2016-01-23, 12:49
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Glasblåsarens barn (1998)

Ett rikt barnlöst par önskar sig ett par barn, och får syn på ett par barn, glasblåsarens barn..

Verkar mer spännande än vad den egentligen är, det saknas någonting för att fånga mitt intresse
2/5 får den nöja sig med.
Citera
2016-01-23, 14:55
Det sjunde inseglet 1957

En av Bergmans största om inte det största verket. Inte sett så många filmer av Bergman än.Men gillade denna mycket bättre än persona. Max von sydow är en lysande skådespelare. Nils Poppe gjorde också en bra rollprestation. Men tyckte att Gunnar Björnstrand gjorde den bästa i filmen. Var en snyggt filmad och välskriven film. Handlingen var väldigt väl utförd. Brukar verkligen ha svårt för konstfilmer. Men denna tilltalade mig.

8/10
Citera
2016-01-23, 19:02
Min granne totoro 1988. Efter att ha sett spirited away blev jag sugen på mer japanskt animerat. Handlingen är om 2 systrar som flyttar till ett nytt hus med sin pappa för att komma närmare sin mamma som är på sjukhus. Förstår att filmen ska spegla barns fantasi för att hantera livet och deras nyfikenhet.

Tyckte mycket om spirited away. Men fastnade inte gör denna. Störde mig mest på de två systrarna. Även om tanken var fin och den var snyggt gjord så kunde jag inte känna för systrarna som jag gjorde med huvudrollen i spirited away.

Det fanns vissa saker jag dock gillade. Tanken bakom filmen var fin, animeringen var fin. Tyckte om pappan som försökte ge en positiv vardag för sina döttrar.

Så totalt får den 5/10
Citera
2016-01-23, 19:33
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Min granne totoro 1988. Efter att ha sett spirited away blev jag sugen på mer japanskt animerat. Handlingen är om 2 systrar som flyttar till ett nytt hus med sin pappa för att komma närmare sin mamma som är på sjukhus. Förstår att filmen ska spegla barns fantasi för att hantera livet och deras nyfikenhet.

Tyckte mycket om spirited away. Men fastnade inte gör denna. Störde mig mest på de två systrarna. Även om tanken var fin och den var snyggt gjord så kunde jag inte känna för systrarna som jag gjorde med huvudrollen i spirited away.

Det fanns vissa saker jag dock gillade. Tanken bakom filmen var fin, animeringen var fin. Tyckte om pappan som försökte ge en positiv vardag för sina döttrar.

Så totalt får den 5/10
Nu tyckte du inte om filmen men skulle annars rekommendera filmen A Summer At Grandpa's som är väldigt lik Min Granne Totoro men bra mycket mer verklighetsbaserad och med en överlag vackrare syn på livet som barn.
Citera
2016-01-23, 20:01
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Spotlight (2015)

En film om hur Spotlight-teamet på The Boston Globe avslöjade de sexuella övergrepp som skett inom den katolska kyrkan.

En alldeles lysande bra journalistikfilm med en rörande och känslosam story. Filmen är väldigt bra uppbyggd med ett mycket passande tempo för denna typen av film. Tankarna går osökt till tidernas enligt mig bästa journalistikfilm All the Presidents Men.

Tom McCarthy och Josh Singer har gjort ett fullständigt grymt bra arbete med att skriva detta manuset utan förlaga och jag tror inte det finns någon som helst tvekan om att Oscarn för bästa originalmanus kommer att gå till Spotlight, vilket den absolut är värd, även om jag själv innerst inne håller på Inside Out.

När vi väl är inne på Oscars, så tycker jag att detta verkligen känns som den typen utav film som kommer att vinna bästa film, jag värderar dock andra nominerade i den kategorin högre. Spotlight skulle dock vara en värdig vinnare för det är verkligen ett gediget arbete!

Skådespelaruppsättningen är bra och filmens mest lysande stjärna är Mark Ruffalo som nog gör sin bästa roll någonsin här. Jag brukar i vanliga fall ha lite svårt med Ruffalo då jag kan tycka att han kan verka väldigt uttryckslös, även om han är en mycket skicklig skådespelare.

Allt som allt var detta en grymt trevligt filmupplevelse som aldrig under dess två timmar blev ett dugg långtråkig. Intresset hålls hela tiden på topp!

Betyg: 74/100

tänkte skriva en recension på denna , men låter bli då fått med nästan allt som jag tyckte om filmen, blir förvånad om den inte vinner nån oscar
Citera
2016-01-23, 21:35
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Sicario (2015). Under det ständigt eskalerande drogkriget mellan USA och Mexiko förflyttas FBI agent Kate Macer till en hemlig insatsstyrka som har i uppdrag att leverera kännbara smockor till drogbaronerna och en gång för alla vinna kriget. Men saker är inte vad dom verkar, Kate upptäcker snart dolda motiv och moraliskt tveksamma (milt uttryckt) metoder.

Denis Villeneuve, min gode man. Varför var du tvungen att gå och göra den här medelmåttiga filmen när ditt övriga CV är så grymt? Jag trodde på dig. Visst, du skapar en stenhård atmosfär och skrämmande realism - inledningen är otroligt spännande med bilresan in och ut ur ett laglöst drognäste i Mexiko som höjdpunkten i hela filmen. Musiken och kameraarbetet skapar en riktigt tät stämning när kortegen rullar igenom och mina förväntningar är vid det här laget astronomiska.

