SSF:
Sicario (2015). Under det ständigt eskalerande drogkriget mellan USA och Mexiko förflyttas FBI agent Kate Macer till en hemlig insatsstyrka som har i uppdrag att leverera kännbara smockor till drogbaronerna och en gång för alla vinna kriget. Men saker är inte vad dom verkar, Kate upptäcker snart dolda motiv och moraliskt tveksamma (milt uttryckt) metoder.
Denis Villeneuve, min gode man. Varför var du tvungen att gå och göra den här medelmåttiga filmen när ditt övriga CV är så grymt? Jag trodde på dig. Visst, du skapar en stenhård atmosfär och skrämmande realism - inledningen är otroligt spännande med bilresan in och ut ur ett laglöst drognäste i Mexiko som höjdpunkten i hela filmen. Musiken och kameraarbetet skapar en riktigt tät stämning när kortegen rullar igenom och mina förväntningar är vid det här laget astronomiska.
Men den tappar kraft ju längre filmen går, rejält. Stämningen är fortfarande där men ack så tråkigt innehåll. Snyggt foto kan inte dölja att historien börjar trampa vatten tidigt och när det enormt irriterande slutet kommer är min besvikelse så stor att jag har lust att kasta en snöboll full med grus i plytet på nån. Och jag får aldrig grepp på Kate Macer som spelas av Emily Blunt, hon känns så vilsen i en värld hon rimligen borde ha rätt bra kännedom om. Hon är så passiv att hon är närmast överflödig i en film där hennes karaktär förmodat ska växa och komma till nån slags insikt - men hon bara flyter med och påverkar varken till eller från. Benicio Del Toro som hyllats så mycket har en bättre skriven karaktär men är verkligen insatsen så storartad? Han har ett argt ansiktsuttryck genom hela filmen och muttrar fram sina få repliker - give that man an Oscar! Nej, inte på min Oscarsgala.
Bra action, tät stämning och välgjord på alla tekniska plan. Jag hatar den inte och Sicario är definitivt värd en omtitt för att förhoppningsvis få en bättre bild på vad Denis Villeneuve vill säga med den, om han hade en mening med det svajiga tempot och oklara budskap. Men nu kan den inte få mer än godkänt. 2/5