Flashback bygger pepparkakshus!
2015-02-15, 16:30
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Road (2009).

Kl 01 inatt fick jag en okontrollerbar lust att se The Road igen, så jag begav mig till närmaste piratbukt och laddade hem bluray-versionen - jag har den på dvd så inga mail om att jag är en filmtjuv, era haters. Jag minns att jag köpte och hetsläste Corman Mccarthys bok när jag hörde att filmen snart skulle ha biopremiär för det här är postapocalyps helt i min smak - utan hopp och bara misär. Efter att världen har gått under så har dom få överlevarna vänt sig till kannibalism och instruerar sina barn hur man bäst begår självmord - hopp existerar inte överhuvudtaget, alla är paranoida, världen är grå och alla djur och växter är döda. Vi får följa en far och son i den här minst sagt ogästvänliga tillvaron.

Två saker störde jag mig på första gången jag såg den men som jag nu måste revidera. Det första var för många tråkiga tillbakablickar till livet innan dom hamnar på vägen och Charlize Therons karaktär - nu gillar jag dom scenerna och det extra djupet det skänker. Charlize är uppgiven och ser ingen mening i den nya världen utan vill göra lidandet så kort som möjligt genom självmord. Viggo Mortensen kämpar för att hon ska leva men hur lätt är det att prata med nån som redan gett upp och dessutom blir mer frånvarande och kallare för varje dag? Bra skildrat. Det andra var ungen som jag tyckte var en "papa"-upprepande gnällig slyngel - nu ser jag att Kodi Smit-Mcphee gör en fantastisk känslosam roll. Han är ju faktiskt helt suverän. Samspelet mellan han och Viggo Mortensen är dessutom perfekt.

Musiken är också perfekt och förhöjer känslorna när det behövs och är tyst när annat behöver tala. Flera obehagliga scener (källaren..), minnesvärda karaktärer, spänning och misär och ett lysande slut. Närapå ett mästerverk. 4/5
Citera
2015-02-15, 17:27
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Kul, har varit sugen på Lone Wolf and Cub-filmerna sen jag såg den ihopklippta Shogun Assassin. Det verkar verkligen vara skitbra filmer, ska bli kul att se alla i framtiden.

Det borde du göra! Du kommer nog inte ångra dig. Inte sett Shogun Assassin på typ 12-13 år så mina minnen är lite vaga, men det känns ganska onödigt att se om den när jag likagärna kan se "de riktiga" filmerna istället. Kommer kanske se tvåan ikväll också, rekommenderad femma för mig på filmtipset dessutom, vilket inte sänker förväntningarna direkt.
Senast redigerad av BrutusBeefcake 2015-02-15 kl. 18:19.
Citera
2015-02-15, 19:02
Medlem
Såg precis Let's Kill Ward's Wife http://www.imdb.com/title/tt2980708/?ref_=fn_al_tt_1

Var sugen på Komedi och snubblade över denna och såg att en av skådespelarna va Turk från Scrubs och han är ju rätt kul.

Budget film och säkert STV men den var rätt kul betyg +
Citera
2015-02-15, 19:52
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
En av tidernas bästa chanbarafilmer, inget snack om saken!

Absolut! En utav de bästa filmer jag sett dessutom eftersom det bara är min 50:e femma på långfilmer

Måste säga att jag höll på att få en sjuk orgasm när

Citera
2015-02-15, 21:06
Medlem
Du är inte klok Madicken (1979)

Det var inte igår man såg det här. Nä men jag har ärligt talat aldrig varit ett enormt fan av madicken. Har andra astrid lindgren-favoriter. Klart man glodde på det oändligt många gånger som barn och jag gillade det absolut. Men det är för snobbigt och jag hade glömt det innerliga hatet jag alltid haft mot de jävla fattiga äckelsystrarna Men fattiga grannfamiljen är ju för härliga och madicken var trevligare än jag minns henne som. 7/10
Citera
2015-02-15, 22:16
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Two Days, One Night (2014). Marion Cotillard spelar Sandra, en småbarnsförälder som lider av psykisk ohälsa. När hon är på vippen att få sparken från sitt jobb efter en sjukfrånvaro tvingas hon över en helg söka upp och försöka övertyga sina arbetskamrater som har två val - rösta för att få en saftig bonus, eller rösta för att Sandra får behålla sitt jobb.

