Aguirre - Guds vrede (1972)
Klaus Kinski ser sedvanligt galen ut när han och ett gäng andra conquistadorer ger sig ut i djungeln för att finna El Dorado. Gänget färdas längs en flod och resan för mina tankar till Apocalypse Now, en film som såg dagens ljus sju år senare. Komplikationer uppstår naturligtvis längs färden.
Jag tyckte väldigt mycket om filmen. Faktum är att jag inte är helt klar över vilket slutbetyg den ska få. Dock kan jag inte riktigt sätta fingret på vad som är så bra. Det ligger något i stämningen och karaktärernas utveckling medan de färdas på floden bland nya hot och allt knappare resurser. Jag tycker att ensemblen av skådisar lyckas osedvanligt bra med att förmedla sina känslor även när de inte talar utan bara ansiktsuttryck. Det var rentav något jag tänkte på, vilket jag ytterst sällan gör.
Det är knappast en film man drar ihop hela kompisgänget för att se (om inte hela gänget är cineaster förstås), men för den som inte är främmande för lite lågintensiv tysk kvalitetsfilm rekommenderar jag den. Initialt 
betyg 4/6, men det kan komma att höjas.
The Mission (1986)
Jag är glad att den här filmen har vunnit guldpalmen i Cannes, för det ger mig lite mindre dåligt samvete när jag nu kommer ge den ett ganska dåligt betyg. Jeremy Irons är jesuitpräst på mission i sydamerikansk djungel. Han har Robert De Niro med sig. Missionsstationen de grundat har tillhört Spanien, men nu ska gränserna dras om och området tillfalla Portugal. Portugiserna som vill göra ursprungsbefolkningen till slavar. Komplikationer uppstår.
Filmen inleds mycket bra och jag sitter i min ensamhet och berömmer britterna för sitt filmskapande. Dock blir historian mindre och mindre intressant ju längre den pågår. Jag tror att man skulle kunna rita upp en graf där mitt intresse för filmen korrelerar i det närmaste perfekt med hur mycket fokus som läggs på Jeremy Irons karaktär. Jag vet inte varför, men jag fastnade för honom och ville se mer med honom, men han fick allt mindre plats ju längre filmen fortgick.
Det bästa i filmen är dess soundtrack som Ennio Morricone har knåpat ihop, samt att allt känns snyggt, autentiskt och påkostat.
Det roligaste var kanske att jag under filmens gång tänkte "den där killen ser ut som Liam Neeson" varje gång hans nuna dök upp, men först efteråt insåg jag att det faktiskt var han. 

Jag är helt övertygad om att många skulle uppskatta den här filmen mycket, så jag vill verkligen inte avskräcka från den. För mig passade den dock inte till mer än en tvåa. 
Betyg alltså 2/6.