2015-03-18, 20:02
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Blue Ruin (2013.) Tät thriller om en uteliggare som får höra att mannen som förstörde hans liv släpps ur fängelset - genast börjar han planera sin hämnd.

Det märks att den är lågbudget på sina ställen men överlag är den oerhört välgjord och väldigt spännande. Det som utmärker den lite från en standard hämnd-thriller är hur fragil och klumpig huvudpersonen är. Han dödar för att han känner att han måste, inte för att han njuter eller är bra på det - han fumlar med vapen och hans ostabila psyke gör att han inte är James Bond på att planera direkt. En mer realistisk syn på dödande helt enkelt.

I en älskvärd biroll ser vi Devin Ratray dessutom! Ni vet, Macaulay Culkins feta och irriterande brorsa i Ensam Hemma filmerna.

Visuellt är den läcker och skådespelet håller stabil nivå. En schysst liten film. 3/5

En av mina favoriter från 2013!
Citera
2015-03-18, 20:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
En av mina favoriter från 2013!

Minns inte vad annat (sevärt och bra) som kom 2013, men ja, den hör absolut till toppskiktet!
Citera
2015-03-18, 20:56
Medlem
nihilverums avatar
Big Eyes (2014)

Filmen är baserad på den verkliga historien om Walter (Christoph Waltz) och Margaret Keane (Amy Adams), som gjorde stora framgångar på 1950-talet med målningar föreställande barn med stora ögon (därav filmens titel). Handlingen tar sin början med att Margaret (då med efternamnet Ulbrich) tar sin dotter och lämnar sin make för att komma ur ett olyckligt äktenskap. Hon tar ett jobb på ett möbelföretag och fortsätter med sitt målande, vilket leder till att hon träffar den mycket charmige Walter. De gifter sig snart och Walter, som har en exceptionell förmåga att sälja, ger sig på att sälja sina egna tavlor och Margarets, som han hävdar att han själv målat eftersom han bedömer att folk har mindre intresse för att köpa målningar av kvinnor. I takt med försäljningsframgångarna blir det mer och mer omöjligt att klargöra att det egentligen är Margaret som är konstnären bakom målningarna.

Jag tycker att det här är en ganska bra film, även om den inte tillhör Tim Burtons bästa. Christoph Waltz är lika bra som vanligt och gör en i grunden rätt tragisk historia rolig.

Betyget blir 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2015-03-18, 21:00
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
The Four Seasons (1981) av och med Alan Alda.

6 vänner, 3 par, som umgås och har roligt tillsammans. När ena paret skiljer sig och mannen skaffar en betydligt yngre tjej så förändrar det relationerna i gruppen.

Nja, inte så lättsmält och trevligt som jag hade trott. Efter första tredjedelen är det som att filmen mest består av gräl och bråk mellan karaktärerna. Inte alls så mycket feel-good som jag hade förväntat mig. Plus dock för Vivaldi-musiken och att Alan Alda är den har är, även om hans skratt i början störde mig lite.

Mer ett slags relationsdrama med några skratt och roliga stunder i början av filmen. Inte så kul med andra ord.

Betyg: 2/5
Såg den flera gånger på bio när jag var yngre och såg om den på DVD nyligen. Tycker att den håller hög klass fortfarande.
Citera
2015-03-18, 23:07
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Såg den flera gånger på bio när jag var yngre och såg om den på DVD nyligen. Tycker att den håller hög klass fortfarande.

Råkade väl ut för falsk marknadsföring, skapad av mig själv kanske. Var inte alls så rolig och lättsam som jag hade förväntat mig och blev rent ut sagt besviken när de gick i gång på varandra. Kanske att jag höjer upp den efter en omtitt då jag numera vet vad den handlar om.
Citera
2015-03-18, 23:19
Medlem
chessjamts avatar
In the Mouth of Madness (1995) av John Carpenter med Sam Neill.

Försäkringsutredaren John Trent (Sam Neill) får i uppdrag av Arcane bokförlag att söka upp förlagets stora författarstjärna, Sutter Crane, som inför utgivningen av sin senaste roman plötsligt blivit spårlöst försvunnen. Trent, som har sett flera bedrägerier i sina dagar, tror att förlaget bara försöker sätta upp en fasad och skapa en intressant story som ska öka publiciteten inför bokutgivningen. Canes skräckromaner har redan fått en kultstatus att påverka sina läsare starkt och närapå förändra dem mentalt helt och hållet. Efter lite detektivarbete verkar Trent hitta ett spår till vart Crane kan tänkas befinna sig och beger sig dit. Under sin resa verkar dock gränsen mellan verklighet och fiktion suddas ut för John Trent.

Väntan har varit lång med den har varit värt det: det här är en av de bästa skräckfilmerna som jag har sett! För att kunna få ut det mesta av den här filmen bör man nog ha sett några Carpenterfilmer, klassikerna som Halloween och The Thing t.ex. Sen vilket kanske är ännu viktigare bör man nog ha stiftat bekantskap med Lovecraft eller åtminstone känna till hans Cthulhu-myter då det finns starka likheter mellan dem och det som vi får ta del av i filmen. Annars kan det finnas risk att filmen möjligen uppfattas som surrealistiskt och flummig. Kanske. Själv älskade jag den, i stort sett.

Det enda som hindrar filmen från att få fullpott är att Neills karaktär är lite väl stereotyp i början. Han är den luttrade erfarne detektiven som skrattar åt allt flum och hokus pokus. En del av dialogen känns klyschig, just pratet om verklighet vs. fiktion och hur Neill bemöter det finner jag lite väl mallformat. Självklart ska han vara den hårda rationella och förnuftiga rösten i diskussionen. Liiite tröttsamt då jag tycker mig ha sett det tidigare i flera liknande berättelser, den skeptiska ”know-it-all” som skrattar åt allt nonsens men som senare får svälja sitt skratt mot slutet. Det är det enda jag kan störa mig lite på i filmen, annars är den härligt underhållande med alla sina mardrömssekvenser. För vissa kan den kanske spåra ur mot slutet men vi som förstår Lovecraft-referenserna kan uppskatta de mer fantastiska sci-fi elementen.