En fin liten film om depression, mänsklig psykologi och värderingar. Jag gillar skarpt! Man lider med Sandra som tvingas "besvära" sina arbetskamrater för att be dom ge upp sin beräknade bonus samtidigt som hon brottas med depressionen och skammen, till den grad att hon knappt kan andas. Intressant att se hur olika vi människor värderar - pengar framför en arbetskamrat? En ny uteplats framför en familj som tvingas flytta från sitt hus? Det hela känns som en dokumentär snarare än en spelfilm med skådespelare - långa tagningar utan musik och "äkta" människor och reaktioner man kan relatera till. Suveränt skådespel, främst från Marion som porträtterar en djupt deprimerad mycket bra där man verkligen känner hennes oro och ensamhet. Jag kommer inte klaga om hon får den Oscar hon är nominerad till nästa vecka.

När jag började skriva tänkte jag ge den 3/5. Men ju mer jag tänker på den så är den fanimej 4/5
Citera
2015-02-15, 22:18
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Måste säga att jag höll på att få en sjuk orgasm när

Haha ja, sjukt ballt!
Citera
2015-02-15, 22:31
Medlem
Prio4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anarkhos
Film: Vicky Cristina Barcelona (2008) http://www.imdb.com/title/tt0497465/?ref_=nv_sr_1

Kommentar: Så dålig att den nästan blir bra... Men nej, inte direkt min grej det här. Woody Allen tror väl att han är rolig, men tyvärr blir det bara för mycket med alla klichéer. Tyckte inte om någon av karaktärerna alls. Överskattad film.

Betyg: 3/10
Ogillar också den, Allens sämsta film i mina ögon.
Citera
2015-02-15, 22:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prio4
Ogillar också den, Allens sämsta film i mina ögon.

Alice är hans sämsta enligt mig, och Magic in the Moonlight.
Citera
2015-02-15, 22:50
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Alice är hans sämsta enligt mig, och Magic in the Moonlight.
Såg Melinda and Melinda (2004) och You Will Meet a Tall Dark Stranger (2010) för några dagar sedan och båda två hade nog fått platser på min sämsta-lista. Den absolut sämsta vet jag inte riktigt. Jag tyckte inte så illa om Magic in the Moonlight (2014) som du men den fick heller inte mer än en tvåa.
Citera
2015-02-15, 22:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Såg Melinda and Melinda (2004) och You Will Meet a Tall Dark Stranger (2010) för några dagar sedan och båda två hade nog fått platser på min sämsta-lista. Den absolut sämsta vet jag inte riktigt. Jag tyckte inte så illa om Magic in the Moonlight (2014) som du men den fick heller inte mer än en tvåa.

Melinda and Melinda har jag sett, men det är snart elva år sedan, och Anything Else är fruktansvärt jävla rutten den med.
Citera
2015-02-16, 15:43
Medlem
jimmyfingerss avatar
Såg Gone Girl (2014) i förrgår och gillade den starkt. Har väl inget att tillföra diskussionen om den. Gav den en nia mest för sitt starka underhållningsvärde.

Igår såg jag Take Shelter (2011), skriven och regisserad av Mike Nichols, med Michael Shannon i huvudrollen som en man vars psyke börjar fallera. Eftersom hans mamma sedan länge sitter på vårdhem för sin schizofreni agerar han snabbt för att få hjälp, men brottas samtidigt med drömmar och hallucinationer vilket går ut över jobbet och familjen.

Detta är Nichols andra långfilm och den tredje jag ser av honom. Shotgun Stories och Mud är mer typiska draman från den amerikanska landsbygden där våld och trasiga relationer har större roll, medan man i Take Shelter får följa en sjuk mans utveckling på väldigt nära håll.

Jag ger den 10/10 och då har slutet en del att säga till om. Jag hade förväntat mig en ganska seg film efter att ha läst om den, och det var en långsam film, men det kunde inte bli bättre i mina ögon.

Har gett Nichols andra två filmer dessa betyg:

Mud (2012) 7/10
Shotgun Stories (2007) 10/10

Ser fram emot Midnight Special som ska komma i år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in