2016-04-03, 13:24
Medlem
Freders avatar
Zerkalo 1975, inte min typ av film. Är medvetet lite luddig i strukturen och det gillar jag inte.
Citera
2016-04-03, 14:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Aktören (1943)

En TVkanal verkar ha roat sig med att leta upp bortglömda Poppefilmer, här var ännu en.

Nils Poppe tappar rösten efter att nästan ha blivit överkörd av ett ånglok. Han blir kär, hamnar i trassel, men allt ordnar sig tillsist.

Att Ragnar Frisk vsr inblandad överaskar kanske inte, det överaskar inte heller att Nils Poppe visar sig vara en makalös pantominartist.
Tyvärr räcker det inte för att lyfta detta lövtunna manus.
2=5
Citera
2016-04-03, 16:04
Bannlyst
Room Hon har varit instängd i rummet i sju år med en dörr som blockerar vägen ut till friheten. Koden är exempelvis fyrsiffrig, något hon bodre ha kunnat klura ut tidigare, och under dessa sju år borde hon haft tid att försöka med olika fyrsiffriga kombinationer några timmar varje natt. Hon börjar med 1111, 1112, 1113 och så vidare. Istället ligger hon och tycker synd om sig själv och väntar i två år på att s.k. Old Nick ska komma och knulla henne så hon får en unge att fostra.

När de väl lyckats bli fria är det ingen som verkar bry sig om att snacka med ungen och engagera denne i något som kan vara intressant. Istället för att hänga i ett hus hela dagen skulle de ha tagit ut lillen till skogen för att klättra i träd och kasta stenar på fåglar och annat roligt. Lite senare så aktiverar de visserligen lillen men det skulle ha gjorts tidigare.

Det enda någorlunda bra i filmen var återbesöket i rummet så att de i en psykologisk synpunkt kunde få ett avslut.

4/10
Senast redigerad av pethom 2016-04-03 kl. 16:07.
Citera
2016-04-03, 16:13
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Room Hon har varit instängd i rummet i sju år med en dörr som blockerar vägen ut till friheten. Koden är exempelvis fyrsiffrig, något hon bodre ha kunnat klura ut tidigare, och under dessa sju år borde hon haft tid att försöka med olika fyrsiffriga kombinationer några timmar varje natt. Hon börjar med 1111, 1112, 1113 och så vidare. Istället ligger hon och tycker synd om sig själv och väntar i två år på att s.k. Old Nick ska komma och knulla henne så hon får en unge att fostra.

När de väl lyckats bli fria är det ingen som verkar bry sig om att snacka med ungen och engagera denne i något som kan vara intressant. Istället för att hänga i ett hus hela dagen skulle de ha tagit ut lillen till skogen för att klättra i träd och kasta stenar på fåglar och annat roligt. Lite senare så aktiverar de visserligen lillen men det skulle ha gjorts tidigare.

Det enda någorlunda bra i filmen var återbesöket i rummet så att de i en psykologisk synpunkt kunde få ett avslut.

4/10

En spolier hade nog varit på sin plats här för folk som inte sett filmen...
Citera
2016-04-03, 16:20
Medlem
Man-o-Hasts avatar
@ Fjantor

Det var väl inget i det pethom skrev som inte kommit fram i recensioner av filmen i både tv och tidningar? Om man inte har sett en viss film är du ju också bara att undvika att läsa recensioner av den här i tråden.

Varför citerar du hela texten när den finns precis innan ditt inlägg istället för att bara nämna det du vill utan citat?
Senast redigerad av Man-o-Hast 2016-04-03 kl. 16:43.
Citera
2016-04-03, 16:30
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Såg den precis och håller med till fullo. Man satt och funderade om allt möjligt och det var superspännande sedan kom ett helt värdelöst slut.
Ja, manuset var ju som sagt ursprungligen helt fristående från Cloverfield-universumet och om det hade förblivit så hade filmen nog blivit mycket bättre, för mycket i filmen är bra och Goodman är mer än bra.
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Dr. Strangelove, or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb (1964)

Betyg: 4.5/5!
Fantastisk recension och jag instämmer nästintill till fullo. Jag gav den ju en femma (eller ja, tio av tio) och hade nog tänkt se om den ganska snart, kan tänka mig att vissa delar kanske inte är riktigt lika starka då (läs: jag förstår dina invändningar) men just nu är det ett solklart toppbetyg för den filmen i min värld.

Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om du inte redan har sett den kan jag starkt rekommendera filmen Fail-Safe som kom ut samma år och har i grunden ett likartat tema som Dr Strangelove men i form av drama snarare än komedi. Den hamnade i skuggan av Dr Strangelove men är enligt min uppfattning lika sevärd.
Har för mig att du tipsade även mig om den filmen. Både Fail-Safe & Network av Lumet är filmer som jag hade tänkt se så småningom.
Citera
2016-04-03, 16:46
Medlem
Gosifs avatar
Såg Total Recall igår kväll, första gången sen jag var liten. Så urbota dålig film. Konceptet var bra men allt var så sunkigt. Vad det har hänt sen 90.
Citera
2016-04-03, 16:55
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
@ Fjantor

Det var väl inget i det pethom skrev som inte kommit fram i recensioner av filmen i både tv och tidningar? Om man inte har sett en viss film är du ju också bara att undvika att läsa recensioner av den här i tråden.

Varför citerar du hela texten när den finns precis innan ditt inlägg istället för att bara nämna det du vill utan citat?

Skadan är ju redan skedd så varför ska ja skriva med spoiler..
Sen tycker jag att det sista han skrev kräver spoiler..
Det är ju liksom slutet på filmen..
Citera
2016-04-03, 16:56
Medlem
Hwals avatar
Var på Cinemateket idag och kanske hade min bästa bioupplevelse hittills. Under 60 minuter visades tre stumfilmer ackompanjerat med live musik av en pianist samt en kvinna som gjorde ljudeffekter med diverse instrument och tillbehör (så som papper för att göra ljud av sprakande eld, samt en slags box med sand för att göra ljud från ett böljande hav). Helt otroligt duktiga och det är verkligen så här stumfilm skall upplevas. Först bjöds vi på en kort snutt ur Körkarlen, scenen med självmordet. Efter det fick vi se kortfilmen Resan till månen och det hela avslutades med den vansinnigt roliga Fågelskrämman med Buster Keaton.

Helt klart 5/5 på upplevelsen som helhet, kan varmt rekommendera detta till alla. Alla i salen skrattade massor, det var mycket barn där och de hade jättekul. Måste ge en eloge till alla föräldrar som tar med sig sina barn på detta istället för senaste blockbustern eller liknande. Nu får de faktiskt lära sig något eftersom de två artisterna på ett pedagogiskt vis förklarade hur och varför film mediet var som det var för 100 år sedan. Kanonbra jobbat Cinemateket!!

Körlkarlen och Resan till månen har jag sett tidigare men de lyftes otroligt mycket nu. Hade inte sett Fågelskrämman innan och jag tyckte den var skitkul, skrattade högt och gott. Scenen med huset som har alla rum i ett rum var rent ut sagt genial. Sedan är Buster riktigt rolig rakt igenom, hundscenen är inte dum den heller. Skall definitivt se mer med honom i framtiden.
Senast redigerad av Hwal 2016-04-03 kl. 17:02.
Citera
2016-04-03, 17:24
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Var på Cinemateket idag och kanske hade min bästa bioupplevelse hittills. Under 60 minuter visades tre stumfilmer ackompanjerat med live musik av en pianist samt en kvinna som gjorde ljudeffekter med diverse instrument och tillbehör (så som papper för att göra ljud av sprakande eld, samt en slags box med sand för att göra ljud från ett böljande hav). Helt otroligt duktiga och det är verkligen så här stumfilm skall upplevas. Först bjöds vi på en kort snutt ur Körkarlen, scenen med självmordet. Efter det fick vi se kortfilmen Resan till månen och det hela avslutades med den vansinnigt roliga Fågelskrämman med Buster Keaton.

