Le signe du lion (1962)
Pierre tror att han är i tur att få nävarna på ett tilltaget arv. Han börjar spendera ögonblicket efter beskedet. Snart visar det sig att arvet går till en av hans kusiner istället. En nedåtspiral börjar, men Pierres beteende förändras inte.
Inte alls lik den Rohmer jag känner igen. Rohmer försöker berätta mer via bilder än hans sedvanliga konversationsscener. Han är rätt bra på det också, han lyckas porträttera Pierres inre liv utan knappt någon talad exposition utan genom hur han iakttar människor runt om sig. Jag gillar de mindre detaljerna som ger handlingen en extra dimension, som att Pierres situation försämras av att alla hans vänner reser från Paris under sommaren och att stan är full av turister. Förstärker känslan av närvaro.
Men filmen känns som en debutfilm, viss visuell exposition görs på ett opolerat sätt som inte är lika oansträngt som i Rohmers senare filmer. På ett teoretiskt plan gillar jag hur man använder sig av den ostämda violmusiken, som ska fungera som en påminnelse om Pierres eviga försök att lyckas som musiker, men som är lönlösa då han saknar talang. Men i praktiken är musiken hemsk och för mig var det svårt att ta mig igenom delarna när musiken väsnades som värst.
Allt som allt ändå en bra film som visar att Rohmer har viss bredd, men jag gillar honom bättre i hans karaktäristiska stil.
-3/5