Youth (2015)
You see that mountain over there? Everything seems really close. That's the future.
And now... everything seems really far away. That's the past.
Vad gör vi med vår förhållandevis korta tid i livet? Hur förhåller vi oss till vårt oundvikliga åldrande och vetskapen om att vi ska dö? Ovanstående citat, liksom många fler tänkvärda, fyller Paolo Sorrentinos senaste
Youth. Titeln till trots handlar filmen om just det mänskliga åldrandet och vilket uttryck det tar sig hos olika personer. Äldre som känner sig unga; unga som känner sig gamla och gamla som känner sig riktigt gamla.
De två gamla vännerna Fred (Michael Caine), en pensionera dirigent, och Mick (Harvey Keitel), en filmregissör som arbetar med sitt slutgiltiga mästerverk, står i centrum i Youth som utspelas på ett kurortshotell i schweiziska Alperna. Förutom citaten som nämndes ovan, de vackra fotot över grönskande landskap och flådiga hotell, har filmen många fina scener med en melankolisk touch speciellt i början.
Jag tänker på en scen i begynnelsen när Caine besöker Keitel på sitt hotellrum där Keitels filmcrew ligger sovandes. Keitel viskar och nickar åt en man och kvinna i crewet och säger till Caine att de håller på att de bli förälskade, men att de själva inte är medvetna om det än. Men hur vet du det, blir motfrågan från Caine. Jag bara vet, fyller Keitel i och blinkar med ena ögon. Eller en annan scen där Caines dotter (spelad av Rachel Weisz) påtalar att Caine borde besöka sin sjuka fru i Venedig. Både Caines och Weiszs ögon tårfylls röda och utan att de ändrar tonläge vibrerar bildrutan av den outtalade sorgen. Ren filmmagi; jag ryser när jag tänker på dessa scener. Inte minst Rachel Weisz och Michael Caine har en otroligt bra kemi tillsammans som far och dotter och deras (många) starka scener tillhör höjdpunkterna. Paul Dano gör även en sevärd biroll som en skådespelar som mest blir ihågkommen för sina sämre roller; en gammal själ i en ung kropp i motsats till t.ex. Harvey Keitels karaktär som är ung i sinnet men gammal i kroppen. En komisk detalj som återkommer i filmen är att Caine och Keitel dryftar hur mycket de kissat per dag.
- Three, four drops. Something like that. And you? - Ah, the same. More or less. - You mean MORE or LESS? - Less.
Men efterhand blandas de fina momenten med rätt pretentiösa scener, vilka jag gärna hade varit utan. Det skulle inte förvåna mig om Sorrentino har sneglat på Fellinis
8 1/2 med tanke på de halvabsurda inslagen och att regissören Keitel ser tillbaka på sin filmer likt Mastroiannis karaktär gör i Fellinis film. Filmens slutscener kändes inte allt för överraskande heller.
Så betyget blir ingen 4a men väl en stark 3a och det bäst ordet att beskriva Youth är VACKER. MYCKET VACKER t.o.m.
Betyg: 3/5