SSF:
Brooklyn (2015) | 🌑🌑|
En irländsk ung tjej tar den stora båten över Atlanten och landar i 1950-talets Brooklyn där hon först vantrivs men sen finner kärleken. Samtidigt händer det grejer hemma i Irland som tvingar henne att välja: stanna i Amerika med sin nyfunna man eller återvända till det trygga hemlandet där familjen behöver henne?
Låter det tråkigt? Det är ganska tråkigt. Som äventyrsfilm är den tam, som kärleksfilm är den oorginell och historien generellt är förutsägbar och slätstruken. Det kan vara skönt med en film som inte går in 100% för att chocka filmvärlden utan mer är en återgång till dom klassiska filmerna - lite fin och småputtrigt mysigt sådär - och det känns absolut inte som tortyr att sitta igenom den, tvärtom är det oftast trevligt och uthärdligt - som ett tandläkarbesök där dom bara putsar, men tankarna efteråt är: "jag skulle behöva lite chips och ett Die Hard-maraton nu". Hyfsad film men ack så gjord.
Vad kan vi säga mer, Saoirse Ronan gillar jag och i den här huvudrollen gör hon ett fullgott arbete om än väldigt nedtonad och blygsam hela vägen - jag känner inte utvecklingen av hennes karaktär på slutet, hennes "uppväxt". Det är roligt när hon är sjösjuk på skeppet och tampas med sina hyttgrannar om den toalett det är meningen att dom ska dela på. Övriga karaktärer är också väldigt nedtonade och inget som lämnar nåt intryck. Filmen är välgjord och tidsmiljön sitter där den ska, det känns 50-tal både i Amerika och Irland. Musiken är passande och det bjuds även på en och annan irländsk folksång. Sen som kvinnoporträtt på den tiden är det intressant att se hur dom förväntades upprätthålla olika normer som idag känns märkliga.
Det känns lite "bortkastat" att göra en storbudget-film av en så enkel historia när den lika väl kunnat göras för tv men visst, säkerligen kommer många gilla den - rent av älska den. Många kommer likt mig gäspa ofta men ändå trivas i dess sällskap och en del stänger säkert av efter en kvart. En ofarlig film, på både gott och ont.