2017-06-16, 16:33
Medlem
BigFatCones avatar
Jag såg rebooten av Power Rangers. "Förvånansvärt okej" är två ord som summerar den upplevelsen. Kul för oss som var med på 90-talet men klart oklart om den skapade några nya fans.
Citera
2017-06-16, 16:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarves
Showgirls är grymt bra, kollade du på filmen med förbundna ögon och öronproppar eller ?
Jag såg om Showgirls för inte alls länge sen. Satan i helvete vad dålig den är. Enda anledningen till att se den är att det är kul att se "feministiska Jessie Spano" från Saved by the Bell utan kläder.

"Just different places!!!"
Citera
2017-06-16, 17:43
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Jag kommer inte ihåg exakt allt men jag har för mig att jag tolkade filmen så här när jag såg den.

Men nu är jag osäker på om jag ens ska läsa nåt svar på detta eftersom jag som sagt bara kommer ihåg filmen lite vagt i stora drag och några enstaka scener varav gångtunneln är en.

Här är vad en på IMDB har för teori. Det verkar stämma rätt bra med regissörens egna ord om att han gick igenom en skilsmässa just då och på ett sätt utforskade känslorna med den här filmen.

Citera
2017-06-16, 18:17
Bannlyst
Deathproof av Tarantino!
Jävligt skum och inte mycket till "storyline" men kul som fan och jag uppskattade dialogen!
3,5/5, rekommenderas!
Citera
2017-06-16, 22:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The lady in death house (1944)

En ung kvinna avslutar ett brev just innan hon tar sina sista steg mot elektriska stolen, kommer hon att stekas ?

Kanske inte det mest lysande jag sett, godkänt, men inte mer.
3-/5
Citera
2017-06-16, 22:49
Medlem
Hwals avatar
Hyrde Nocturnal Animals igår kväll och jävlar vad obehaglig den var emellanåt. Dessvärre tyckte jag att delarna med Amy Adams var ganska så onödiga och fastnade aldrig för hennes karaktär. Men historien inuti boken var så galet bra. 4/5. Föll på mållinjen när det gäller femman men ändå ganska långt ifrån full pott också. Men oavsett så är det en riktigt bra film.
Citera
2017-06-16, 23:45
Medlem
chessjamts avatar
Ordet (1955)

På familjegodset Borgensgaard styr den gamle patriarken Morten tillsammans med sina tre söner: Mikkel, Johannes och Anders. Familjen utmärker sig med en särskild sorts kristen tro som skiljer dem från den lokala trosförsamlingen i bygden. Detta vore allt och väl, men familjen har sin beskärda del av problem. Gammelfarfar Morten har gikt och kan inte gå så lätt. Äldsta sonen Mikkel har ingen tro, ”inte ens tro på tron själv” som han uttrycker det. Johannes däremot har blivit sinnesförvirrad och tror sig själv vara den uppståndne Jesus Kristus. Yngste sonen Anders har blivit förälskad i skräddarens dotter Anne, men på grund av trosskiljaktigheterna familjerna emellan anser de båda fäderna att partiet är dåligt. Konflikter uppstår.

En känd dikt av Pär Lagerkvist börjar med orden: ”Ångest, ångest är min arvedel”. Och nyckelordet här är ångest. Religiös, andlig och existentiell ångest. Ångest över tron, livet och döden. Mikkel personifierar den jordnära äldsta sonen som är skeptiskt lagd till allt det andliga. Han fokuserar hellre på de praktiska göromålen istället för att hålla på med det gudomliga hit och dit. Johannes, detta bibliska namn, vandrar runt och sjunger klagosånger över hur liten tro människorna har på honom, den levande Jesus. Varje replik är fylld med sorg och ansiktsuttrycket han bär filmen igenom är den lidande Jesus på korsets ansikte. Anders kärleksrelation med skräddardottern blir den drivande handlingen i filmen där vi känner med deras frustration att inte få gifta sig med den man vill av religiösa skäl. Tack vare detta får vi då också se farfar Morten konfrontera skräddaren om skillnaderna i deras olika tolkningar av den kristna tron. Några träffande poänger görs, men en lösande kompromiss ser ut att vara väldigt fjärran. Kärleken nämns under filmens gång. Kärleken från Gud och människorna sinsemellan. Men det är svårt att vara kärleksfull samtidigt som ångesten över att ens nära inte får eller kan leva sitt liv som vanliga människor eller när någon anhörig är nära på att helt försvinna från detta jordeliv. Ångesten är allestädes närvarande.

