2016-09-25, 01:33
Medlem
Lotsos avatar
Snowden (2016)

Hjälte eller förrädare? Filmatiseringen av händelserna som ledde fram till att den CIA-anställde visselblåsaren Edward Snowden blev en av världens mest jagade män. 2013 läckte han tusentals sekretessbelagda CIA-dokument till The Guardian och The Washington Post, och kunde då avslöja att USA och Storbritannien bedrev topphemlig övervakning av privatpersoner, politiker och företag i hela världen. Edward Snowden värvades till armén när han var 20 och anställdes av CIA när han var 22. Han blev konsult åt USA:s signalunderrättelsetjänst, National Security Agency, när han var 26 och vid 29 års ålder fick han fly för sitt liv och lämna sitt land.

Oliver Stone återvänder med en ny film, denna gången handlar det om Edward Snowden som jag tror vi alla är bekanta med.
Där släpptes en dokumentär om honom för två år sedan där vi får se honom på riktigt bli intervjuad också. Där fick man en del information om inte bara själva läkningen, utan även om Snowden själv som person. Detta blir också filmens nedfall.

Det känns helt enkelt för tidigt om en film om Snowden i detta skede. Inte nog med att där finns mer att berätta om honom de kommande åren, men också för att dokumentären också precis kom ut. Vilket gör att informationen denna filmen ger ut inte är nytt på något sätt. De har till och med sektionen där de gör dokumentärfilmen i filmen.

Trots det är det egentligen ingen dålig film, men det är heller ingen fullpoängare vare sig dokumentären hade kommit ut eller inte.

Joseph Gordon-Levitt försvinner verkligen i rollen som Snowden, och gör ett kanonjobb här. Mycket troligt det bästa med hela filmen. Okej då Nicolas Cage var det bästa. Härligt att se honom på bio på väldigt väldigt länge. Även ifall han inte har stor roll och är nog inte med mer än 5 minuter.

Shailene Woodley som flickvännen Lindsay Mills var också väldigt bra, och visar att hon inte bara ska associeras med Divergent filmerna, som hon själv också på senare tid uttryckt inte är särskilt bra filmer.

Dramaturgiskt sätt så kan jag väl uppskatta att den hoppar från dokumentären och att det andra blir som tillbakablickar. Men man vet redan hur allting kommer sluta, så där blir ingen särskilt stor spänning i det, även ifall filmen vill att du ska tycka det är spännande.

I sin helhet är där inte mycket att säga om filmen. Den är bra, men den är inget märkvärdigt heller. Man känner till historien väl, och filmen följer ungefär samma historia och mall som dokumentärfilmen gjorde för två år sedan.
Filmen är helt enkelt för tidig, men tack vare bra skådespelarinsatser och en någorlunda intressant historia bakom, så faller inte filmen helt pladask ner på marken. Även ifall den också är väldigt enformig i sin kritik.
Sevärd, men har man sett dokumentären Citizenfour tillför inte filmen något nytt.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt3774114/?ref_=tt_rec_tt

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=QlSAiI3xMh4
Citera
2016-09-25, 01:58
Nu är jag(och detta minst sagt!) ny på detta med "Film", och kan verkligen inte här "recensera" och då detta på rätt och korrekt vis.
Men som vanligt så gör jag mitt bästa. Rätta mig gärna.
Men "The Human Centipede". Och då jag googlade på filmen så såg jag tydligen här den första(av då tre?).
Men betyg från en "bara seende" så 3/ 5?
För själva storyn var det inget fel på och själva snabbheten(händelsernas här i snabbhet växlingar?) i filmen gick just snabbt- inga här tröttsamma pauser- utdragna händelser behöver man verkligen inte draga ut på.

Men ändå andades denna filmen(nr. 1, då) B- film?
Såg filmen på Youtube och jag somnade här ifrån slutet, men jag var så nära då att hela filmen borde ha slutat på samma vis? Inget konto på Youtube och när jag vaknade igen så gick filmen ifråga plötsligt inte att se utan att först ha godkänt sin ålder/ loggat in.
Men som sagt så själva äckel- idéen här var det inget fel på, bara det att filmen andades just B- film.
Och det genom den psyksjuke läkaren; vissa av denna typen av läkare är tillräckligt psyksjuka redan så varför överdriva den sjukan genom medelst ögon stirrande och mekaniskt överhuvudtaget agera så pass psyksjukt?
Hmm! Men det kanske behövs detta, att en film och detta återigen då som speglar verkligheten?

Hur mår egentligen mannen bakom denna filmen och var kommer hans denna "äckel- idé" ifrån?
Men jag tycker nog ändå att det är mest intressant med "Film" när man får veta VARFÖR, det vill säga då bakgrunden till: Filmidéer, skådespelare och regissörer.
Senast redigerad av hee4r 2016-09-25 kl. 02:04.
Citera
2016-09-25, 03:22
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Hunt for the Wilderpeople (2016)

Nyzeeländsk komedi som blivit rejält publik- och kritikerrosad men tyvärr tyckte jag inte den var så överdrivet rolig. Absolut hade den sina stunder och humorn levererades oftast av Ricky, pojken i filmen, men själva storyn var inte så nyskapande. Jag hade förväntat mig att den skulle vara ännu mer "quirky". Men fan vad Sam Neill kan spela surgubbe; en jävla surpitt.

