2014-12-21, 01:35
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-talet

Film: 42/50

The Cider House Rules (1999)

Homer växer upp på ett barnhem, ha utbildas i medicin och som kirurg av den existerande doktorn på barnhemmet. När Homer når vuxen ålder lämnar han dock barnhemmet för att upptäcka världen och kommer till en äppelfarm.

Ciderhusreglerna är lättsam, den är snygg och den är fullproppad med känslor. För precis som mycket av Hallström, så är det lättsamt och mjukt i uppbyggnaden, trots att vissa delar i filmen kan vara väldigt tunga.

Skådespelet är varierande, Michael Caine är väldigt bra, likaså Charlize Theron. men det finns även de som inte imponerar lika mycket, så som Tobey Maguire och Paul Rudd.

Ciderhusreglerna var en helt okej film, jag hade lite högre förväntningar men är inte besviken. Betyget är en stark femma, på gränsen till sexa!

Betyg: +5/10
Citera
2014-12-21, 01:45
Medlem
Bajenjeppes avatar
Vacancy(2007)

Skräckfilm.

Förväntade mig en "vanlig" skräckfilm som inte skulle utmärka sig nämnvärt, men den här var fan bra måste jag säga!

Handlar om ett par som är på väg att skiljas. Paret åker bil och hamnar lite i ingenmansland när bilen går sönder. Till fots hittar de ett motell där natten ska spenderas. Så fort paret kommit in på rummet börjar märkliga saker hända. Framförallt hittar de videofilmer som är producerade efter låg budget där man får se människor som mördas i ett motellrum, och snart märker paret att filmerna är inspelade i deras motellrum och att människorna dör på riktigt.

Efter en något seg början växer spänningen rejält och håller en hög nivå resten av filmen.

Gillade den och ger nog betyget 7,5-8 av 10

Nu ska jag troligtvis se MILF(2010)
Citera
2014-12-21, 04:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Projekt 90-talet

Film: 42/50

The Cider House Rules (1999)

Homer växer upp på ett barnhem, ha utbildas i medicin och som kirurg av den existerande doktorn på barnhemmet. När Homer når vuxen ålder lämnar han dock barnhemmet för att upptäcka världen och kommer till en äppelfarm.

Ciderhusreglerna är lättsam, den är snygg och den är fullproppad med känslor. För precis som mycket av Hallström, så är det lättsamt och mjukt i uppbyggnaden, trots att vissa delar i filmen kan vara väldigt tunga.

Skådespelet är varierande, Michael Caine är väldigt bra, likaså Charlize Theron. men det finns även de som inte imponerar lika mycket, så som Tobey Maguire och Paul Rudd.

Ciderhusreglerna var en helt okej film, jag hade lite högre förväntningar men är inte besviken. Betyget är en stark femma, på gränsen till sexa!

Betyg: +5/10

Åter ett skräpbetyg från dig. Nej Ciderhusreglerna är en av Lasses bästa och förtjänar inte ett sånt mediokert betyg..
Citera
2014-12-21, 06:34
Medlem
despondencys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karpol
Åter ett skräpbetyg från dig. Nej Ciderhusreglerna är en av Lasses bästa och förtjänar inte ett sånt mediokert betyg..

Du satsar på att bli bannad lika fort som sist antar jag? Jävla troll, förstår inte hur du orkar eller hur många gånger du ska bli avstängd för att du ska förstå att man inte beter sig hur som helst. Tur att ditt värdelösa skrivande syns på en mils avstånd så att man kan sätta dig på ignore direkt.
Citera
2014-12-21, 09:19
Medlem
gurkmajjas avatar
På temat filmer i Bröder-genren.

Bröder (Brødre): http://www.imdb.com/title/tt0386342/?ref_=fn_al_tt_1

En dansk film av Susanne Bier om en lyckligt gift och livsduglig man och hans mindre lyckade bror och vad som händer när den livsduglige åker till Afghanistan som soldat och vilka följder det får för bröderna och även familjen i övrigt.

