2016-01-18, 01:40
The Peanuts movie(snobben) 2015 En animerad version av den klassiska serie figuren snobben och Charlie Brown.

Handlar om att en ny flicka börjar i deras klass och Charlie försöker arbeta upp modet att få hennes uppmärksamhet. Sen är det snobbens klassiska flygplans anfall med också. Riktigt underhållande och rolig film som passar stora och små. Bra budskap att aldrig ge upp och tro på sig själv. Gillade den skarpt. en av de bästa filmerna jag sett i år( har sett typ 20 nu)

9/10
Citera
2016-01-18, 03:14
Medlem
fyratretres avatar
Bridge of spies

Jösses. Årets mest utdragna ointressanta film.

2/5 snudd på 1/5.
Citera
2016-01-18, 03:41
Min insomnia fortsätter så kollade klart på Barry Lyndon.

Film av Stanley Kubrick. Tycker hans filmer är 50/50. Tycker väldigt mycket om full metal jacket, a clockwork orange och the shining. Men hans filmer kan bli så långdragna och tråkiga som år 2001 och nu barry lyndon. Nej tyckte inte alls om denna. Var ointressant och långdragen. Historien intresserade mig inte alls.

Trailern såg ju riktigt bra ut, och på papper verkar storyn intressant. Visst den är snyggt gjord och filmad. Men nej tyvärr ger jag den endast 3/10
Senast redigerad av Captinhero 2016-01-18 kl. 03:44.
Citera
2016-01-18, 04:13
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Zoolander (2001): 3/5

Komedi med Ben Stiller, Owen Wilson och Will Ferrell (samt inhopp av Billy Zane och David Bowie m.fl.) om livet som manlig modell. Riktigt rolig film, en av Stillers bästa och Ferrell är lysande som skurk. Rekommenderas starkt om man bara vill garva en stund.
Citera
2016-01-18, 22:31
Medlem
Sameshs avatar
Child 44 - 4/10

Rörig film med kraftig nepotism av regissören Esposito, det finns ingen röd tråd igenom filmen. Karaktärerna saknar något egentligt djup och man blir mest förvirrad av filmen, väldigt "hoppig" film som försöker att göra så mycket men i slutändan misslyckas med det mesta.

Jurassic World - 1/10

Så jäkla dum film, retar mig enormt på dessa filmer, redan i första filmen (som är den enda som är bra) så fastslås det genom kaosteorin att man kan inte kontrollera naturen, det känns som hela premissen med dessa uppföljare faller pladask på grund av detta. Jag vet man inte ska ta filmerna på allvar men det finns ingen chans i världen att man hade kunnat återigen efter 3 incidenter som krävt en massa människoliv starta en ny temapark med dinosaurier, eller återigen göra samma misstag som man gjorde i dom förra filmerna. Det är bara så jäkla dumt alltihop.
Citera
2016-01-18, 22:53
Medlem
HejAntons avatar
Tangerine [2015] dir. S. Baker

"The world can be a cruel place". "Yeah it is cruel, God gave me a penis, that's pretty damn cruel don't you think?"

Det är inte förvånande att Tangerine är en film som folk har väldigt delad åsikter men det är också det som gör den till en så viktig film. För er som ännu inte har hört talas om denna så är det en film som utspelar sig i den mindre glamorösa utkanten av L.A. där två transkvinnor turnerar staden och visar den från en vinkel som troligtvis inte speglar vad utomstående finner synonymt med filmen. På många platser kommer filmen diskrediteras som fånig och som en gimmick och jag kan själv inte kommentera på hur väl Sean Bakers manus reflekterar verkligheten men som Fassbinder-fan är jag självklart överväldigad av Bakers vågade porträttering av någonting som garanterat kommer göra filmen svår att sälja.

Dialogen är klockren och jag frågar ofta mig själv hur mycket som egentligen står i manus och hur mycket som egentligen är ad-libs då dynamiken och skådisarnas rapphet sömlöst flyter ihop under vissa av de mer explosiva scenerna, framförallt i filmens klimax där alla filmens karaktärer stöter ihop i ett enormt gräl. Kitana Kiki Rodriguez är briljant och stjäl scenen så fort hon får chansen och är tillsammans med Karren Karagulian som den armeniske taxichauffören filmens största överraskningar.

En annan stor överraskning är hur rörande Baker lyckas göra filmen som under majoriteten av sin speltid är en hysterisk högtempo turné bland prostituerade i nedkörda motell, crackrökandet på allmänna toaletter och tjafs om otrohet på ett sunkigt donut-hak lyckas mynna ut i en Stars Of The Lid-prydd slutscen där vi plötsligt tas tillbaka till den mer tragiska verkligheten som många människor finner sig i där de särbehandlas av människor som inte anser att de har rätt att vara den person de känner sig som.

Jag tror inte att Tangerine kommer lyckas förändra verkligheten för transpersoner idag och både Rodriguez och Taylors vardag kommer nog fortsätta i samma spår som förut men jag är oerhört glad över att denna film existerar och har nått ut till så många kanter av världen. Tangerine kommer fortsätta avfärdas som en gimmick för sina oortodoxa karaktärer och för sitt säregna foto men i grund och botten är det ett välgjort drama som kan stå på egna ben.