Betyg: 3/5

Since You Went Away (1944)

3 timmar långt drama om livet på hemmafronten i USA medan kriget rasar i Europa. Claudette Colbert spelar huvudrollen som Anne (i ett mycket emotionellt och starkt kvinnoporträtt), moder till två döttrar och vars make har åkt till Europa som soldat och hon är ovetandes om han kommer att komma hem eller ej. Ekonomin blir kärvare så för att dryga ut kassan hyr Anne ut ett rum till en gammal överste (den fantastiske Monty Woolley), som först är en nitisk auktoritet, men som efterhand tinar upp desto mer tid han spenderar i familjens sköte.

Annes dotter inleder även ett förhållande med överstens barnbarn, en känslosam kille som mer eller mindre tvingats in i militären av sin farfar som föraktar hans veka natur. Joseph Cotten dyker upp i rollen som en löjtnant Tony Willett, en gammal vän till Anne och hennes make. Han besöker Anne vid flera tillfällen och Tony är en man hon håller kär och nog en gång i tiden var förälskad i. Nu när Annes egen make är borta förstärks hennes längtan till Tonys närhet.

Filmen kändes verkligen sin längd på 3 timmar men den blev aldrig tråkig. Jag tyckte även att längden behövdes för att förklara krigets påverkan på en familj på hemmafronten och vilka förändringar krigsåren förde med sig. Mycket melodrama men det var också en känslomässig tid för amerikaner när deras familjer och anhöriga var och stred på andra sidan jorden. Merwinna jag tror detta vore en film för dig!

Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-09-25 kl. 03:40.
Citera
2016-09-25, 07:29
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
The Dessert Fox (1951).

En film om Rommel och hans tvivel på Hitler tills hans undergång. Klassiker som höll måttet. Ganska kort film, lite under 1.5 h Rommel ser hård ut i sin militäruniform och skådespelaren gör ett bra jobb att förmedla Rommels frustration över att Hitler lägger sig i militärens taktik hela tiden. Lite lustigt med alla nazister med brittisk brytning men efter ett tag så tänkte jag inte så mycket på det. Filmen hade gärna fått vara lite längre. Kanske mer om Rommels tvivel och att ta uppf rågor om etik och moral. Svårt o veta om Rommel irriterade sig på Nazismen enbart för att han inte fick ha sin strategi eller om han också störde sig på hur de behandlade människor.

Men en klassiker som är värd att se och att se om igen.

Filmen får av mig 7/10 VG

Visst är det irriterande när nazister talar engelska! Det blir en helt annan trovärdighet när de talar tyska! Du har väl sett Der Untergang, om Hitlers sista dagar i bunkern? Mycket bra!

http://www.imdb.com/title/tt0363163/
Citera
2016-09-25, 07:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hunt for the Wilderpeople (2016)

Since You Went Away (1944)

3 timmar långt drama om livet på hemmafronten i USA medan kriget rasar i Europa. Claudette Colbert spelar huvudrollen som Anne (i ett mycket emotionellt och starkt kvinnoporträtt), moder till två döttrar och vars make har åkt till Europa som soldat och hon är ovetandes om han kommer att komma hem eller ej. Ekonomin blir kärvare så för att dryga ut kassan hyr Anne ut ett rum till en gammal överste (den fantastiske Monty Woolley), som först är en nitisk auktoritet, men som efterhand tinar upp desto mer tid han spenderar i familjens sköte.

Annes dotter inleder även ett förhållande med överstens barnbarn, en känslosam kille som mer eller mindre tvingats in i militären av sin farfar som föraktar hans veka natur. Joseph Cotten dyker upp i rollen som en löjtnant Tony Willett, en gammal vän till Anne och hennes make. Han besöker Anne vid flera tillfällen och Tony är en man hon håller kär och nog en gång i tiden var förälskad i. Nu när Annes egen make är borta förstärks hennes längtan till Tonys närhet.

Filmen kändes verkligen sin längd på 3 timmar men den blev aldrig tråkig. Jag tyckte även att längden behövdes för att förklara krigets påverkan på en familj på hemmafronten och vilka förändringar krigsåren förde med sig. Mycket melodrama men det var också en känslomässig tid för amerikaner när deras familjer och anhöriga var och stred på andra sidan jorden. Merwinna jag tror detta vore en film för dig!

Det skulle det kunna vara ja, börjar få en lång lista med filmer som jag inte hittar någonstans nu!
Citera
2016-09-25, 07:54
Medlem
Dr_Dollars avatar
The Magnificent Seven
https://www.youtube.com/watch?v=deSRpSn8Pyk

Jag har alltid älskat gamla västern-filmer, och denna tog mig verkligen tillbaka till barndomen.
Dock tycker jag att den var aningen seg i mitten, men sista 25 minuterna var galet grym!