Man kanske inte blir lika skrämd som om man skulle bli av att se en riktigt läskig skräckfilm, snarare är tjusningen med filmen att den gör ett riktigt allvarligt försök med att få oss – eller åtminstone huvudkaraktären John Trent – att tro på alla de overkliga hemskheter som sker inför hans (våra) ögon. Jag är egentligen inget stort fan av metafilmer då jag tycker att det oftast är en billig poäng som filmskaparna gör, men just här älskade jag metainslaget. Jag skrattade högt mot slutet vilket jag tackar Neill och Carpenter för det de lyckas åstadkomma. Manusförfattaren Michael De Luca ska givetvis ha beröm han också, så klart.

Är man ett fan av Carpenter så rekommenderar jag starkt den här filmen. Om du har läst Lovecrafts noveller så är filmen helt enkelt ett MÅSTE! då Sutter Crane lika gärna kan tolkas som en modern version av H.P. Lovecraft.

Betyg: 4.5/5
Senast redigerad av chessjamt 2015-03-18 kl. 23:40.
Citera
2015-03-18, 23:49
Medlem
420anonyms avatar
Wild Card (2015) med bl.a Jason Statham. Helt ok actionrulle men inte mer än så, lär aldrig se den igen.
5/10 negrer.
Citera
2015-03-19, 02:23
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Råkade väl ut för falsk marknadsföring, skapad av mig själv kanske. Var inte alls så rolig och lättsam som jag hade förväntat mig och blev rent ut sagt besviken när de gick i gång på varandra. Kanske att jag höjer upp den efter en omtitt då jag numera vet vad den handlar om.
Har du sett A New Life (1988) av och med Alda? Tycker det mesta som Alda har regisserat är väldigt mysigt, jag minns dock inte överdrivet mycket av The Four Seasons, men jag rankar A New Life som hans bästa av regisserade filmer.
Citera
2015-03-19, 05:18
Medlem
Marvellous , skön grabb, känns lite som en forrest gump film, han flyter bara med och allting löser sig .
feelgood film.

4,5/5
Citera
2015-03-19, 11:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Är man ett fan av Carpenter så rekommenderar jag starkt den här filmen. Om du har läst Lovecrafts noveller så är filmen helt enkelt ett MÅSTE! då Sutter Crane lika gärna kan tolkas som en modern version av H.P. Lovecraft.

Minns att jag som yngre innan jag hade bekantat mig med Lovecraft alltid trodde att Stephen King var den största inspirationskällan till Sutter Cain, men senare så föll polletten ned då jag började läsa om Lovecraft.

Håller med dig i ditt betyg, har sett alla 22 filmer av Carpenter och det är solklart en utav hans bästa, men så synd att den aldrig fick en svensk DVD-realese, bara på VHS.
Citera
2015-03-19, 12:35
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har du sett A New Life (1988) av och med Alda? Tycker det mesta som Alda har regisserat är väldigt mysigt, jag minns dock inte överdrivet mycket av The Four Seasons, men jag rankar A New Life som hans bästa av regisserade filmer.

Nej men jag får väl ge den en chans då jag faktiskt gillar Alan Alda efter att ha sett M.A.S.H. litegrann då det gått som repris på TV. Känns som en trevlig, mysig typ med en lagom rolig humor.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Minns att jag som yngre innan jag hade bekantat mig med Lovecraft alltid trodde att Stephen King var den största inspirationskällan till Sutter Cain, men senare så föll polletten ned då jag började läsa om Lovecraft.

Håller med dig i ditt betyg, har sett alla 22 filmer av Carpenter och det är solklart en utav hans bästa, men så synd att den aldrig fick en svensk DVD-realese, bara på VHS.

Har inte läst så mycket Lovecraft egentligen men tillräckligt för att jag ska ha en aning om vidden på hans fantasirikedom och kreativitet då det gäller skapandet av "de äldre" och Cthuhlu och det apokalyptiska med människans undergång.

Jo det är nästan skandal den inte släpps på någon av de nyare formaten. Tror säkert att det finns en marknad för den här filmen om den skulle få en svensk DVD och BD-release.
Själv har jag bara sett 5 filmer av Carpenter med denna inräknad så jag har en hel del att ta igen på den fronten.
Citera
2015-03-19, 20:43
Medlem
Citat:
Fitzcarraldo (1982) av Werner Herzog med Klaus Kinski och Claudia Cardinale.

Brian Sweeney Fitzgerald, kallad Fitzcarraldo, (Klaus Kinski) älskar opera och har en dröm att bygga ett operahus i ett litet samhälle i Amazonas djungel. Pengar är en bristvara, men om han lyckas transportera gummivirke från en otillgänglig plats uppströms kan han tjäna en stor förmögenhet. Lösningen? Att åka uppströms vid en annan intilliggande flod och sedan frakta skeppet uppför ett berg och över till den andra floden.

Klaus Kinski är fenomenal i huvudrollen i den här filmen. Jag har svårt att se någon annan göra rollen rättvisa. Han spelar den excentriska visionären som inte låter berg stoppa hans drömmar. Filmen mår bra av denna drivande karaktär. Han har ett mål som han arbetar aktivt för att uppnå. Som tittare drivs man med i hans ambition.

mick jagger gjorde ett försök...

https://www.youtube.com/watch?v=9NguSHnOWik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in