2016-01-19, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Parfume, scent of murderer.

Var en bra film, började äckligt, slutade äckligt. Speciell historia om en man med en utvecklad känsla för dofter.
såg den också blev lite sugen på att göra parfym, såg ju inte så svårt ut!
Citera
2016-01-19, 20:17
Medlem
Situationss avatar
Sicario (Villeneuve, 2015)

Blev sugen på att se den här väldigt hyllade thrillern om drogkriget i Mexiko. Stundtals var filmen sanslöst spännande och vissa saker med filmen gillade jag som fan (snyggt foto, schysst soundtrack och ett skönt tempo med väl avvägd variation mellan action och lugnare scener) men inte fan är det en ny Apocalypse Now som vissa kritiker hävdat.
Citera
2016-01-19, 20:29
Medlem
La nuit américaine

I denna film regisserad av Truffaut spelar regissören själv en fiktiv regissör som håller på att regissera en film. Till skillnad från i 8½ som avhandlar liknande tema handlar denna filmen inte om regissörens privatliv utan om allting praktiskt som hör ihop med filmskapande, allting från skådespelarnas privatliv, finansiering, tidspress, att rent praktiskt skjuta scener m.m. avhandlas på ett mycket intressant och underhållande vis. Det är också en film om Truffauts brinnande passion för film och varför konst är värd allt trubbel som hör ihop med skapandet.

I mina ögon är detta Truffauts bästa film och ett måste för alla som betraktar sig själva som seriösa filmfantaster.
Citera
2016-01-19, 20:33
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
La nuit américaine

I denna film regisserad av Truffaut spelar regissören själv en fiktiv regissör som håller på att regissera en film. Till skillnad från i 8½ som avhandlar liknande tema handlar denna filmen inte om regissörens privatliv utan om allting praktiskt som hör ihop med filmskapande, allting från skådespelarnas privatliv, finansiering, tidspress, att rent praktiskt skjuta scener m.m. avhandlas på ett mycket intressant och underhållande vis. Det är också en film om Truffauts brinnande passion för film och varför konst är värd allt trubbel som hör ihop med skapandet.

I mina ögon är detta Truffauts bästa film och ett måste för alla som betraktar sig själva som seriösa filmfantaster.

Låter coolt! Truffaut är en regissör jag vill se mycket mer av. Les quatre cents coups är en av de bästa filmerna jag sett och jag tycker att Tirez sur le pianiste är rätt bra även om jag blev så jävla besviken när jag såg om den.
Citera
2016-01-19, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Låter coolt! Truffaut är en regissör jag vill se mycket mer av. Les quatre cents coups är en av de bästa filmerna jag sett och jag tycker att Tirez sur le pianiste är rätt bra även om jag blev så jävla besviken när jag såg om den.

Av någon anledning är mina favoritfilmer av honom komedier (denna och "Fickpengar") även om 400 blows är mer lik den typ av film jag brukar falla pladask för. Men 400 Blows är en jättebra film såklart, har dock aldrig kunnat gilla den så mycket som många andra gör.
Tirez sur le pianiste håller jag med om är "rätt bra" vissa scener är magiskt bra så den når lätt upp till en stark trea men jag tycker delarna är bättre än helheten.
Citera
2016-01-19, 21:23
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Av någon anledning är mina favoritfilmer av honom komedier (denna och "Fickpengar") även om 400 blows är mer lik den typ av film jag brukar falla pladask för. Men 400 Blows är en jättebra film såklart, har dock aldrig kunnat gilla den så mycket som många andra gör.
Tirez sur le pianiste håller jag med om är "rätt bra" vissa scener är magiskt bra så den når lätt upp till en stark trea men jag tycker delarna är bättre än helheten.

Jag kan tänka mig att han gör mer renodlade komedier riktigt bra för flera av de starkast lysande höjdpunkterna i 400 är oftast små roliga detaljer och sekvenser.
Citera
2016-01-19, 21:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Cimarron strip (1967)

Nybyggarfamilj bevittnar hur en stygg godsägare hänger ett par förmodade boskapstjuvar, dom väljer att tiga om saken, vilket får konsekvenser.

Visserligen en föregångare till familjen MacAhan, men en betydligt tomtigare familj som man verkligen inte kunde känna någon större sympati med.
2/5
Citera
2016-01-19, 22:16
Medlem
nihilverums avatar
Legend (2015)

Tom Hardy som både Ronnie och Reggie Kray, två våldsamma tvillingbröder som tog kontroll över en stor del av nattlivet i East End i London på 1960-talet. Berättelsen fokuserar en del på Reggies flickvän Frances Shea (Emily Browning), som utöver sin fysiska närvaro också figurerar som berättarröst.

Jag har tidigare sett den här dokumentären och The Krays (1990), men jag kan inte säga att det beror på något specifikt intresse för de här tomtarna. Den här filmen är hur som helst den bästa av de tre, till stor del på grund av Hardy.

Betyget blir 7/10 eller en svag 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-01-19, 23:49
Medlem
Såg den tyska filmen Stations Of The Cross

Om en ung flicka som älskar Jesus över allt annat, och bestämmer sig att följa i hans fotspår. Filmen vill visa hur religiösa doktriner ställer till det för den som samtidigt tvingas leva i det sekulära samhället. Vi har sett det förut. Men intressant att se det ur ett barns perspektiv. Utsökta skådepelarinsatser och därtill följer ett fint foto och en kall men stilren ljussättning. Me like.

Rekommenderas för den som vill se en lugn och härlig rulle

8/10
Citera
2016-01-19, 23:55
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Den enda frågan jag hade när filmen var slut var "Varför?" Aaaaggghhhh... Fy. Fan. Vilken genuint meningslös och rent av onödig film, haha! Den gör absolut ingenting nytt med gangstergenren överhuvudtaget, och samma, eller åtminstone jävligt liknande, sak har skildrats tusen gånger om, på betydligt bättre och mer intressanta sätt. Det finns ingen fingertoppskänsla eller originalitet att tala om - en going through the motions-film med sporadiskt överspel och fnissframkallande gubbsmink. Pathetic!
Håller med dig i vad du skriver. Där saknades en fingertoppskänsla och där var en allmän slapphet kring manuset som blev mer och mer påtaglig under filmens gång. Man trodde säkert det räckte med att man gjorde en tydlig genrefilm, men missade helt att lägga till något personligt eller eget i slutprodukten. Detta gjorde tyvärr att filmen i längden blev ointressant, för vi har sett allt förr och mycket bättre utfört.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2016-01-20 kl. 00:34.
Citera
2016-01-20, 00:05
Medlem
Sameshs avatar
Spy Hard - 3/10

Såg denna på Netflix idag, en parodifilm som egentligen aldrig lyckas med att få en att skratta även om Leslie Nielsen i gammal god vana gör sitt bästa.

I, Robot - 8/10

Även om denna film inte bygger på så där väldigt mycket från Asimovs noveller så tycker jag ändå att det är en tänkvärd film med bra action och ett oväntat djup.

Crimson Peak - 6/10

Trodde att detta skulle vara en skräckfilm men där blev man bedragen, visuellt sett så är den väldigt vacker och atmosfäriskt med ett underbart hus men tyvärr så håller inte handlingen samma klass. Skulle vilja säga att filmen är som en blandning av House of Usher och The Frighteners.
Citera
2016-01-20, 00:44
Medlem
NirvanAs avatar
Southpaw

Gyllenhaal i en tröttsam, klichéartad boxningsfilm... Sömnpiller överlag men funkade att se på

2/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in