Star Wars: Episode VII - The Force Awakens (2015)
Hope is not lost today... it is found.
Trettio år efter Endorstriden och Darth Vaders död har Luke Skylwalker försvunnit efter att ha känt ett ansvar för att den mörka sidan återigen kunnat ta makten. Både motståndsrörelsen och den mörka sidan inser emellertid hur viktig den sista jedimästaren kan komma att bli för utgången av maktkampen. Ledtrådar till var Luke befinner sig finns i en BB8-droid som av en slump hamnar hos en ung kvinnlig skrothandlare och en deserterad stormtrooper.
Star Wars Episode VII har äntligen anlänt. 3års väntande är äntligen över! Men är filmen bra?
Till alla ni som är oroliga över spoilers kan ta det lugnt, jag kommer inte spoila någonting i denna recensionen. Jag har också undvikit alla slags recensioner på filmen då jag ville gå in helt med öppet sinne.
Under min omtitt av Star Wars filmerna så kom jag fram till att där är inte en chans att Episode VII kommer kunna å upp till samma nivå som originaltrilogin har. Den magi och det dem gjorde för film överlag och hur de reflekterade på en hel generation.
Men faktum är så börjar Episode VII på nytt, för en ny generation. Men precis som med filmen är även den äldre generationen med. Jag tror inte jag säger det, men Episode VII lyckades och kommer förbli i samma kategori som originaltrilogin om 30år.
Detta är inte bara en riktigt bra Star Wars film, detta är en riktigt bra film!
Men vad som gör Episode VII så fantastiskt bra är att J.J. Abrams har förstått sig på vad Star Wars är. Det är en filmserie med karaktärer vi relaterar till, varje enda en till och med skurkarna. Fantastiska effekter, en story som är tidlös och riktiga dialoger mellan personerna. Inget utav detta är i centrum utav prequel filmerna men är här, precis som med originaltrilogin.
Vi blir introducerade till nya karaktärer som kommer bli de nya huvudpersonerna i filmen.
Vi har Finn spelad av John Boyega. Detta är en cool karaktär och hans motiv är väldigt förståeligt.Han har en djup bakgrund hos sig, att han är uppvuxen och lärd att vara en stormtrooper. Men han anser det dem gör inte är det rätta. Mer än så behöver man inte för att förstå varför han lämnar imperiet, eller "The First Order" som de kallar sig.
Vi har Poe Dameron spelad av Oscar Isaac. Den coolaste piloten i galaxen, eller ja borträknat Han Solo och Chewbacca. Varje gång han var framför kameran hade han attityd.
Vi har Rey spelad av Daisy Ridley. Daisy Ridley är nog den bästa utav de alla nya skådespelarna. Hon är helt ny i branschen och hennes karaktär Rey är en av de mest intressanta, bästa karaktärerna från en film detta året. Hennes karaktär är den som det ligger mest mystik bakom så jag kommer inte gå på allt för mycket. Men hon var min favorit utav alla de nya karaktärerna och får även Han Solo att bli förvånad.
Men vad är en film utan dess skurkar, något som Star Wars verkar ha levererat till oss. Nog med att vi har en av de bästa skurkarna i filmhistoria någonsin, Darth Vader. Är det väldigt svårt att toppa det.
Kylo Ren spelad av Adam Driver är nog en av de bästa filmskurkarna jag sett i en film på väldigt länge. Vad som gör en skurk så pass bra är att man förstår deras motiv, och varför de gör som de gör. Kylo Ren är exakt den typen av skurken. Man förstår hans motiv och man förstår varför han gör som han gör och vad som leder hans rörelser. Rösten är också något av det bästa jag har hört på länge, jag fick gåshud.
Domhnall Gleeson som General Hux var nog en av de lite svagare delarna. Inte så mycket karaktären, men mer att Domhnall Gleeson skådespel var lite over the top. Vilket kan vara en viss anledning bakom. Skådespeleriet i många av dessa filmerna, till och med originaltrilogin är från bra till ja.. ni vet..
Lite besviken blev jag också på Captain Phasma. Allting med karaktären stämde, och varje scen hon var med i var fantastiska. Men hon var inte med så mycket och blev nästan mer som bara en förlängd cameo.
Sist måste jag också nämna originalskådespelarna. Första scenen med Han Solo och Chewbacca är en fantastisk introduktion till dem. Det var lite som att man träffar en gammal vän som man inte sett på 30år som brukade vara ens bästa vän. Även Millennium Falcon får en introduktion till sig, och bara visar att hon i sig är som en karaktär. Jag bryr mig mer om hon får en skråma på sig än om Jar Jar Binks blir torterad.
Min personliga favoritscen är nog scenen mellan Han Solo och Leia när de möts upp för första gången i filmen. Musiken, fotot, skådespelet från både Harrison Ford och Carrie Fisher. Det var underbart och sockersött.
