2015-09-08, 11:36
Medlem
BlackMetals avatar
Ordet (1955)

Det här är verkligen en sjukt välgjord film med så mycket bra i sig och därför blev jag så sorgsen när slutet till slut kommer. Fram till dess är det en mycket tänkvärd och komplex film om kristen tro och filosofi där kameran ofta väntar 5 minuter eller mer mellan klippen men i slutscenen går filmen över från att observera kristen filosofi till att bli en kristen film. Innan dess var den en stark kandidat till att vara en av årets höjdpunkter för mig. Så istället för att vara en starkare fyra får betyget tyvärr landa på en trea och det är endast på grund av slutet som sabbar så mycket men jag kan inte heller ignorera resten av filmen.

3/5
Citera
2015-09-08, 11:36
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Take Shelter (2011)

Familjefadern Curtis har den senaste tiden haft mardrömmar och sett syner ingen annan tycks se. Saker pekar på att det kommer att storma ut av bara helvete snart och det enda rätta då är väl att bygga ett rejält stormskydd som står emot ett oväder av bibliska mått. Beslutsamheten att bygga sitt storm shelter och vanföreställningarna håller på att kosta Curtis exakt allt. Han förlorar jobbet, försätter sig i en ekonomisk kris och äktenskapet håller på att spricka i sömmarna. Dessutom sumpar han relationen till sin bästa vän, sumpar sin döva dotters chanser att få ett cochleaimplantat och allt mer tyder på att Curtis lider av paranoid schizofreni.

Jag har verkligen fastnat för filmer av den här sorten nu den senaste tiden. Långsamt tempo med surrealistiska vibbar. Sen skadar det ju inte att det bjuds på en hel del läckra stormscener. Michael Shannon är en ny bekantskap för mig och jävlar vad han briljerar. Fulsnygg med ett unikt uttryck och han övertygar verkligen som labil och gammaldags familjefar. Honom vill jag se mer av. Shea Whighams säregna nylle gillar jag också. Funkar förresten jämförelsen med en blandning mellan The Happening, A Serious Man och The Master?

4/5

Riktigt bra film. Jag gav den full pott. Vill du se mer av Michael Shannon så rekommenderar jag Shotgun Stories (samma regissör som Take Shelter). Där finns inte det övernaturliga inslaget dock, men stämningen är snarlik och Shannon glänser. The Iceman och Boardwalk Empire är också något att ta en titt på om du vill se fler sidor av mannen.

Tyvärr har jag bara sett The Master så jag kan inte kommentera jämförelsen.

Såg Nollywood Babylon (2008) häromdagen. En dokumentär om Nigerias filmindustri som är intressant i sin natur då allt finansieras och distribueras via gatuförsäljare och andra små aktörer. En stor del av filmerna behandlar ockulta ämnen, sånt som gått i folkmun i generationer som man nu kan se med egna ögon. Människor som förvandlas till djur, mystiska eldar, svart magi... Inte undra på att det säljer i ett land som Nigeria.

Man får tyvärr följa en narcissistisk idiot till regissör som lyckas förstöra mycket av filmen. Men två av de äldre herrarna kommer med insiktsfulla synpunkter i sina intervjuer, särskilt om religionens roll i ett fattigt land. Mot slutet av dokumentären handlar det mest om kristendomen då de kristna har infiltrerat filmindustrin med sin propaganda. Och de fattiga och desperata faller som flugor för det, så klart.

Inte mycket att hänga i granen tycker jag, men filmen var lärorik och gav en inblick i något helt annorlunda än den typ av film vi är vana vid.

Svår att betygsätta... 3/10 kanske.
Citera
2015-09-08, 13:08
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Take Shelter (2011)

Familjefadern Curtis har den senaste tiden haft mardrömmar och sett syner ingen annan tycks se. Saker pekar på att det kommer att storma ut av bara helvete snart och det enda rätta då är väl att bygga ett rejält stormskydd som står emot ett oväder av bibliska mått. Beslutsamheten att bygga sitt storm shelter och vanföreställningarna håller på att kosta Curtis exakt allt. Han förlorar jobbet, försätter sig i en ekonomisk kris och äktenskapet håller på att spricka i sömmarna. Dessutom sumpar han relationen till sin bästa vän, sumpar sin döva dotters chanser att få ett cochleaimplantat och allt mer tyder på att Curtis lider av paranoid schizofreni.

Jag har verkligen fastnat för filmer av den här sorten nu den senaste tiden. Långsamt tempo med surrealistiska vibbar. Sen skadar det ju inte att det bjuds på en hel del läckra stormscener. Michael Shannon är en ny bekantskap för mig och jävlar vad han briljerar. Fulsnygg med ett unikt uttryck och han övertygar verkligen som labil och gammaldags familjefar. Honom vill jag se mer av. Shea Whighams säregna nylle gillar jag också. Funkar förresten jämförelsen med en blandning mellan The Happening, A Serious Man och The Master?

4/5
Bra film! Shannon är en klippa!
Citera
2015-09-08, 14:06
Medlem
Carnage.s avatar
Haha, Dressed to Kill var verkligen i min stil. Spännande, blodig och rysligt fånig på en och samma gång.
Citera
2015-09-08, 18:05
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Haha, Dressed to Kill var verkligen i min stil. Spännande, blodig och rysligt fånig på en och samma gång.

Jag är lite avskräckt vad gäller tidiga De Palma-filmer efter att ha sett Sisters. Det är i och för sig några år mellan filmerna så han kanske hade hunnit utvecklas.
Citera
2015-09-08, 18:17
Medlem
jimmyfingerss avatar
Såg Major League (1989), en av de mest förutsägbara filmerna jag någonsin sett. Men stämningen var trevlig och Berenger och Sheen är alltid kul att se, i rätt decennium. Kan tänka mig vilken nostalgitripp den här filmen kan vara om man såg den på 80- eller tidigt 90-tal. Tyvärr såg jag den för första gången nu.

Sedan såg jag Love & Mercy (2014), berättelsen om Brian Wilson i The Beach Boys.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Sevärd och även om Dano slår Cusack skådespelerimässigt, så funkar Cusacks pojkaktiga nervositet (som han brukar ha) fast här uppskruvad till max, väldigt bra i rollen som tungt medicinerad. Scenerna mellan Banks, Cusack och Giamatti var något av det mest nagelbitande obekväma jag sett på länge. Jag vet inte om det saknades kemi de emellan men de kändes så, oavsett om det var naturligt eller obekvämt överspelat gav det scenerna en obekväm autenticitet.

Har du sett The Pope of Greenwich Village förresten som jag skrev om häromdagen. Jag tänkte direkt på att det varit en film i din smak.

Tycker ändå Cusack är på samma nivå som Dano här. Danos roll är ju betydligt lättare att briljera i också, som det unga geniet, medan Cusack får lalla runt som dåsig pillergubbe. Ja Giamatti-scenerna var starka. Känns som han gjorde en bra tolkning av Landy efter vad jag har sett och hört i intervjuer och sånt.

Brian Wilson i all ära, hans musik är otroligt vacker, men jag är nog mer fascinerad av brodern Dennis efter att ha hört hans soloalbum, sett BBC-dokumentären på Youtube om honom och läst en biografi. Jag rekommenderar Beach Boys-fansen här att ta en titt. Och lyssna på River Song. ... Och se på Two-Lane Blacktop...
Citera
2015-09-08, 18:20
Bannlyst
"Jordens salt". Stillbilder varvat med vanlig spelfilm. 40 års material. Allt från krig & diverse djur i en snygg blandning. Alla som gillar natur & djur & är intresserade av andra kulturer kommer att vara nöjda efter att ha sett den. Betyg: 4.
Citera
2015-09-08, 18:48
Medlem
The Outlaw Josey Wales (1976)
Hade inga större förväntningar innan, men jag gillade den verkligen. Härliga karaktärer och underhållande från början till slut. Blir nog 4/5 faktiskt.
Citera
2015-09-08, 18:52
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
The Outlaw Josey Wales (1976)
Hade inga större förväntningar innan, men jag gillade den verkligen. Härliga karaktärer och underhållande från början till slut. Blir nog 4/5 faktiskt.

En av Clint Eastwoods bästa! Kan tipsa om High Plains Drifter från 1973 som i mitt tycke är den allra bästa av de filmer han regisserat.
Citera
2015-09-08, 18:54
Medlem
Chappie

4/10

Var för mycket "robotar" och grejer för min smak, men vad förväntar jag mig av en film där huvudpersonen är en robot
Citera
2015-09-08, 18:59
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Victoria (2015) - http://www.imdb.com/title/tt4226388/?ref_=fn_al_tt_1

Tysk film om unga Victoria från Spaninen som träffar ett gäng unga killar ute bland Berlins nattklubbar, efter detta följer en rad händelser som får hennes liv att vända sig helt uppochned.

Detta var en helt otrolig filmupplevelse, filmen har spelats in i ETT enda långt klipp och håller på i hela 2 timmar och 20 minuter och bra är det, jävligt bra. Det är så jäkla snyggt, välgjort och genomarbetat. Verkligen helt galet, sen är historien riktgt spännande och tät. Skådespelarinsatserna är också riktigt riktigt bra och hur huvudrollskaraktärerna aldrig tappar masken eller gör något misstag (förutom att tappa en cigarett av vad jag märkte) är verkligen imponerande. Ett på pappret extremt vågat och kanske t.om galet projekt som kunde blivit riktig pannkaka blev istället otroligt vällyckat. Det lyckas heller aldrig bli en gimmick av det hela, utan att den spelats in i ett enda klipp förhöjer verkligen upplevelse och gör att filmen känns levande. Hela filmen känns ruggigt realistiskt. Det är bara att ta av sig hatten och jag tror definitivt att jag precis sett 2015 års bästa film. Fick också nöjet att få uppleva den på bio!

5/5
Citera
2015-09-08, 19:54
Medlem
2anRuless avatar
Jag såg The Basketball Diaries/På Driften I New York igår.

Jag har sett den förr, men den är fortfarande lika bra. Det är en tragisk historia om hur några unga killar, med Leonardo DiCaprio och Mark Wahlberg i spetsen, hamnar i knarkträsket. Det här är en film som jag rekommenderar starkt.

http://www.imdb.com/title/tt0112461/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in