Flashback bygger pepparkakshus!
2015-12-09, 03:33
Medlem
TheChains avatar
Såg Badlands (1973) nyligen.

Kan tänka mig att det är en film med polariserade respons från publiken, där vissa finner den riktigt trist medan andra hyllar den. Skönt att se en film som inte moraliserar ett dyft eller försöker manipulera tittaren till en viss värdering, utan bara rätt och slätt visar en historia och gör det väl. Därför, och tillsammans med starkt skådespeleri och bra foto, blir filmen stark. Porträtterar ondskans banalitet väl. Bra film i mina ögon. 4/5. Lagom lång också med sina ~1.5 h. Man undrar lite vafan man tittat på efter man sett denna suggestiva rulle.
Senast redigerad av TheChain 2015-12-09 kl. 03:36.
Citera
2015-12-09, 04:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Matrix (1999) för första gången på ca tio år. Besviken. Ett simpelt luftmanus och mediokert skådespeleri dolt under massiva ljudeffekter och hejdundrande musik. Det fanns ingen vision för fem öre och många ggr användes "deus ex machina" på ett sätt som är genant att se. Coola effekter drar dock upp filmen rent underhållningsmässigt.

5/10
Cool film och häftigt gjord, jag tycker det är en väldigt bra film faktiskt. Man fattar den bättre om man ser om den några gånger. Den är lite svårbegriplig ibland, men jag förstår om en är lite svår ibland. Skådespelet är inget fel på dock, anser jag.

Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2015-12-09 kl. 05:02.
Citera
2015-12-09, 05:20
Medlem
BigFatCones avatar
Såg Fantastic Four, den nyaste versionen. Eh. Den var väl kanske inte så mycket dålig som den var meningslös. Greppet att Sue Storm av adopterad var faktiskt inte alls lika störande som jag hade väntat mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Cool film och häftigt gjord, jag tycker det är en väldigt bra film faktiskt. Man fattar den bättre om man ser om den några gånger. Den är lite svårbegriplig ibland, men jag förstår om en är lite svår ibland. Skådespelet är inget fel på dock, anser jag.

Alla som är liiite intresserad av filosofi tycker ju att storyn är gammal skåpmat. Det är en cool och snygg actionfilm men helt jävla meningslös den också.
Citera
2015-12-09, 06:45
Bannlyst
Speed (1994)

En underhållande film med dåliga effekter, mer än så behöver man inte säga om filmen. Ja och intensiv. Filmen gick på TV igår.

6/10
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2015-12-09 kl. 06:54.
Citera
2015-12-09, 08:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyratretre
Valde du fel piller eller vad är det frågan om?

Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Säg vad man vill om deras filmer (ren skit enligt mig), men visst fan har Wachowskisarna haft en vision i allt de har gjort. Din kritik låter mer pretentiös än deras egna filmer, haha.

Jag tyckte också att den ("Matrix") var usel. Och jag går definitivt inte på några piller. Bra specialeffekter ja, men annars både ologisk, obehaglig och totalt meningslös.
Citera
2015-12-09, 08:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Såg om Unbreakable (2000) för kanske fjärde gången och den växer efter varje vända. Har alltid uppskattat den väldigt mycket ska sägas, men jag upptäcker nya saker efter varje omtitt och det finns en del parti som jag "lärt" mig att gilla.
Ändå jävligt vågat av Shyamalan att göra tempot såpass långsamt och stämningen så dyster, men han gör det på ett så ruskigt effektivt och faktiskt ibland lekfullt vis, att det passar historien perfekt.
Slutet har hur som helst alltid varit filmens höjdpunkt för mig, fann mig själv se om slutscenen typ fem gånger, när stråkarna går i gång där...fy fan ryser varje gång. Underskattad filmmusik och film för den delen.
5 av 5
http://www.imdb.com/title/tt0217869/?ref_=nv_sr_3

Nä? En enkel superhjältehistoria, som hämtad ur en serietidning för 10-åriga pojkar?
Citera
2015-12-09, 10:11
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Prisoners (2013) med Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal, Paul Dano, Melissa Leo, m.fl. Handlar om två barn som försvinner och hur pappan (Jackman) till ett av barnen tar saker i sina egna händer och kidnappar personen som han misstänker tog hans dotter. Sedan utvecklas historien mot en lösning på mysteriet med en del oväntade twists. En bra och spännande thriller. Bra skådespelarinsatser av bland andra Jackman, Gyllenhaal och Dano också. Rekommenderas. 8/10.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2015-12-09 kl. 10:19.
Citera
2015-12-09, 11:57
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Prisoners (2013) med Hugh Jackman, Jake Gyllenhaal, Paul Dano, Melissa Leo, m.fl. Handlar om två barn som försvinner och hur pappan (Jackman) till ett av barnen tar saker i sina egna händer och kidnappar personen som han misstänker tog hans dotter. Sedan utvecklas historien mot en lösning på mysteriet med en del oväntade twists. En bra och spännande thriller. Bra skådespelarinsatser av bland andra Jackman, Gyllenhaal och Dano också. Rekommenderas. 8/10.
En av dom bästa filmer jag sett på 2000-talet. Otroligt välgjord och spännande!
Citera
2015-12-09, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

Min kritik bygger på mina höga konstnärliga krav. Klart det är en cool film.
Citera
2015-12-09, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyratretre
Varför lägger du ord i munnen? Hur får du min enkla mening till att jag blir upprörd och är lättlurad? Du drar på tok för stora växlar av att du skulle vara något slags sofistikerat snille nu.. "Vet du om det?"
Har du glömt dina piller?

Vad trevligt för dig att du är van med "betydligt mer genomarbetade" filmer. Vissa idioter behöver verkligen stiga ned från piedestal de har grovt uppkört i sitt anus. Fint utvecklat svar från dig och jag förstår vad du menar med fördummande action, men Matrix hör enligt mig verkligen inte hemma i den kategorin. Detta är en klassiker som hade idéer om en parallell värld och förmedlade de klockrent. Synd att uppföljarna var flera resor sämre.

Det är så sorgligt att folk är så pass hjärntvättade av det ytliga skit som Hollywood producerar till 99%.
Citera
2015-12-09, 12:33
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä? En enkel superhjältehistoria, som hämtad ur en serietidning för 10-åriga pojkar?

Mm precis, total dynga som verkligen cementerade Shyamalan som en av vår tids mest överskattade regissörer.

Själv såg Wild Tales igår, 6 separata historier om hämnd. Denna var riktigt bra och bör ses av alla snarast möjligt! Bitterhet, frustration och en gnutta makaberhet varvas med humor på ett utomordentligt trevligt sätt som jag inte upplevt sen Falling Down med Michael Douglas.
4 starka julgroggar får denna prisbelönta spansk/argentinska produktion!
http://m.imdb.com/title/tt3011894/
Citera
2015-12-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Min kritik bygger på mina höga konstnärliga krav. Klart det är en cool film.

Är det inte lite märkligt att se en kommersiell actionfilm och sen kritisera den för att det inte är en konstfilm?
Jag förstår alla som tycker den är ytlig samtidigt undrar jag vilka actionfilmer som är bättre, jag vet inga.
Jag är lite inne på Roger Eberts linje att inte jämföra päron och äpplen utan ge en bra actcionfilm kredd för att vara bättre än mycket annat i sin genre istället för att kritisera den för att inte vara Tarkovskij.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in