Helt klart 5/5 på upplevelsen som helhet, kan varmt rekommendera detta till alla. Alla i salen skrattade massor, det var mycket barn där och de hade jättekul. Måste ge en eloge till alla föräldrar som tar med sig sina barn på detta istället för senaste blockbustern eller liknande. Nu får de faktiskt lära sig något eftersom de två artisterna på ett pedagogiskt vis förklarade hur och varför film mediet var som det var för 100 år sedan. Kanonbra jobbat Cinemateket!!

Körlkarlen och Resan till månen har jag sett tidigare men de lyftes otroligt mycket nu. Hade inte sett Fågelskrämman innan och jag tyckte den var skitkul, skrattade högt och gott. Scenen med huset som har alla rum i ett rum var rent ut sagt genial. Sedan är Buster riktigt rolig rakt igenom, hundscenen är inte dum den heller. Skall definitivt se mer med honom i framtiden.
Låter riktigt trevligt och jo det är kul att se föräldrar (eller mestadels morföräldrar vad jag sett) tar med sina barn/barnbarn till lite riktig kultur som de kanske kan uppskatta minst lika mycket som det de annars skulle ha sett.

Ju mer jag ser med Buster Keaton desto närmre kommer han Chaplin för mig och numer vet jag inte vem jag gillar mer av dem.
Citera
2016-04-03, 17:35
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Fantastisk recension och jag instämmer nästintill till fullo. Jag gav den ju en femma (eller ja, tio av tio) och hade nog tänkt se om den ganska snart, kan tänka mig att vissa delar kanske inte är riktigt lika starka då (läs: jag förstår dina invändningar) men just nu är det ett solklart toppbetyg för den filmen i min värld.

Tack för de uppmuntrande orden!
Dr. Strangelove är en så fantastisk film som den möjligen kan vara. Är faktiskt inte rädd för att den ska uppfattas som lite svagare vid en omtitt om jag ska vara ärlig. Stanley Kubrick har en magisk förmåga att alla hans filmer känns som att de bara blir bättre och bättre ju fler gånger man ser dem. Åtminstone känner jag så för de som jag har sett hittills och känner på mig vid en eventuell omtitt. Det är något särskilt med dem, även om jag inte gillar Lolita eller Barry Lyndon så är det nästan som om jag vet att jag kommer att höja dem efter att jag ser om dem igen, bara för att jag då förstår mer motiven och djupet bakom filmen och kanske bortom handlingen. Det låter lite flummigt men det är en visshet jag har kommit underfund med genom åren, efter att ha sett om The Shining, 2001 och Clockwork Orange några gånger. De blir fan bara bättre och bättre!

Citat:
Ursprungligen postat av Hwal

Jädrar vilken upplevelse! Kul och roligt att läsa hur de ansträngde sig för att skapa levande musik och ljud till filmerna. Det är såna här gånger man ångrar att man inte bor i de stora städerna med Cinemateket.
Angående Buster Keaton har jag bara sett The General och tyckte den var helt okej, tror jag gav den en stark trea om jag minns rätt. Har några kortfilmer av honom som jag funderar på att se efter att ha läst din text.
Citera
2016-04-03, 18:45
Bannlyst
Nattvardsgästerna (Winter Light) (1963)

Detta var en film som fick min hjärna att fundera lite och den var väldigt fängslande. Bra manus och skådespeleri som alltid i de filmer jag har sett med Bergman. Väldigt bra och jag gillade verkligen miljön dom är i, även om det inte byts miljö så ofta. Jag kan starkt rekommendera filmen om du vill tänka till och vill ha en lugn film.

8/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in