2016-05-14, 12:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
, Quicksand (1950). . Rooney spelar en bilmekaniker som snor 20 dollar från kassan i verkstan han jobbar på, för att gå ut på dejt med en kvinna vilket blir början på stora ekonomiska problem för honom. Peter Lorre har även en biroll.
Quicksand (1950)

Jag låter Kirk Douglas stå för presentationen, den är alldeles utmärkt.

Det är filmen också, i 79 minuter (den är 80 minuter).
Men slutet, ett sånt här slut borde nästan vara straffbart, i synnerhet om vill vara en noir-film.
Den höll en god fyra ända intill målsnöret, och får på grund av slutet
3/5, och då enbart för att den var rätt bra i övrigt.
Citera
2016-05-14, 12:52
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Minns hur makalöst spännande jag tyckte den var när det begav sig, tror den känns lite daterad idag och samtidigt fortfarande sevärd.

Play Misty For Me (Mardrömmen) med Clintan från 1971 är faktisk en bättre stalkerfilm.

Har du sett Play Misty For Me nyligen? Den, om något, har föråldrats något avskyvärt. Sen var den väl egentligen inte speciellt bra från början, heller, men ändå. Smått horribel regi av Clintan och manuset är ganska korkat. Fatal Attraction är mucho bättre!
Citera
2016-05-14, 12:56
Medlem
Bittersteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeL431
Oooh denna är så bra! Såg den en sen sommarnatt och var helt upprymd av gläjde efteråt. Var tvungen att dygna faktiskt med tanke på att jag tog tillvara på myskänslan i kroppen ett par timmar efteråt så var det morgon .

Dags att se om den, håller med dig. En lättsam feelgood om ett stort tema. Minns någon scen där Alex:

Ska ses igen under sommaren för nostalgi.
Gör det. Den är verkligen rolig.
Citera
2016-05-14, 13:07
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Quicksand (1950)

Jag låter Kirk Douglas stå för presentationen, den är alldeles utmärkt.

Det är filmen också, i 79 minuter (den är 80 minuter).
Men slutet, ett sånt här slut borde nästan vara straffbart, i synnerhet om vill vara en noir-film.
Den höll en god fyra ända intill målsnöret, och får på grund av slutet
3/5, och då enbart för att den var rätt bra i övrigt.
Slutet var inget jag tänkte på men visst var det kanske inte vidare mycket noir över det. Gav själv också filmen en stabil 3/5. Men du ångrade inte att du såg den väl?
Citera
2016-05-14, 13:17
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Slutet var inget jag tänkte på men visst var det kanske inte vidare mycket noir över det. Gav själv också filmen en stabil 3/5. Men du ångrade inte att du såg den väl?
Nej, absolut inte.
Dina tips har hittills alltid vara bra, eller bättre, så jag både litar på dom, och uppskattar dom.
Citera
2016-05-14, 13:22
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nej, absolut inte.
Dina tips har hittills alltid vara bra, eller bättre, så jag både litar på dom, och uppskattar dom.
Det var tur, man tackar för de uppmuntrande orden.
Citera
2016-05-14, 17:45
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Straight Outta Compton (2015) I 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Världens farligaste band. Det kallades N.W.A (Niggaz Wit Attitudes) när dom slog igenom med dunder och brak i slutet av 80-talet. Gangsterrap var helt nytt vid den här tiden och N.W.A var inte direkt tillbakahållna med sin kritik av samhället och polisvåldet mot fattiga svarta. Uppvuxna på Comptons hårda gator berättade Dr.Dre, Ice Cube, Eazy-E - plus dom andra medlemmarna jag som casual fan inte bryr mig om - sanningen på ett brutalt sätt som aldrig hörts förut.

Den följer alla mallar för en biografifilm men historien är intressant och regin håller intresset uppe hela vägen. Dock har dom tagit med för många sidospår som aldrig utforskas. LA Riots och Rodney King tas upp flyktigt, 2Pac flashar förbi, Snoop Dog visas upp i början av sin karriär. Dom spelar alla en roll i berättelsen om N.W.A men det ger ett lite överväldigande intryck - för mycket för hjärnan att processa. Ett eller två poolpartyn med nakna brudar hade kunnat skippats och mera fokus lagts på att fördjupa kärnberättelsen som var relationen mellan bandmedlemmarna, speciellt efter uppbrottet.

Extremt lyckad casting! Alltså O'Shea Jackson Jr som spelar farsan Ice Cube i sin debutfilm är helt sensationell - förutom att han är extremt lik farsgubben till utseendet (inget faderskapstest behövs där) så är rösten, attityden och kroppsspråket Ice Cube till 99%. När sen dom andra skådespelarna gör sina ikoniska roller så porträttlikt så känns allt riktigt autentiskt. Och med en alltid sevärd Paul Giamatti på det. Scenen när polisen förbjuder dom att spela "Fuck tha Police" och gruppen självklart trotsar det med långfingret i deras ansikten är fantastisk, riktigt bra rebell-känsla över filmen och just det att dom backar upp det med vältaliga uttalanden om yttrandefrihet och konstnärsfrihet - "our art is a reflection of our reality - är suveränt skildrat.

Hade kunnat vara lite farligare och lite kortare men jag gillar den riktigt mycket. Även ni som hatar rap kommer garanterat få ut nåt av den.
Citera
2016-05-14, 18:36
The Wizard of Oz 1939

Kan förstå varför denna film anses som en av giganterna. Riktigt imponerande sceneri, lysande skådespelar insatser. Bra sånger som man hört även om man ej sett filmen. Men har ju sett en del filmer dra inspiration från denna. Var verkligen fin gjord och riktigt underhållande. Alla karaktärer bidrog till storyn och scenerna var väl utförda. Gillade Dorothy riktigt mycket. En riktig film klassiker alla filmälskare bör se. 9/10
Citera
2016-05-14, 20:11
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Straight Outta Compton (2015) I 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Hade kunnat vara lite farligare och lite kortare men jag gillar den riktigt mycket. Även ni som hatar rap kommer garanterat få ut nåt av den.

Det håller jag inte med om. Själv tyckte jag filmen var otroligt tråkig.

Förresten, har du satt mer än 3/5 på någon film? Jag kan inte minnas att jag sett högre betyg än så från dig någon gång.
Citera
2016-05-14, 20:23
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det håller jag inte med om. Själv tyckte jag filmen var otroligt tråkig.

Förresten, har du satt mer än 3/5 på någon film? Jag kan inte minnas att jag sett högre betyg än så från dig någon gång.

Just nu skriver jag recensioner på dom filmer jag såg inför Oscarsgalan för någon månad sen och där var det många 3/5. Men till exempel Room fick 4/5 för inte så längesen och jag har flera 4/5 och ett par 5/5 på min Instagram.
Citera
2016-05-14, 22:15
Medlem
Såg precis den österrikiska filmen Angst från 1983. Vi får följa en mördare muckar från kåken och ger sig ut på nya bravader, med honom som berättarröst. Detta ackompanjeras av väldigt stämningsfull musik av en gammal medlem i Tangerine Dream. Jag upptäckte filmen genom att läsa att det är en av Gaspar Noés största influenser, vilket syns tydligt på framför allt det speciella kameraarbetet. Ärligt talat bland det bästa jag sett när det kommer till "störda mördare"-filmer. Fruktansvärt synd att regissören aldrig gjorde någon mer film efter denna.
5/5
Citera
2016-05-14, 22:27
Medlem
mr.demons avatar
Triple 9 5/5 typ film jag bara älskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem