Relatos salvajes (2014)
Engelsk titel: Wild Tales
En antologi i sex delar (som egentligen går att ses var för sig som kortfilmer) med gemensamt tema: hämnd och våld. Sjuka hämndhistorier med en hel del våld. Hög kvalitet på både foto och skådespelare tillsammans med väldigt underhållande historier gör att filmen motsvarade mina ganska höga förväntningar.
I och med att filmen består av sex olika delar, vissa korta och andra längre, var jag rädd att någon eller några av delarna skulle försämra helhetsintrycket men delarna är för sig och tillsammans genomgående bra. Underbar film och jag vet inte om jag tycker att någon av delarna egentligen var svagare än någon annan, även om
Bombita stod ut i positiv bemärkelse - svårt att inte göra det när Darín medverkar (ja, jag gillar honom).
Bruden (Érica Rivas) som förstör sitt eget bröllop medan
Titanium spelas på högsta volym är helt fantastiskt att se. Likaså Ricardo Daríns kamp mot ett korrumperat samhälle där bilar beslagtas ganska godtyckligt. Prologen är också den minst sagt speciell, när det går upp för folk vad som egentligen försiggår. Hämnd var det i alla fall tal om - fast kanske inte särskilt proportionerlig sådan.
Vill ni se en vrickad, rolig, välgjord och underhållande film så ska ni se
Relatos salvajes!
8/10