2015-10-26, 14:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Pit and the Pendulum (1961)

Urläckra slottsmiljöer med en kuslig källare och en ännu kusligare tortyrkammare. Scenografin och fotot är fläckfritt och bidrar till stämningen som är av mycket hög kvalité och närvarande hela filmen.

Uppbyggnaden håller ett bra tempo och atmosfären gör att jag sugs in från första bildruta. Ett problem med såna här gotiska skräckfilmer är att det ibland slutar med ett antiklimax, att all uppbyggnad och stämning helt enkelt inte slutar i en stor orgie av härlig skräckromantik. Det är inte fallet med Cormans film, avslutningen är perfekt och haltar inte det minsta.

Filmen har förstås negativa sidor också. Klippningen är störande på vissa ställen, det klipps stundtals mellan vinklar som helt enkelt inte passar ihop, och det är tråkigt i en film som annars är nästintill fulländad visuellt. Även skådespelet har sina brister, fast det vägs upp av Vincent Price som gör en typisk Vincent Price-roll. Han var måhända teatralisk, men det passar in i såna här filmer och han hade ju en charm likt den som andra klassiska skräckikoner såsom Christopher Lee hade, även om Price inte var riktigt lika bra som Lee. Hans roll har två sidor, jag tänker inte spoila någonting men ni som har sett den vet att han gestaltar båda bra.

En otroligt stabil, atmosfärisk och njutningsfull skräckfilm där de positiva sidorna väger över filmens negativa aspekter med råge.

4/5
Det var nog ingen lätt roll att spela för Vincent Price, men han gjorde det riktigt bra.
Precis som du säger, härliga slottsmiljöer.
Citera
2015-10-26, 14:51
Medlem
Bittersteels avatar
The Martian
Såg den igår. Det är en bra film, men den har problem.
Största problemet med den visningen jag var på, var att den var i 3d. 3d gjorde ingenting, förutom att ge mig migrän. Ett annat problem, var att den var lite för lång. Kändes som att de kunde ha klippt bort kanske 10 minuter.
Bortsett från det, var det en bra film. Jag ville verkligen att Matt Damon skulle klara sig, och alla de tekniska grejerna var kul att höra.

8/10
Citera
2015-10-26, 15:06
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Hehe. Men det är också en aktivitet som vi finner ytterst meningsfull. Liksom vissa andra finner det ytterst meningsfullt att titta på män sparka på en boll eller en
banktjänsteman vars stora mål i livet är att bli VD för hela banken. Inget är bättre eller sämre. Allt handlar om den inre lyckan hos den enskilde.

Där håller jag med! :-D Och om hundra år spelar det ingen roll ändå, om vi var VD för banken eller tillbringande vår tid i filmens värld!
Citera
2015-10-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
What? Men jag trodde att folk sa att den är så vacker? Att varje bildruta är en tavla som de kan njuta av, typ.

Det finns någon tarkovskyfilm där originaltejpsen är i dåligt skick och därför ser alla utgåvor rätt risiga ut för man kan inte göra någon ny fräsch utgåva och om jag minns rätt är det Stalker.
Om jag har fel för någon gärna rätta mig.

För mig är Tarkovsky visuell poet och varje bildruta är ett mästerverk men det handlar snarare om hans konstnärliga val än om själva bildkvaliten.
Citera
2015-10-26, 20:31
Medlem
nihilverums avatar
The Intern (2015)

Ytligt sett liknande koncept som i The Internship, men lyckligtvis bättre genomfört i det här fallet. Ben Whittaker (Robert de Niro) är en pensionerad änkling som är trött på att inte ha något att göra om dagarna och ansöker till ett hippt internetklädföretag som annonserat efter praktikanter i hans ålder. Han får jobbet och tilldelas en tjänst som assistent till företagets grundare och VD Jules (Anne Hathaway) som i början ställer upp för att vara en förebild för resten av företaget så att andra ska ta sina äldre praktikanter på allvar. Med tiden så visar sig Ben och hans långa erfarenhet vara bra i alla möjliga och omöjliga situationer.

Bra skådespelarinsatser av både de Niro och Hathaway är det som räddar den här från de brister som The Internship hade.

Betyget blir 7/10 eller en svag 4/5 på Filmtipset.

Citera
2015-10-26, 21:08
Medlem
Situationss avatar
Greed (Erich von Stroheim, 1924)

Ja vad ska man säga? Tveklöst är Greed ett av filmhistoriens klarast lysande storverk som behandlar girighet, avundsjuka och hämnd av närmast bibliska proportioner. Gibson Gowland (sannerligen hans största stund på filmduken) spelar en ickelegitimerad tandläkare vid namn John som med sin bästa väns tillåtelse gifter sig med dennes kusin och flickvän (!) och vad som börjar som ett lyckligt förhållande går sakta men säkert åt helvete efter att frun Trina vinner en storvinst på ett lotteri.

Filmen var från början närmare tio timmar lång men efter konflikter med filmbolaget klipptes filmen ned till drygt två timmar, något som delvis ses som en av filmhistoriens största förluster och även blev en stor personligt tragedi för regissören von Stroheim.