Temat om tro är ett närapå utslitet ämne inom art-housefilmer. Blanda in en präst som vacklar i sin tro och bilden är komplett. Personligen finner jag mycket som är fint och gott med kristendomen, att inte döma andra utan istället förlåta och vända andra kinden till, samtidigt som det såklart finns aspekter jag inte tycker så särskilt mycket om. En av dem är den här näbbigheten som de olika trossamfunden har sinsemellan, att det inom en och samma religion kan finns så många olika kyrkor och rörelser som bråkar med varandra är, enligt mig, så långt ifrån vad Jesus försökte lära ut. Därför känner jag till en början en smula otillfreds med konflikten som uppstår i filmen. Men människorna som porträtteras här känns genuina och verkliga. Tro är inget som man tar lätt på i den danska bygden. Jag köper faktiskt ändå handlingen och att det kan bli en så pass stor affär av det hela. Lite som Romeo och Julia fast religions-/rörelsestrid istället för klankrig.

Vad jag har förstått så ska filmen baseras på en pjäs och med tanke på de få rum som det mesta utspelar sig i så märks detta ganska tydligt. Här skiner också en av filmens allra största bedrifter, den makalösa ljussättningen och det starka stumfilmsinspirerande bildspråket som höjer filmen till en sann visuell upplevelse. Jag tror jag har använt mig av samma uttryck tidigare med L’Eclisse av Antonioni, att det hela är så vackert att man kan pausa filmen närsomhelst och ha en underskön tavla att pryda väggen med. Ett starkt påstående måhända, men satan om inte samma stämmer här i åtminstone 90% av alla scener och bildrutor i Ordet också. Från sand- och vassdynerna utomhus till de spartanska, enkla och rena inomhusmiljöerna där skådespelarna tillsammans med inramningen bildar en häpnadsväckande vacker bild. Dreyer vet när han ska klippa och när det är bättre att zooma och åka med kameran istället. Felfritt hantverk i en sann mästares händer. Jag måste nästan stanna filmen bara för att ta in scenerna utan att behöva tappa tråden i handlingen. Väldigt många pluspoäng delas ut på den fronten.

Jag måste erkänna att i början var jag ljumt inställd till filmen men ju längre och längre den led desto mer och mer växte den i styrka. Slutet kan man ha åsikter om. Jag uppskattar i alla fall hur man väljer att avsluta historien och ser ingen annan anledning än att ge Ordet ett väldigt högt betyg. Det blir en stark fyra, den helt klart bästa filmen jag sett hittills iår. Tillsammans med The Passion of Joan of Arc (1928) har Dreyer nu en fin svit med två väldigt starka fyror hos mig, varav jag tror att en höjning ligger nära till hands på stumfilmen efter en omtitt. Jag är glad över att jag också har så många flera andra osedda filmer av honom att se fram emot.

Betyg: 4.5/5
Citera
2017-06-17, 06:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Du kan ju fortfarande bedöma filmer du har sett för flera år sen.

Bara att göra en uppskattning och de har ju nästintill alla filmer som någonsin har gjorts där

Jo, men hur skulle man kunna komma ihåg vilka filmer man sett, ifrån fyraårsåldern och framåt? Många av dem såg man ju på TV som barn och ung...
Citera
2017-06-17, 10:53
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men hur skulle man kunna komma ihåg vilka filmer man sett, ifrån fyraårsåldern och framåt? Många av dem såg man ju på TV som barn och ung...

Därför man uppskattar två nummer och differerar på 100-200 filmer
Citera
2017-06-17, 12:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Därför man uppskattar två nummer och differerar på 100-200 filmer
Ehh, va ?
Är det inte bättre att se om filmerna, istället för att gissa vad man kanske tyckte.
Citera
2017-06-17, 12:05
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ehh, va ?
Är det inte bättre att se om filmerna, istället för att gissa vad man kanske tyckte.

menade det är ju svårt att ha den exakta siffran. Ibland så brukar jag leta upp filmer på imdb. Så ibland kanske jag hittar 50 st jag har sett men inte ännu gett betyg. Men brukar också ofta komma ihåg vad jag tyckte om filmen, om jag har bra eller dåliga minnen från den. Samt kollar ofta om filmer.
Citera
2017-06-17, 12:10
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
menade det är ju svårt att ha den exakta siffran. Ibland så brukar jag leta upp filmer på imdb. Så ibland kanske jag hittar 50 st jag har sett men inte ännu gett betyg. Men brukar också ofta komma ihåg vad jag tyckte om filmen, om jag har bra eller dåliga minnen från den. Samt kollar ofta om filmer.
Jag vet inte om jag tycker att det är något sjävändamål med att, till varje pris, ha tyckt någonting om varenda film man någonsin sett på någon datasida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in