Men den tappar kraft ju längre filmen går, rejält. Stämningen är fortfarande där men ack så tråkigt innehåll. Snyggt foto kan inte dölja att historien börjar trampa vatten tidigt och när det enormt irriterande slutet kommer är min besvikelse så stor att jag har lust att kasta en snöboll full med grus i plytet på nån. Och jag får aldrig grepp på Kate Macer som spelas av Emily Blunt, hon känns så vilsen i en värld hon rimligen borde ha rätt bra kännedom om. Hon är så passiv att hon är närmast överflödig i en film där hennes karaktär förmodat ska växa och komma till nån slags insikt - men hon bara flyter med och påverkar varken till eller från. Benicio Del Toro som hyllats så mycket har en bättre skriven karaktär men är verkligen insatsen så storartad? Han har ett argt ansiktsuttryck genom hela filmen och muttrar fram sina få repliker - give that man an Oscar! Nej, inte på min Oscarsgala.

Bra action, tät stämning och välgjord på alla tekniska plan. Jag hatar den inte och Sicario är definitivt värd en omtitt för att förhoppningsvis få en bättre bild på vad Denis Villeneuve vill säga med den, om han hade en mening med det svajiga tempot och oklara budskap. Men nu kan den inte få mer än godkänt. 2/5
Citera
2016-01-23, 22:23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Underbar och älskad av alla (2007)

Martina Haag spelar söt, arbetslös skådespelerska, helt utan självkritik.
Detta gör att inte drar sig för att skriva saker i sitt CV som inte är riktigt sanna, och som stökar till det en smula i hennes liv.

Det här är väl inte riktigt min typ av humor, även om vissa situationer var ganska kul.
3/5 med rejält darr på ribban.
Citera
2016-01-23, 22:44
Medlem
Den siste mohikanen.

Bra film, grymt soundtrack och bra skådespelare. Scenen när Magua dödat Uncas och pappa Chingachgook tar hämnd är mäktig. Först lamslår han den tappre Maguas armar så denne inte kan röra sig, utan bara stå och titta på när han gör sitt nästa drag att slå sin "yxa" genom bålen på honom. En bättre illustration av hämnd är svårfunnen.

Att Chingachgook spelas av Russell Means gör inte saken sämre.

5/5
Citera
2016-01-23, 23:29
Medlem
nihilverums avatar
Straight Outta Compton (2015)

En dramatisering av historien om hur NWA slog igenom med albumet med samma titel som filmen. Jag hade ingen förståelse för hur någon kan uppfatta rap som uthärdligt innan jag började se filmen, och den lyckades inte åstadkomma någon förändring på den punkten. Det är en delvis intressant berättelse ändå, men all "musik" är rätt tröttande, i synnerhet eftersom filmen är så lång.

På grund av bristande intresse för den verkliga historien bakom har jag ingen möjlighet att avgöra om skildringen är verklighetstrogen. De omfattande nakenchockerna är egentligen det enda som är sevärt ur min synvinkel. Jag skulle rekommendera parodin Fear of a Black Hat över den här. Den skildrar bättre hur jag uppfattar rap.

Betyget blir 5/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2016-01-23, 23:40
Medlem
mr.demons avatar
Black Mass 3.5/5 Egentligen ingen speciell film. Men bra skådespel av depp.
Citera
2016-01-24, 00:10
Medlem
Poo-tee-weets avatar
Me and Earl and the Dying Girl (2015)

Greg är en high school-grabb som försöker göra sitt liv så enkelt som möjligt genom att försöka vara så ouppseendeväckande som möjligt och att inte skapa djupa relationer till folk som bara leder till problem. Hans enda riktiga vän är Earl, som han inte ens vågar kalla vän då det är ett för stort ställningstagande. Hans strategi ställs dock inför en utmaning när han av sin mamma tvingas umgås med en tjej i skolan, Rachel, som precis blivit diagnostiserad med leukemi.

Jag tyckte att filmen var riktigt rolig och löjlig samtidigt som den lyckades vara fin och rörande. Den visuella stilen är välgjord med flera scener som är intressant filmade utan att de distraherar från innehållet. Dialogen är udda på ett riktigt bra sätt, och skådespelarna lyckas bra utan att riktigt glänsa.

Fram för allt var den självmedveten och ironiserande på ett sätt jag verkligen gillade, fram för allt när den driver med det avstamp den gör från kärlekshistorien som annars är standard för såna här filmer. De parodifilmer Greg och Earl gör som man får se snuttar ur är riktigt roliga, man får dock vara rätt populärkultursnördig för att fatta alla.

Karaktärerna är intressanta, men det känns som att det är för mycket fokus på Greg när det finns flera andra karaktärer som de gärna fått bena ut mer, ffa den excentriske farsan (spelad av den underbare Nick Offerman från Parks and Rec) och Earl.

Överlag är det dock det bästa jag sett i genren sedan Perks of Being a Wallflower, den lyckas framkalla både skratt och gråt på ett sätt som få filmer lyckas med, allra minst high school-filmer. Ser fram emot att se vad regissören kan erbjuda i framtiden!
4/5
Citera
2016-01-24, 00:11
Det levande slottet

Riktigt fin och underhållande film må jag säga. tredje i mitt projekt. Nästa på g är ponyo och prinsessan mononoke.

Men var en fin historia om en ung flicka sofie som får en förbannelse på sig och förvandlas till en gammal kvinna. Hon försöker bryta sin förtrollning och hamnar hos en trollkarl/magiker howl som har ett "levande slott" som drivs av en eld demon. Samtidigt utbryter ett stort krig. Väldigt fin gjord. Bra historia bra karaktärer. Fina miljöer och väl utförd story.

8/10

ranking hittills

spirited away
det levande slottet
min granne totoro
Senast redigerad av Captinhero 2016-01-24 kl. 00:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in