SSF:
Straight Outta Compton (2015) I 🌑🌑🌑🌕🌕 |
Världens farligaste band. Det kallades N.W.A (Niggaz Wit Attitudes) när dom slog igenom med dunder och brak i slutet av 80-talet. Gangsterrap var helt nytt vid den här tiden och N.W.A var inte direkt tillbakahållna med sin kritik av samhället och polisvåldet mot fattiga svarta. Uppvuxna på Comptons hårda gator berättade Dr.Dre, Ice Cube, Eazy-E - plus dom andra medlemmarna jag som casual fan inte bryr mig om - sanningen på ett brutalt sätt som aldrig hörts förut.
Den följer alla mallar för en biografifilm men historien är intressant och regin håller intresset uppe hela vägen. Dock har dom tagit med för många sidospår som aldrig utforskas. LA Riots och Rodney King tas upp flyktigt, 2Pac flashar förbi, Snoop Dog visas upp i början av sin karriär. Dom spelar alla en roll i berättelsen om N.W.A men det ger ett lite överväldigande intryck - för mycket för hjärnan att processa. Ett eller två poolpartyn med nakna brudar hade kunnat skippats och mera fokus lagts på att fördjupa kärnberättelsen som var relationen mellan bandmedlemmarna, speciellt efter uppbrottet.
Extremt lyckad casting! Alltså O'Shea Jackson Jr som spelar farsan Ice Cube i sin debutfilm är helt sensationell - förutom att han är extremt lik farsgubben till utseendet (inget faderskapstest behövs där) så är rösten, attityden och kroppsspråket Ice Cube till 99%. När sen dom andra skådespelarna gör sina ikoniska roller så porträttlikt så känns allt riktigt autentiskt. Och med en alltid sevärd Paul Giamatti på det. Scenen när polisen förbjuder dom att spela "Fuck tha Police" och gruppen självklart trotsar det med långfingret i deras ansikten är fantastisk, riktigt bra rebell-känsla över filmen och just det att dom backar upp det med vältaliga uttalanden om yttrandefrihet och konstnärsfrihet - "our art is a reflection of our reality - är suveränt skildrat.
Hade kunnat vara lite farligare och lite kortare men jag gillar den riktigt mycket. Även ni som hatar rap kommer garanterat få ut nåt av den.