Tangerine får en fyra!
Citera
2016-01-18, 23:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dollar (1938)

Svensk film med flera fina skådespelare. Tre äkta par umgås väldigt nära, en av herrarna drar på sig en spelskuld, detta är startskottet på en serie händelser.

Ska jag vara ärlig hade jag svårt att hålla intresset uppe, segt, tråkigt, osannolika karaktärer.
Nej, det här var inget för mig 1/5
Citera
2016-01-18, 23:32
Medlem
fyratretres avatar
Legend

Hardy i två roller. Bättre än väntat slutresultat, trodde man skulle se att det var samma person mer utmärkande men till slut tänkte jag inte ens på det.
Rollerna var egentligen rätt lika men fan vad jag tycker om Hardy, självklart bär han filmen men det var en intressant utveckling på allt och sköna slagsmål!
Brittiskt dramagangsterdrama. Stark film

4/5 typ, gillade inte slutet så värst mycket. Men det var ju tydligen based on a true story..
Citera
2016-01-19, 08:05
Medlem
nihilverums avatar
The Assassin (2015)

I Tang-dynastins Kina blir tioåriga Nie Yinniang bortförd av en nunna som tränar henne i närstrid så att hon kan bli en lönnmördare som kan eliminera korrupta lokala härskare. Efter ett misslyckat försök blir hon skickad tillbaka till sina hemtrakter med uppdraget att mörda den man som hon ursprungligen var avsedd att gifta sig med.

Jag har tidigare sett Three Times av samme regissör och gillat den, men den här tyckte jag inte var så bra. Det är svårt att undvika att dra paralleller till den koreanska filmen Assassination (2015) som jag sett ganska nyligen, både med tanke på de liknande titlarna och de delvis liknande handlingarna. Jag tycker att Assassination är en klart bättre film.

Betyget blir 5/10 eller en stark 2/5 på Filmtipset.
Citera
2016-01-19, 10:28
Medlem
JefCostellos avatar
Un prophète (2009)

19-årige Malik (Tahar Rahim) döms till ett sexårigt straff i ett av Frankrikes tuffaste fängelser. Färsk och utan skydd och vänner är han ett lätt byte för medfångarna och för att han ska klara sig kräver korsikanska maffiabossen Cesar, högsta hönset bland fångarna, (och stenhårt spelad av Niels Arestrup, briljant rollprestation) att han ska mörda en annan fånge.

Därefter är Malik skyddad av korsikanerna och får flera fördelar i fängelset men samtidigt behandlas han som arab nedlåtande och ses bara som en springpojke. Under filmens 155 minuter får vi följa Malik och hans mödor under fängelsevistelsen, någon gloria sätts sällan över hans huvud när han gör vad han kan för att klara sig under åren.

Nervigt och närgånget foto, fångarna ser ut som fångar (en del av statisterna var tydligen riktiga exfångar), dialogen känns äkta och förutom en del oklarheter i samband med permissioner senare får filmen ett högt autenticitetsbetyg. Rahim och Arestrup övertygar i sina rollprestationer. Aldrig seg och de 155 minuterna rusade iväg. Gillar ni fängelsefilmer och inte sett den ännu är Un prophète en given rekommendation. Årets bästa nysedda för min del, borde sett den innan jag gjorde topp 100.

4/5
Citera
2016-01-19, 14:57
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Black Mass (2015)

Det går väl inte att säga annat än att detta är Johnny Depps bästa rolltolkning på många, många år och han "still got it". Psykopatiskt och subtilt hotfull och det känns som det är en roll han njöt av att få spela efter alla knasiga/helyllekaraktärer de senaste åren. Men det är mest i första delen som absolut fokus ligger på hans karaktär och efterhand läggs det mer fokus på Joel Edgerton och hans polisarbete, vilket inte engagerade mig lika mycket.

Är svag för maffiafilmer men jag tyckte att Black Mass tyvärr inte var så bra som jag hade hoppats på. Storyn rör ihop sig onödigt mycket och vissa karaktärer ges för lite utrymme trots att de verkar viktiga för att förklara handlingsförloppet. Den kändes inte så "episk" som jag hade trott utan lite väl slätstruken. Men Depp är en njutning att skåda, inte minst i de scener när han spelar hotfull.

Betyg: 3/5
Citera
2016-01-19, 16:06
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Black Mass (2015)

Den enda frågan jag hade när filmen var slut var "Varför?" Aaaaggghhhh... Fy. Fan. Vilken genuint meningslös och rent av onödig film, haha! Den gör absolut ingenting nytt med gangstergenren överhuvudtaget, och samma, eller åtminstone jävligt liknande, sak har skildrats tusen gånger om, på betydligt bättre och mer intressanta sätt. Det finns ingen fingertoppskänsla eller originalitet att tala om - en going through the motions-film med sporadiskt överspel och fnissframkallande gubbsmink. Pathetic!

Själv så såg jag Bridge of Spies igår. Såklart välgjord och välspelad så in i bomben, men ganska småtråkig. Spielberg är gudarnas gud, och jag tycker att han borde använda sin magi till äventyrsfilmer istället för dramer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in