Jurassic World (2015):
http://www.imdb.com/title/tt0369610/?ref_=nv_sr_1
Många år efter Jurassic Park kommer en film som indirekt är en efterföljare. Jurassic Park nämns i filmen, men helt nya (och ointressanta) karaktärer är med. Nu har det blivit en "Sea World" liknande park med dinosaurier istället för den tidigare med "vildmarksletande parken". Mer USA än Afrika om man säger.
Dinosaurierna tycker jag är snyggt gjorda och fungerar för det mesta. Var någon enstaka scen som kändes FÖR datagjord ut. Dessa och själva parken är välgjord och mer än godkänd. Väntade mig något betydligt mer B faktiskt.
Men karaktärerna? Vissa känns som en parodi och andra skådespelare passar inte in alls. Den "äldre" huvudskådespelare har potential då.. Men hans förmåga att prata i andra filmer är värdelöst upplagt här. Kommer det en efterföljare tycker jag dom inte ska dumförklara publiken på det sättet. Även barn förtjänar bättre!
Handlingen? Mer eller mindre som Jurassic Park 2 och 3. Menat att vara något utav en barnfilm, men spårar ut. Inte på ett relativt läskigt sätt utan allt blir för överdrivet. Det finns en del scener som är smarta, men det räcker inte för att hålla uppe någon vidare spänning.
Betyget på IMDB är 7,1 / 10. Det är för högt för min smak. Jag skulle ge den
5,5 / 10 kanske. Tror den lämpar sig bättre åt barn som tänker mer på dinosaurier och fantasier än dialog och handling.