Dock restaurerades filmen 1999 till något som antagligen liknar den ursprungliga skapelsen där man har ersatt det försvunna materialet med massvis av stillbilder och textskyltar som man baserat på filmens inspelningsmanus, och det var denna versionen som jag såg som jag varmt rekommenderar då det verkligen är en fantastisk och djupt tragisk film som på grund av temat antagligen kommer vara aktuell så länge människor existerar.
Citera
2015-10-26, 22:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations

Ja vad ska man säga? Tveklöst är Greed ett av filmhistoriens klarast lysande storverk som behandlar girighet, avundsjuka och hämnd av närmast bibliska proportioner. Gibson Gowland (sannerligen hans största stund på filmduken) spelar en ickelegitimerad tandläkare vid namn John som med sin bästa väns tillåtelse gifter sig med dennes kusin och flickvän (!) och vad som börjar som ett lyckligt förhållande går sakta men säkert åt helvete efter att frun Trina vinner en storvinst på ett lotteri.

Filmen var från början närmare tio timmar lång men efter konflikter med filmbolaget klipptes filmen ned till drygt två timmar, något som delvis ses som en av filmhistoriens största förluster och även blev en stor personligt tragedi för regissören von Stroheim.

Dock restaurerades filmen 1999 till något som antagligen liknar den ursprungliga skapelsen där man har ersatt det försvunna materialet med massvis av stillbilder och textskyltar som man baserat på filmens inspelningsmanus, och det var denna versionen som jag såg som jag varmt rekommenderar då det verkligen är en fantastisk och djupt tragisk film som på grund av temat antagligen kommer vara aktuell så länge människor existerar.
Åhh, den som är så härlig, en stumfilm som är så genomtänkt, i synnerhet slutet, den ultimata hopplösheten.
Citera
2015-10-26, 22:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Highway dragnet (1954)

En militär försöker ragga upp en ung dam på en bar i Las Vegas, hon blir arg och börjar slåss.
Dagen därpå hämtas militären av polisen, damen är död, mördad.

Emellertid lyckas han rymma och tar två modetidningsdamer som gisslan, men riktigt så enkelt var det inte.

Roger Corman har regiserat, och underbara Joan Bennett är med.
Bilen tror jag är en Studebaker.

Man verkar ha sneglat på filmen Bilrånaren (hitchhiker) gjord året innan, men har twistat till historien ytterligare ett snäpp.

4/5
Citera
2015-10-27, 00:31
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations

Vad roligt att du har sett den och att den föll dig i smaken. Skapade själv en tråd om filmen, (FB) Greed (1924) - Eric von Stroheims magnum opus, men har ännu inte tagit mig i kragen och avverkat den. Men blev mycket sugen nu så får kanske bli ett projekt för senare i veckan.
Citera
2015-10-27, 00:45
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Det finns någon tarkovskyfilm där originaltejpsen är i dåligt skick och därför ser alla utgåvor rätt risiga ut för man kan inte göra någon ny fräsch utgåva och om jag minns rätt är det Stalker.

För mig är Tarkovsky visuell poet och varje bildruta är ett mästerverk men det handlar snarare om hans konstnärliga val än om själva bildkvaliten.
När Stalker spelades in så sköts den på en amerikansk rulle som sedan förstördes tack vare misskötsel post-filmning. Därför behövde skådisarna och teamet åka tillbaka och spela in filmen en andra gång på en ny rulle. Dessutom så fick större delen av teamet (troligtvis) cancer av fälten som filmen spelades in i då många av de deltagande dog några år senare i samma form av cancer, Tarkovksy själv bland annat.

Jag vet inte om det var det du syftade på, men ändå. Jag håller dock fullständigt med om den visuella poesin.
Citera
2015-10-27, 01:27
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille

Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
När Stalker spelades in så sköts den på en amerikansk rulle som sedan förstördes tack vare misskötsel post-filmning. Därför behövde skådisarna och teamet åka tillbaka och spela in filmen en andra gång på en ny rulle. Dessutom så fick större delen av teamet (troligtvis) cancer av fälten som filmen spelades in i då många av de deltagande dog några år senare i samma form av cancer, Tarkovksy själv bland annat.

Jag vet inte om det var det du syftade på, men ändå. Jag håller dock fullständigt med om den visuella poesin.

Har också hört talas om det där med att de fick filma om Stalker. I första versionen hade de inte med den svarta hunden heller utan den dök upp inför andra filminspelningen, har jag för mig. Den lystrade bara till polska också eller hur det var.

På tal om filmer där materialet är av fysisk bristande kvalité så tror jag att det var Dersu Uzala av Kurosawa där råkopian försvann eller förstördes helt så de enda kopiorna av filmen som finns kvar är halvtaskiga versioner med ingen vidare bra bildkvalité.
Citera
2015-10-27, 01:35
Medlem
ThingThings avatar
American Pie.

Helt okej komedifilm, lagom för att sitta och slökolla på. 4/5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in