Till alla ni som undrar, är Luke Skywalker med i filmen? Ja, mer säger jag inte.
J.J. Abrams har också förstått sig på meningen med "less is more". För det är exakt det vi får här. Vi får en del svar, men mycket mer frågor. Saker som leder upp till Episode VIII. Men det är exakt i den mängden att man blir nöjd. Allting förklaras inte i detalj i 30 minuter typ som i prequel filmerna. En del är upp till tittaren själv att avgöra själv. Filmen slutar lite som den mest älskade filmen i serien, Empire Strikes Back. Vilket är en cliffhanger, men där vi kommer få mer. Men filmen känns aldrig som en enda stor inledning till Episode VIII, utan som sin egen ny film som start på en ny trilogi som komma skall. Den funkar alldeles utmärkt på egna ben och det är det som gör den så kraftfull.
Folk kommer också reagerar över hur mycket filmen liknar och spelas väldigt snarlikt hur första Star Wars filmen gjorde (Episode 4). Mycket av handlingen och mycket av händelserna är väldigt snarlikt. Men om man lyckas göra det på ett snyggt, kreativt sätt och hedrar mer så har man lyckats. Där av var där aldrig en sekund där jag störde mig på det. Filmen gick heller aldrig och gjorde tillbakablickar åt händelserna, endast få minimala gånger.
Filmen i sig är också väldigt fartfylld. Där är tid och rum för karaktärerna att andas ut och prata. Men för det mesta är det nonstop action och äventyr som gäller. Något som också är i originaltrilogin. Vi vill inte se ett möte om politik i 30 minuter, eller ens kärleksromans mellan två träiga personer.
Vilket gör att actionscenerna är som Mad Max: Fury Road. Några av de bästa på senare år. Men vi har redan byggt upp karaktärerna och där av bryr vi oss om vad som inträffar dem.
Vad jag också älskar är att filmen är mörkare än de tidigare filmerna. Men på ett effektfullt sätt. Samtidigt som den lyckas blanda in en del humor i den. Humor som faktiskt är rolig och känns i samma veva som originaltrilogin. Där är en och annan scen där publiken gapskrattade.
Effekterna i filmen är fantastiska. Mycket av det är praktiska effekter. BB-8 som är en riktig robot som gjordes för filmen. BB-8 är en karaktär och leverera ut mer känslor än vad Samuel L. Jackson gör i prequel filmerna.
Däremot är där två karaktärer som är "motion capture". Den ena Maz Kanata och den andra Supreme Leader Snoke. Effekterna på dessa två är bra, men de sticker ut lite grann i mängden utav de andra praktiska effekterna som filmen och J.J. Abrams vill visa för publiken. De gör så att när dessa "motion capture" karaktärerna är i samma scen som de andra sticker de ut mer. Trots att de är bra dataeffekter. Oavsett vad är de inte i centrum i vart fall, något de uppenbarligen är i prequel filmerna.
Där är också en scen som involverar ett monster som påminner lite som en bläckfisk med vassa tänder som dyker upp i mitten ungefär. Det monstret gav ingenting till filmen och kunde lika gärna skippats. Även de monstret var datagjort och inte så trovärdigt.
I sin helhet är Star Wars Episode VII - The Force Awakens varje gnutta av värdighet som den förtjänar och bör vara.
De nya karaktärerna älskar jag (speciellt Rey), man sitter inte bara och väntar på att de gamla ska dyka upp. Jag är investerad i handlingen och vad som kommer hända härnäst. Skurkarna är motiverade och jag älskade Kylo Ren karaktären. Skådespelarnas insatser är bra och levererar. Effekterna är toppklassiska även ifall vissa små dataeffekter kan vara distraherande, men dem är aldrig i centrum. Filmen är nonstop fartfylld action och äventyr vilket indikerar på en av de mest underhållande filmerna... fuck it... någonsin! Men karaktärerna får ändå rum att andas ut och prata. Jag älskar också den mörkare tonen filmen har som gör att den gör något nytt. Samt riktig äkta humor som är rolig.
Det är ganska så lätt att jämföra och säga hur mycket bättre den är än prequel filmerna. För det krävs inte så mycket. Men faktum är så är detta en film som spelar i samma liga som originaltrilogin. Visst jag kanske inte älskar den lika mycket som de filmerna, men det är för att jag är uppvuxen med de filmerna. Denna filmen är för en ny generation, samtidigt som den tillför till den äldre. Detta kommer om 30år vara i så som vi ser på originaltrilogin idag. Även ifall de filmerna heller aldrig kommer försvinna.
Det viktigaste här är i vart fall detta är inte bara en fantastisk Star Wars film, detta är en fantastisk FILM, precis som originaltrilogin. Och jag älskade varje sekund av den.
Välkommen tillbaka Star Wars!
5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2488496/...ref_=hm_otw_t0
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=sGbxmsDFVnE