2015-12-09, 13:49
Medlem
MartinStLouiss avatar
Spy som kom ut tidigare i år.

Lite bättre än jag trodde den skulle vara men igen så var många skämt utdragna så att de hann bli tråkiga. Jason Statham var skön i sin roll. Men Björn Gustafsson var ganska kass i sin även om han bara var med i en kort stund.
Citera
2015-12-09, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Är det inte lite märkligt att se en kommersiell actionfilm och sen kritisera den för att det inte är en konstfilm?
Jag förstår alla som tycker den är ytlig samtidigt undrar jag vilka actionfilmer som är bättre, jag vet inga.
Jag är lite inne på Roger Eberts linje att inte jämföra päron och äpplen utan ge en bra actcionfilm kredd för att vara bättre än mycket annat i sin genre istället för att kritisera den för att inte vara Tarkovskij.

Jag tycker den förtjänar kritik med tanke på hur uppburen den är i vissa kretsar. Handlar om balans.
Citera
2015-12-09, 14:14
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Jag tycker den förtjänar kritik med tanke på hur uppburen den är i vissa kretsar. Handlar om balans.

Men du tycks vilja tillhöra en finare krets och då bör du inte alls beblanda dig med pöbelns smak och tycke. Så sätt dig tyst nu i ett hörn, sippa sherry och kör ett Kieslowskimarathon.
Citera
2015-12-09, 14:27
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nä? En enkel superhjältehistoria, som hämtad ur en serietidning för 10-åriga pojkar?
De simpla är oftast också det bästa. Och ja det är ju trots allt en superhjältefilm, så det vore konstigt annars. En väldigt snygg och smart paketerad sådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Mm precis, total dynga som verkligen cementerade Shyamalan som en av vår tids mest överskattade regissörer.
Ja om du tycker att en av vår tids mest bespottade regissörer, också är en av de mest överskattade så. Är väl egentligen bara The Sixth Sense av hans filmer som har blivit rejält hyllad.
Citera
2015-12-09, 14:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
De simpla är oftast också det bästa. Och ja det är ju trots allt en superhjältefilm, så det vore konstigt annars. En väldigt snygg och smart paketerad sådan.

Ja om du tycker att en av vår tids mest bespottade regissörer, också är en av de mest överskattade så. Är väl egentligen bara The Sixth Sense av hans filmer som har blivit rejält hyllad.

The Sixth Sense däremot är väldigt bra. Kuslig och otäck, sorglig och berörande, flyter på hela tiden gör den också. Men det bästa är förstås slutet:

Något sådant minnesvärt finns ju inte i superhjältefilmen. Jag har förresten inget EMOT den filmen, jag tycker bara inte att den borde vara intressant för en publik över 13 år - men det är den tydligen...
Citera
2015-12-09, 14:56
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
The Sixth Sense däremot är väldigt bra. Kuslig och otäck, sorglig och berörande, flyter på hela tiden gör den också. Men det bästa är förstås slutet:

Något sådant minnesvärt finns ju inte i superhjältefilmen. Jag har förresten inget EMOT den filmen, jag tycker bara inte att den borde vara intressant för en publik över 13 år - men det är den tydligen...
Med tanke på hur långsam och dyster Unbreakable är och att det ändå är en dramafilm, tycker jag absolut den är mer ämnad för en vuxen publik än en yngre. Håller med om Sjätte Sinnet dock.
Citera
2015-12-09, 15:02
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92

Självklart bespottad men ändock överöst av pengar så han kan producera bajsfilm efter bajsfilm.. Om inte annat överskattad av Hollywoods finansiärer
Citera
2015-12-09, 19:09
Medlem
solopoetry.s avatar
Gaaaaaaah!

Film: The one i love
Regissör: Charlie McDowell
Huvudroller: Mark Duplass och Elisabeth Moss

En film som jag missat och inte sett. Trodde först att det skulle vara en ganska grå traditionell dramafilm men att kalla den för en psykologisk dramathriller är bättre. Ibland är den på snudd en skräckis på grund av den skeva stämningen.

Filmen handlar om ett par som har problem och går till en terapeut för att få hjälp. Förutom slentrian så har mannen i förhållandet varit otrogen vid något tillfälle, gnistan är borta och de vill reconnecta igen. Terapeuten skickar de till ett sommarhus där de ska få spendera tid med varandra och knyta an på nytt.

