Turinhästen (2011) av Béla Tarr
https://letterboxd.com/film/the-turin-horse/
En äldre skäggig man och hans vuxna dotter lever i ett ödsligt hus kantat av stormvindar och omges överlag av ett landskap som verkar övergivet, ensligt och dött och vindpinat ute på landsbygden. De har en häst som börjar envisas med att den vägrar arbeta och slutar att äta. Sakta men säkert börjar de inse att detta kanske är slutet för deras tillvaro såsom de känner till det.
Man tittar inte på en Béla Tarr-film för att handlingen är så himla spännande. Det gör man bara inte. I så fall blir man gravt besviken inom de första 10-15 minuterna som jag blev när jag först försökte se
Turinhästen för en kanske 5-6 år sedan. Jag ber om ursäkt för ett måhända off-topic sidospår men här kommer en längre biografisk anekdot om mitt första möte med Béla Tarr.
Jag hade lånat hem
Turinhästen på stadsbiblioteket i hopp om att man skulle få se den tyske filosofen Friedrich Nietzsche då jag förstod referensen i titeln och som mycket riktigt åberopades i en voice-over alldeles i början av filmen. Den store filosofen vandrande en morgon i Turin och slog sina armar om en häst för att skydda den när denne blev piskad av sin ägare varpå han (Nietzsche) tappade förståndet och blev mentalt efterbliven resten av sitt liv. Jag minns att jag var inne i en Nietzsche-fas då som en ung student och läste det mesta av och om honom under en längre period. Jag hoppades att med denna filmen få se den stora tänkaren gestaltad på skärmen. Jag sätter igång filmen och förbereder mig på en högtidsstund. De första 10-15 minuterna var en pärs. Ingenting som jag riktigt hade förväntat mig utan jag var totalt oförberedd på den långa, lååånga tagningen och den vemodiga dystra musiken som satte an tonen i filmen. ”Pust. Nåväl, men de måste väl introducera Nietzsche någon gång va?” tänkte jag. Näe, vi får istället se hur den vänsterarmade gubben glufsar i sig en brännhet potatis smärtsamt intimt med en in-zoomning. ”Wow, det där var helt unikt. Men nu måste de väl snart visa upp Nietszche, va?”. Jag tror jag orkade med en dryg timme vanlig speltid av
Turinhästen innan jag halvt desperat och halvt uppgivet förtvivlat började göra dödssynden och snabbspolade DVD-lånefilmen. ”Han måste ju finnas med någonstans!” var min falska förhoppning. Men till slut var det bara att inse och erkänna att Béla Tarr hade lyckats trolla mig. Falsk marknadsföring, ingen Nietzsche. Jag stängde besviket av
Turinhästen på min laptop som spottade ut DVD-skivan.
Trots min besvikelse över den uteblivna tyska filosofen så kunde jag redan då tycka att
Turinhästen ändå hade ett par kvalitéer. Det var faktiskt rent mästerligt gjort alla de långa tagningarna i filmen och närapå hypnotiskt fängslande hur man kunde göra en sådan stor sak av att äta en skållhet potatis med bara händerna. Men ja, mitt första möte med Béla Tarr blev kanske inte direkt optimalt såhär i efterhand.
Nu kan jag vid en omtitt med ett par mognare ögon konstatera att ja, det är fortfarande en hyfsat o-engagerande handling i filmen, i alla fall på det yttre planet, men dess styrka ligger tveklöst i det visuella som Tarr visar upp här. Herrejävlar vilket snyggt svart-vitt foto som vi bjuds på där alla smådetaljer kommer fram i den mästerliga ljussättningen och bildkompositionen! Färgfilm hade inte ens kommit i närheten av samma detaljrikedom och undersköna kontraster som skapas här. Det är verkligen ögongodis i varje bildruta som syns filmen igenom. Varje utomhusscen svämmar över med rörelse i överflöd på grund av all vind och blåst vilket skapar ett levande konstverk av visuell poesi. Om det inte framgår tillräckligt tydligt så kan jag säga att
Turinhästen är en väldigt vacker film att titta på i rätt format.
Kontraster finns också i vad gäller ljudet. Från den tjutande blåsten utomhus till den stundtals dödstysta stillheten inomhus skapar en…. Kanske inte riktig mysig känsla då det är fel ord att beskriva
Turinhästen med men man kurrar onekligen ihop sig lite mer i soffan när karaktärerna kommer in och pustar ut från ansträngningen utomhus. Musiken av Mihály Vig gör sitt till och går som hand i handske med filmens övriga visuella ton.
Det finns måhända en djupare underliggande handling som en granne (?) till våra huvudkaraktärer kommer in och klargör med en monolog som kräver diverse analyser för att tolkas riktigt, men som om jag förstår det rätt kopplas samman till de idéer och tankegångar som Tarr har utvecklat sen säg
Damnation och framåt. Vi, eller åtminstone karaktärerna i hans filmer, lever i en tid av idealens förfall. De stora framåtskridande ambitionerna lyser med sin frånvaro och kvar finns bara det svåra outhärdliga lidandet av att leva, kämpa sig vidare och överleva i den mörka tillvaron. Det är bittert och pessimistisk så det förslår.
Tarr säger i en intervju: “Do you remember, Milan Kundera wrote this book about the lightness of the being? We just wanted to show you the heaviness of the being”*. Ju mer jag läser om honom och i intervjuer desto mer verkar det dock som att han försöker avvärja sig från filosofiska diskussioner och analyser i sina filmer utan vill istället fokusera på den krassa verkligheten och basala grundläggande fakta.
”Tarr brings the discussion back to basics. ‘It’s about essentials. Man needs fire, needs to eat, needs certain basic things to survive. It is not about money.’ Many grand themes have already been attributed to the film, but he rejects them. ‘It is not apocalyptic, it is more basic than that. We each live, and we each die.’ ”**
Jag vet inte riktigt om det är Tarrs budskap att livet ska vara fatalistiskt mörkt och hårt och svårt, eller att det är meningen att vi ska ”läsa mellan raderna” för att istället stärka oss och undvika att hamna i ett liknande nihilistiskt dekadent levnadstillstånd. Jag tänker mig, och detta är fritt höftat från undertecknad, att allt det mörka och bleka och till synes hopplösa som visas upp istället blir som ett slags vaccin mot förfallet och meningslösheten. Jag hoppas på det senare, att genom att han visar upp mörkret så pass tydligt för oss samtidigt ger oss en väg ut ur det, via just mörkret, till ljuset?
Det börjar låta flummigt och kanske är det dags att avsluta recensionen.
Turinhästen är fängslande och stundtals hypnotisk, men den lyckas tyvärr aldrig
riktigt gripa tag i mig. På det stora hela uppskattar jag ändå tiden investerad i filmen då den på något sätt stärkt mig och gett mig tankefunderingar som jag anser vara nyttiga att suga på.
Betyg: 3.5/5
*
https://www.nytimes.com/2012/02/05/m...ast-movie.html
**
https://www.eyeforfilm.co.uk/feature...story-by-chris