The Next Three Days från 2010. Otroligt spännande actionfilm med Russell Crowe som maken som försöker frita sin (oskyldigt?) livstidsdömda hustru från fängelset. Men har han tänkt på precis varje detalj..? Jag är egentligen inte förtjust i actionfilmer, särskilt inte actionfilmer som handlar om fängelser och polisjakter i nutid, och alldeles i synnerhet inte amerikanska sådana filmer med svarta och/eller kvinnliga poliser! Att jag ändå uppskattade den här filmen var nog p.g.a.:
- Russell Crowe! (Ingen förklaring nödvändig!

) Man vill gärna tänka sig att ens man skulle kunna bli så här resolut och hårdför för att rädda sin familj, om det var nödvändigt - och jag gissar att manliga tittare vill tänka sig att DE skulle kunna bli så om nöden inte hade någon lag
- Att flyktplanen var så detaljerad och intelligent
- Att det inte BARA var action med springande, slag, skjutande och biljakter, utan även en mänsklig sida. T.ex. den lille sonen och hans alltmer tillkämpade relation med modern som han får träffa så lite, och de gamla föräldrarna som förmodligen aldrig kommer att få se sin son, sin sondotter och sitt barnbarn mera i livet (kanske inte ens hålla kontakt p.g.a. risken för spårning) om flykten lyckas. Oerhört rörande!
- att man, trots att det förekommer våld, inte får se något verkligt otäckt. Jag skulle säga att man kan se den här filmen tillsammans med barn från 9-10 år. Om de inte är alltför känsliga
Ger den
9/10!