4/5
Citera
2016-09-25, 15:09
Medlem
Kirk.Douglass avatar
De Palma (2015)

Dokumentär där regissören Brian De Palma i princip bara pratar om sig själv och sin karriär med klipp från hans filmer. Som filmintresserad/cineast blir jag sällan besviken på dessa dokumentärer och även här satt jag som klistrad under dokumentärens nästan 2 timmars speltid. Även om De Palma totalt sett till sin karriär kanske inte gjort de bästa filmerna har hans visuella stil alltid intresserat mig, och det verkar också vara något som ligger De Palma varmt om hjärtat vilket han ofta återkommer till att prata om här. Hur man gör en film intressant genom att visa något intressant, något nyskapande med vinklar, iscensättningar, kameraåkningar etc. Allt för många filmer idag är otroligt platta när det kommer till det berättartekniska för att Hollywood måste vara så mellanmjölk som det bara går så man inte "skrämmer bort" potentiella filmtittare.

Mission: Impossible (1996) var De Palmas mest framgångsrika och inkomstbringande film och inte Scarface (1983) som kanske många tror. Filmen fick ett rätt ljumt mottagande när den kom och det var först på 90-talet när den amerikanska hip-hopkulturen anammade Scarface som ikon som filmen fick sin klassikerstatus.

Även fängslande att höra hur De Palma blev regissör, hans pragmatiska syn på yrket typ det gäller bara att hoppa från projekt till projekt om du vill hålla dig flytande. Inget uppblåst ego eller "jag är för fin för att göra det här"-stil. Hur det var han som i princip upptäckte Robert De Niro och hans potential, då de gick på samma film college och gjorde filmer tillsammans. På 70-talet ingick De Palma i samma "gäng" som Scorsese, Schrader, Coppola, Lucas och Spielberg och de bytte projekt med varandra, läste manus, hjälpte varandra etc., och hur dessa herrar i grunden förändrade det amerikanska studiosystemet.

Betyg: 5/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-09-25 kl. 15:17.
Citera
2016-09-25, 15:21
Medlem
Fjantors avatar
Bloodsport - http://www.imdb.com/title/tt0092675/?ref_=nv_sr_3

Älskade verkligen denna film som yngre..
Men såg den nyss och kom fram till följande..
Denna film är totalt jäkla usel..
1/5
Citera
2016-09-25, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
Bloodsport - http://www.imdb.com/title/tt0092675/?ref_=nv_sr_3

Älskade verkligen denna film som yngre..
Men såg den nyss och kom fram till följande..
Denna film är totalt jäkla usel..
1/5

Jag har sett den ganska nyligen och tycker absolut att den håller. Enligt min åsikt är det helt klart en av de bästa filmerna med JCVD!
Citera
2016-09-25, 16:34
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
De Palma (2015)

Dokumentär där regissören Brian De Palma i princip bara pratar om sig själv och sin karriär med klipp från hans filmer. Som filmintresserad/cineast blir jag sällan besviken på dessa dokumentärer och även här satt jag som klistrad under dokumentärens nästan 2 timmars speltid. Även om De Palma totalt sett till sin karriär kanske inte gjort de bästa filmerna har hans visuella stil alltid intresserat mig, och det verkar också vara något som ligger De Palma varmt om hjärtat vilket han ofta återkommer till att prata om här. Hur man gör en film intressant genom att visa något intressant, något nyskapande med vinklar, iscensättningar, kameraåkningar etc. Allt för många filmer idag är otroligt platta när det kommer till det berättartekniska för att Hollywood måste vara så mellanmjölk som det bara går så man inte "skrämmer bort" potentiella filmtittare.

Mission: Impossible (1996) var De Palmas mest framgångsrika och inkomstbringande film och inte Scarface (1983) som kanske många tror. Filmen fick ett rätt ljumt mottagande när den kom och det var först på 90-talet när den amerikanska hip-hopkulturen anammade Scarface som ikon som filmen fick sin klassikerstatus.

Även fängslande att höra hur De Palma blev regissör, hans pragmatiska syn på yrket typ det gäller bara att hoppa från projekt till projekt om du vill hålla dig flytande. Inget uppblåst ego eller "jag är för fin för att göra det här"-stil. Hur det var han som i princip upptäckte Robert De Niro och hans potential, då de gick på samma film college och gjorde filmer tillsammans. På 70-talet ingick De Palma i samma "gäng" som Scorsese, Schrader, Coppola, Lucas och Spielberg och de bytte projekt med varandra, läste manus, hjälpte varandra etc., och hur dessa herrar i grunden förändrade det amerikanska studiosystemet.

Betyg: 5/5

Den låter intressant! Blir nog kvällens "film"!
Citera
2016-09-25, 18:23
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobias123
Den låter intressant! Blir nog kvällens "film"!
Ja det var den verkligen, återkom gärna med ett omdöme sen.
Citera
2016-09-25, 23:07
Medlem
Tobias123s avatar
Citat:
Ja det var den verkligen, återkom gärna med ett omdöme sen.

Jag gillade den! Sugen på att se mera utav honom, missat mycket! "Television actor!"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in