Första kvällen spenderar de över en middag, vin och röker lite gräs. När de vaknar på morgonen råder det delade meningar om vad som har hänt. Deras upplevelser skiljer sig åt och de kan inte förstå vad det är som har hänt. Vad som faktiskt pågår är långt mycket galnare än vad man från början kan tro.

Jag vill verkligen inte spoila något. Kan istället nöja mig med att säga att det är en film med både en och två wtf-moments. En sån film som man gärna vill prata med någon om efteråt så förslagsvis ser man den inte ensam även om jag gjorde det.

Filmen är oförutsägbar, besynnerlig och underhållande. Riktigt spännande koncept och plot. Den lämnar en del att önska, främst obesvarade frågor, men trots det är det en film jag skulle rekommendera andra att se.

8/10
Citera
2015-12-09, 20:25
Medlem
Merwinnas avatar
The Next Three Days från 2010. Otroligt spännande actionfilm med Russell Crowe som maken som försöker frita sin (oskyldigt?) livstidsdömda hustru från fängelset. Men har han tänkt på precis varje detalj..? Jag är egentligen inte förtjust i actionfilmer, särskilt inte actionfilmer som handlar om fängelser och polisjakter i nutid, och alldeles i synnerhet inte amerikanska sådana filmer med svarta och/eller kvinnliga poliser! Att jag ändå uppskattade den här filmen var nog p.g.a.:

- Russell Crowe! (Ingen förklaring nödvändig! ) Man vill gärna tänka sig att ens man skulle kunna bli så här resolut och hårdför för att rädda sin familj, om det var nödvändigt - och jag gissar att manliga tittare vill tänka sig att DE skulle kunna bli så om nöden inte hade någon lag

- Att flyktplanen var så detaljerad och intelligent

- Att det inte BARA var action med springande, slag, skjutande och biljakter, utan även en mänsklig sida. T.ex. den lille sonen och hans alltmer tillkämpade relation med modern som han får träffa så lite, och de gamla föräldrarna som förmodligen aldrig kommer att få se sin son, sin sondotter och sitt barnbarn mera i livet (kanske inte ens hålla kontakt p.g.a. risken för spårning) om flykten lyckas. Oerhört rörande!

- att man, trots att det förekommer våld, inte får se något verkligt otäckt. Jag skulle säga att man kan se den här filmen tillsammans med barn från 9-10 år. Om de inte är alltför känsliga

Ger den 9/10!
Senast redigerad av Merwinna 2015-12-09 kl. 20:27.
Citera
2015-12-09, 22:15
Medlem
Merwinnas avatar
Caché, en fransk (eller franskspråkig, det verkar vara ett samarbete mellan flera länder) film från 2005. En familj får ta emot videokassetter som någon anonym person har spelat in, från en kamera riktad mot deras hus. Polisen kan inte göra något, eftersom materialet inte innehåller några verkliga hot. Det här LÄT ju spännande när man läste det, men filmen var långsam, tråkig, rörig och amatörmässig (det är mörka och bleka bilder, när någon ska göra någonting måste man följa hela förloppet i realtid o.s.v....). Slutet är också oklart. Det finns dessutom en väldigt obehaglig scen här. Inte alls min typ av film.

Ger den 2/10.
Citera
2015-12-09, 22:26
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Caché, en fransk (eller franskspråkig, det verkar vara ett samarbete mellan flera länder) film från 2005. En familj får ta emot videokassetter som någon anonym person har spelat in, från en kamera riktad mot deras hus. Polisen kan inte göra något, eftersom materialet inte innehåller några verkliga hot. Det här LÄT ju spännande när man läste det, men filmen var långsam, tråkig, rörig och amatörmässig (det är mörka och bleka bilder, när någon ska göra någonting måste man följa hela förloppet i realtid o.s.v....). Slutet är också oklart. Det finns dessutom en väldigt obehaglig scen här. Inte alls min typ av film.

Ger den 2/10.
Haneke amatörmässig? Han har väl antagligen en hel hylla med priser och nomineringar från Cannes hemma.
Citera
2015-12-09, 22:42
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
En av dom bästa filmer jag sett på 2000-talet. Otroligt välgjord och spännande!

Håller med, sjukt bra. är verkligen förväntansfull på Sicario med samma regissör, Dennis Villeneuve.

http://www.imdb.com/title/tt3397884/?ref_=nm_knf_i4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in