Cinderella (2015)
Fortsättning:
Där är också två scener som jag satt och undrade över där det hela hade kunnat slutat på ett mer logiskt sätt.
I en scen nära slutet så säger dem att de ska leta efter personen som tillhör glasskon och den som påstår sig tillhöra skon ska bege sig till slottet omedelbart. Detta sägs ute i staden där Askungen befinner sig. Vad gör hon? Rider med sin häst tillbaka till sitt hus för att hämta den ena skon. Visst okej lite granna kan jag köpa det, men i all ärlighet kunde hon lika gärna rida till slottet direkt och pröva foten i skon. För den andra skon Askungen har går ändå sönder senare så det är likt förbannat om hon har den andra eller inte. Skulle heller inte prinsen känna igen henne också?
Men det är inte lika mycket som nästa scen där styvmodern har hittat skon och säger till Askungen att om hon går till slottet lär styvmodern gifta sig med Grand Duke och sedan styra över Askungen och Prinsens liv hädanefter. Vad gör Askungen här? Hon säger nej och lovar att inte gå till slottet. När i all ärlighet allt hon kunde gjort var att säga "okej" och när hon väl är i slottet berättar hon sanningen om att styvmodern hotat henne. Det mest logiska av allt. Snälla kom inte och säg att Askungen inte ljuger då det är emot hennes moral.
Med allt det ur vägen kommer här dock lite positiva saker för där är några positiva saker med filmen.
Prinsen är mycket bättre gjord här än i originalet. Fast där behövdes inte mycket då originalet gör inte prinsen ett skit. Så den uppdateringen är denna versionen överlägsen.
Jag gillade för det mesta skådespelarna. Richard Madden som Prinsen (tänkte själv på Red Wedding skämt i slutet av filmen om ni förstår vad jag menar). Stellan Skarsgård som Grand Duke och Derek Jacobi som Kungen.
Cate Blanchett som styvmodern var okej. Problemet för mig var mer att hon aldrig var hotfull och jag kände aldrig av att hon var en bitch. Något originalet verkligen lyckades få fram. Jag ville bara slå skiten ur styvmodern i originalet och första scenen man ser henne där hon sitter i sängen med skugga över sig är faktiskt rysnings varning. Men här kände jag aldrig något hot från henne då även Cate Blanchett överspelade lite grann och jag skrattade mer åt henne än kände henne som hotfull. Helena Bonham Carter som Fairy Godmother var rent ut sagt meh.
Sist är det också en väldigt snygg film att kolla på. Det är ögongodis på hög nivå. Men då är jag inte förvånad då det är en Kenneth Branagh film. Han lyckas alltid skapa stora pampiga scener och få det att se snyggt ut.
Jösses där var verkligen mycket för mig att få ut efter att ha sett denna filmen, men det var tvunget då det fick mig att verkligen reagera. Men fortfarande på Askungen!? Jösses...
I sin helhet är live-action adaptionen förvånande sämre än 1950 versionen. Jag säger detta då jag ändå trodde att, med tanke på hur pass känd denna historien är om att tjejen får sin ideala drömprins till slut så görs denna versionen det sämre. Det säger konstant rakt ut "Have courage and be kind" och detta är det enda filmen går på och tack vare det så får Askungen allt det hon drömt om just av att följa de orden. Där är ingen lärdom för barnen här att hämta. I originalet så kommer filmen av sig "jobbar du tillräckligt hårt och hjälper andra så får du hjälp tillbaka och med den hjälp kan din dröm gå i uppfyllelse en vacker dag". Vilket faktiskt bevisar varför halva originalet består utav mössen som jagar katten då mössen är de som hjälper Askungen och spelar stor roll. Utan mössen hade Askungen inte kommit ut ur vinden, för hon hjälpte mössen och tog hand om dem så blev hon belönad i slutet. Här? De öppnar ett fönster så kungen kan höra henne sjunga... För gud bevars det ska krävas mycket för att öppna ett fönster.
Jag säger inte att 1950 versionen är en ideal och perfekt film det är det inte. Men jämfört med denna är jag chockerad över hur mycket 1950 versionen faktiskt är en bättre film för barn i sin lärdom än vad denna är. Sedan hjälper det inte att Askungen är endimensionell, där är inga känslor alls där de känslosamma ska vara och där är för tok på många scener där originalet är så mycket bättre i sitt berättande.
Att filmen är så pass hyllad som den är förbluffar mig lite grann. Jag hatade inte den, men jag blev ändå förvånad att en film som involverar pratande möss och en katt med slapstick humor från 1950 fick ut mer känslor av mig än en live-action adaption från 2015 fick.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1661199/?ref_=hm_cht_t0
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=20DF6U1HcGQ