Citat:
Ursprungligen postat av
Cpt.Obvious
Margin Call (2011)
I starskottet av finanskrisen 2008 räknar en finansanalytiker ut att hans företag gjort miljardförluster varje dag under de senaste två veckorna, frågan är hur det skall gå att rädda på 24H?
Filmen berör ett ämne som jag tycker är otroligt intressant, finanskrisen. Jag har läst hyfsat många publikationer, teser, konspirationer m.m om ämnet men faktiskt aldrig sett en spelfilm om det.
Även fast det egentligen inte händer något alls i filmen är den alltid spännande och samtidigt har man valt att inte lägga en personlig värdering när de redogör för investment banking. Annars handlar det oftast om att smutskasta eller glorifiera yrket. Margin Call har också ett förvånansvärt namnkunnigt fält av skådespelare. Kevin Spacey, Jeremy Irons, Demi Moore, Paul Bettany, Simon Baker mfl där alla gör enastående roller. Som en kollektiv insats kanske det bästa jag har sett.
I slutet faller det lite platt när insikten om att det faktiskt inte hände något speciellt kommer, men Margin Call är en mycket intressant film som känns väldigt autentisk. 8/10.
Jag håller med om att det är en ganska bra film som underhållning betraktat, men med personlig erfarenhet från investment banking-branschen kan jag säga att scenen där Zachary Quintos karaktär plötsligt "upptäcker" att det finns ett kritiskt "hål" i risksystemet inte ger en rättvis bild av utvecklingen i branschen, knappast ens inom Lehman Brothers (där jag förvisso inte personligen arbetat).
Snarare var nästan garanterat alla inom sådana riskfunktioner på de stora bankerna medvetna om riskexponeringarna länge och såg krisen komma som en trafikolycka i slow motion. Med cowboy-aktiga toppchefer som exempelvis Richard Fuld på Lehman som överröstade sina risk managers invändningar så blev dock resultatet som det blev ändå. Det är fundamentalt svårt att avverka stora exponeringar, och det blir inte lättare när det rör sig om illikvida, exotiska derivat som exempelvis CDO:er.