock där hon ska hängas. Fler personer ansluter till handlingen och de hamnar i en stuga där de måste vänta ut en snöstorm.

Första halvan är lite långdragen, men som helhet betraktat är det en bra film som inte utvecklade sig som jag hade trott att den skulle.

Betyget blir 8/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-01-21, 01:51
Medlem
saggesalivs avatar
The Revenant (2015)

Oj vilken otrolig filmupplevelse jag nyss hade. Jag var lite tveksam till denna innan men alla fördommar totalkrossades. En av de bästa om ändå inte till och med den bästa filmen från 2015 än så länge (den krigar om förstaplatsen med Inside Out).

Iñárritu fortsätter att imponera, gång på gång och han växer större och större i mina ögon. Detta är hans bästa film. Långsamt, kraftfullt, spännande och helt enkelt jävligt bra.

Jag har sagt det förut, men det tåls att sägas igen: Lubezki är verkligen en av de få elitisterna inom filmfotografi som idag är aktiva. Hans filmer är alltid en sådan briljant njutning för ögonen, varje bildruta porträtteras som så mäktig och vinklarna är absolut fantastiska.

Leo är grymt bra och med tanke på motståndet han har så tror jag, samt hoppas definitivt att han vinner sin eftertraktade Oscars iår. Tom Hardy är absolut fantastisk han med!

Hade inte stora förväntningar på denna filmen efter trailern jag lyckades se på en biovisning. Men oj, vad allting överträffades. Snö, hat, ilska, rasförtryck, hämnd, överlevnad, mord, ondska, allt det där plus lite till i perfekt avvägning. Det långsamma tempot med de långa scenerna ger filmen ett djup och passar dess lågmälda tempo perfekt.

Totalt såld, måste den låta sjunka in lite under natten.

Betyg: 91/100
Citera
2016-01-21, 11:26
Spirited away 2001.

En mycket vackert och välgjord film om en flicka som fastnar hos en häxa som bedriver ett badhus för andar. Hennes föräldrar förvandlas till grisar. Hon får hjälp en pojke.

Sen stöter hon på en rad intressanta karaktärer. Mycket livlig fantasi och väldigt vacker. Miljöerna var underbart gjorda. Historien var sagolik. Gillade upplägget och hur historien berättades. Väldigt snygg gjord.

8/10
Citera
2016-01-21, 11:32
Medlem
Carl Serungs avatar
Red Heat
En klassisk 80-talsrulle som jag såg som grabb på 80-talet.
Filmen är en klassisk Sovjet vs USA som var så poppis på 80-talet. Arnold Schwarzenegger är en rysk narkotikapolis som åker till USA för att jaga rätt på en Georgisk knarkbaron som ska smuggla in Kokain till Sovjet. I USA möter han den stereotypiska chicagosnuten Ridzik som spelas av James Belushi. Dom slår sina påsar ihop och jakten på the bad guy kan börja.

Tyckte filmen var skitcool på 80-talet, nu var det mest pinsamt och klyschigt.
En svag 2/5 blir det.
Citera
2016-01-21, 12:34
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Spirited away 2001.

En mycket vackert och välgjord film om en flicka som fastnar hos en häxa som bedriver ett badhus för andar. Hennes föräldrar förvandlas till grisar. Hon får hjälp en pojke.

Sen stöter hon på en rad intressanta karaktärer. Mycket livlig fantasi och väldigt vacker. Miljöerna var underbart gjorda. Historien var sagolik. Gillade upplägget och hur historien berättades. Väldigt snygg gjord.

8/10
Min favorit Miyazaki! Har du sett något mer av denna begåvade herre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in