The Room (2003)
http://www.imdb.com/title/tt0368226/?ref_=rvi_tt
Johnny (Tommy Wiseau) är ihop med Lisa (Juliette Danielle). De ska gifta sig, men Lisa har börjat tröttna på Johhny och startar ett kärleksförhållande med Johhnys bästa vän Mark (Greg Sestero).
Ja, alltså… vad fan vill den här filmen säga mig? En realistisk skildring av hur livet är i San Francisco? I think not. En film som är så dålig att den räknas som bra, nästan sevärd bara för att den är så pass dålig? Kanske.
Öppningsintrot är ju ändå hyfsat, bilder på San Francisco varvat med skådespelarnas namn etc. So far so good. Sen så får man se Tommy Wiseau, auteuren ansvarig för denna skapelse, börja skådespela. Eller ja, skådespela är ett starkt ord. I Tommy Wiseaus fall är det att klämma ur sig replikerna så konstlat och förställt man kan utan att bryta koncentrationen. Inte en enda replik han har låter naturlig när han levererar dem. Jag vrider på mig i soffan och stönar över hur jävla dåligt det är. Nu är inte de andra skådisarna några fullblodsproffs de heller men de känns ändå snäppet mer acceptabla i jämförelse med Wiseau.
Handlingen är din typiska otrohetsaffär. Lisa framstår som en otacksam hynda som inte finner kärlek längre i sin sugar-daddy utan börjar ligga med hans bästa kompis istället. Och de här jävla sexscenerna… så fruktansvärt cheesy och smöriga med musiken att man nästan skäms för att titta på det. Men jag skulle ljuga om jag påstod att
The Room inte var liiite intressant ändå. Man väntar på att det ska braka loss och få se hur Wiseau med sitt horribla skådespeleri reagerar när hemligheten väl uppdagas för honom. Men ju längre filmen skrider desto mer måste man ju genomlida. Självplågeri is a bitch.
En sak slog mig när jag tittade på
The Room, och det var vad Stephen King gav för råd till aspirerande författare som vill börja skriva. Jag tror han nämner det i sin bok Att skriva, om inte annat så säger han det mer uttryckligt i det här klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=hqp7A0B7abc
Det uppenbart självklara rådet är att man ska läsa mycket och skriva mycket. Mot slutet av klippet nämner King en intressant sak:
Citat:
When it comes to the reading part there is a magic moment, a really magic moment, if you read enough it will always come to you if you want to be a writer. When you put down some book and say: ”This really sucks. I can do better than this. And this got published.”
För mig personligen så känns
The Room som den självklara filmekvivalenten till det som King säger här. Mitt sug att skriva filmmanus och starta igång ett filmprojekt har nog aldrig varit större nu än efter att jag har sett den här smörjan. Bara för det vore det ju kanske skäl nog att ge
The Room ett någorlunda godkänt betyg? Fast... Nej, aldrig i helvete.
Sorry Chenille, det får vara hur mycket auteurskapande det vill, men när jag söker efter en intervju på Tommy Wiseau så hittar jag den perfekta summeringen i beskrivningen på den här filmen:
”[T]he Room, otherwise known as the ’Citizen Kane of bad movies’”.
Det får avsluta min recension på den här filmen.
Betyg: 1/5