En bitvis tung film där ungefär första halvan präglas av de klassiska danska filmernas släktmotsättningarna i stil med Festen osv. men andra halvan präglas lite mer av underliggande våldsamhet där man bara väntar på katastrofen.

Tycker den är bra, även om det är lite trist att man alltid känner igen nästan alla skådisar i danska filmer. I denna är även den vackra och duktiga Connie Nielsen med, även om jag tycker att hon ler lite väl mycket, tur att det är ett vackert leende.

Tycker IMDB:s betyg är ganska rättvisande. Det är en bra film som berör.
Citera
2014-12-21, 09:41
Bannlyst
Hotel Paradiset.Tycker den va väldigt underhållande,inte så lång film men väl värd att se.Då den har mycket att säga, om allt ifrån storskaliga hjälprojekt till fönsterutor ,dörrar o skräp.
Citera
2014-12-21, 09:46
Medlem
Tom and Jerry Meet Sherlock Holmes (2010)

Hade verkligen noll förväntningar innan jag såg den här, men jag blev faktiskt positivt överraskad. Nu var det ju många år sedan jag såg tom & jerry så jag kan inte riktigt jämföra med orginalen, men den här filmen var helt okej och underhållande. 6/10
Citera
2014-12-21, 10:21
Medlem
Fjantors avatar
The Equalizer (2014) - http://www.imdb.com/title/tt0455944/?ref_=nv_sr_1

Måste nog säga att det är en av dom bättre filmer jag sett i år..
Och klart Denzels bästa sen Man on fire...

Och detta är min åsikt och vi alla har olika filmsmak..
Citera
2014-12-21, 11:39
Medlem
Blackadder's Christmas Carol (1988)

En riktigt kul twist på den klassiska berättelsen. 8/10
Citera
2014-12-21, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
The Equalizer (2014) - http://www.imdb.com/title/tt0455944/?ref_=nv_sr_1

Måste nog säga att det är en av dom bättre filmer jag sett i år..
Och klart Denzels bästa sen Man on fire...

Och detta är min åsikt och vi alla har olika filmsmak..
Kan bara hålla med, gillade den verkligen. Att jag är ett stort Denzel-fan har såklart också med saken att göra! Det var skönt att se hur bra han var bra på sin sak, överdrivet bra rättare sagt. Det var inte den gamla "Rocky-kampen" där motstånd och framgångar går upp, ner, fram och tillbaka. Tyckte om handlingen lika mycket som jag gillade omgivningarna - och omgivningarna var verkligen något som bidrog till helheten.
Citera
2014-12-21, 11:55
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karpol
Haha, du är lika rolig varje gång du. Jag börjar att tröttna lite på att svara dig varje gång. Ciderhusreglerna föll inte mig personligen i smaken så mycket, där ser jag Gilbert Grape, Hachiko och Dear John som mycket bättre filmer av Hallström.

Och vänta nu lite, du skrev att mitt betyg var mediokert? Ciderhusreglerna är väl en högst jävla medioker film och förtjänar verkligen inte den mediokra fyran du gett den på filmtipset!
Citera
2014-12-21, 12:40
Medlem
gurkmajjas avatar
Mer asiatiskt!

Hindsight (Poo-reun so-geum):http://www.imdb.com/title/tt2015315/?ref_=fn_al_tt_3

Sydkoreansk film av regissören Hyeon-seung Lee, som även gjort kritikerrosade Il Mare.

En ung kvinna (flicka snarare kanske, ålder något oklar) får i uppdrag av maffian att hålla koll på deras tidigare maffiaboss på grund av att maffian misstänker honom för inblandning i mordet på deras senaste boss. Flickan och maffiabossen utvecklar en form av kärleksrelation med tiden och när hon sen får i uppdrag (under tvång) att mörda honom uppstår en del komplikationer.

I sann sydkoreansk anda en ganska skön film med bra foto och bra skådespeleri. Härligt också med dessa små inblickar i deras kultur, hederstänk mm. som avspeglar sig bra i filmen tycker jag. Även mycket koreansk mat i filmen. Spännande och bitvis smått humoristisk.

7/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in