The Cameraman [1928] dir. E. Sedgwick
Efter box office floppen The General kom Buster Keaton att bli av med en stor del av sin artistiska frihet efter ett avtal med MGM som han själv anser vara sitt livs största misstag. The Cameraman brukar ses som hans sista bra film innan en rad högst mediokra men personligen tycker jag att det slutar vid The General.
The Cameraman är, som förväntat, ännu en underdog-berättelse där Keaton är "the lovable loser" som måste besegra de män som är efter hans kärlek. Den här gången är han fotograf och målet är att bli anställd på MGM där den sköna Sally jobbar.
Tyvärr misslyckas The Cameraman med humorn för mig, slapsticken känns påtvingad och hur musiken accentuerar Keaton och andras klumpiga rörelser går främst att jämföra med de inklippta publikapplåderna i The Big Bang Theory; det känns påtvingat och krystat. Mycket av humorn bottnar dessutom i frustration och missförstånd där Keaton bland annat hamnar i ett trångt omklädningsrum med en annan man och de ryker ihop över problemen med trängseln. Humorn är smått irriterande och oftast frustrerande där skämt dras ut för långt eller har sin rot i löjliga missförstånd. I Sherlock Jr och The General är Keaton kanske också en klumpig underdog men samtidigt så är han proffs i sitt område och stoltserar med självförtroende medan han i The Cameraman är mer loser än älskvärd.
Styrkorna ligger i en häftig actionscen som utspelar sig mot slutet där Keaton hamnar i mitten av ett gängkrig. Just detta är väldigt välgjort och de många stunder av deus ex machina blir aldrig problematiska för filmen just eftersom det går hand i hand med humorn och Keatons karaktär. Att där dessutom introducerats en skådespelande apa som överglänser vissa mänskliga skådisar är ju dessutom ett stort plus i kanten.
The Cameraman gick inte alls hem hos mig och då är jag ändå rätt såld på Keatons slapstick och skådespel. Det saknas framförallt minnesvärda stunts, något som alltid var Keatons största styrka, men filmen känns framförallt själlös vilket är vad som dödar den för mig.
Filmen får en
tvåa.
Citat:
Ursprungligen postat av
dickpUmp
Kul att du gillade den

Jag hoppas verkligen att du fortsätter med att se filmer av Hou. Ingen aktiv regissör, som jag känner till, håller högre klass.
Börjar verkligen fatta tycke för Hou och planerar att se så mycket jag kan få tag på. Lär bli City Of Sadness eller A Time To Live, A Time To Die inom en snar framtid. Just nu är Zyvagintsev min favorit av samtida aktiva regissörer men Hou är definitivt en av de främsta.