Insidious: Chapter 3 (2015)
Elise Rainer, mediumet som hjälpte familjen Lambert med onda andar i huset, tar återigen kontakt med den andra sidan för att hjälpa en tonårsflicka som blivit besatt av ett ont väsen.
Jag känner att jag redan delat tillräckligt av mina åsikter angående de två föregående Insidious filmerna. Där jag anser att första filmen är en av de bästa skräckfilmerna från 2000-talet och gillar den väldigt mycket. Medan andra filmen gick inte hem hos mig alls. Jag tyckte den var alldeles för löjlig och hade för många komiska scener som inte gick igenom, samtidigt som att jag tyckte den kändes totalt onödig.
Nu kommer då en till Insidious film. När jag såg trailern och hörde om den såg jag ingen som helst nödvändighet i att där skulle existera en till. Tvåan var redan en besvikelse från James Wan och visade att det inte gick hem.
Men till min stora förvåning gillade jag denna filmen. För att vara en film som jag anser inte behöver existera överhuvudtaget är den fasiken bättre än vad den förtjänar att vara. Dessutom att säga titeln på filmen högt. "Insidious: Chapter 3". Inte nog med att det är en 3a i en filmserie, det är också en trea i en skräckfilmsserie. Och som vi alla vet är det aldrig ett bra tecken ju högre upp skräckfilmerna kommer i deras nummer.
Men detta var en välgjord skräckfilm som faktiskt inte gör att du måste se de andra två för att kunna "njuta" av denna. Men den tar också en annan riktning och följer inte samma mönster som de tidigare. Okej handlingen är snarlik, men den görs det ändå på ett nytt sätt, där tvåan bara kändes som en onödig fortsättnings kopia på första filmen.
Lin Shaye som vi fått se i de andra två filmerna får mycket större roll här. Så pass stor att hon nästan hade kunnat bli kallad huvudpersonen. Men hennes insats är riktigt bra här. Jag har alltid vetat att Lin Shaye är en bra skådespelerska. Men detta är nog första gången jag verkligen ser henne i en stor roll där hon får utrymme till att visa vad hennes karaktär går för.
Hon ger i min ärliga åsikt, en av årets bästa insatser jag sett i en film från 2015.
Filmen lyckas även med sina skräck element. Jag kanske inte finner den läskig, men där var ett par kusliga scener med i filmen som jag ändå fann effektfulla och som jag helst inte vill tänka på innan jag sover.
Såklart är där jump-scares med. Men i detta fallet används dem till när något läskigt eller farligt inträffar. Det är alltså inte den billiga utvägen när någon ska säga hej eller tända en lampa eller bara allmänt smyger upp hos en och tar en på axeln. En kliché som har sina rötter till 50-talets sci-fi filmer.
James Wan regisserar inte denna gången då han var upptagen med Furious 7. Så i regissörsstolen har vi Leigh Whannell. En god vän till James Wan och frågan man ställer sig om han klarar av jobbet. Vilket han faktiskt gör. Det märks att han har erfarenhet inom genren.
Ironiskt nog gör han en bättre uppföljare än vad James Wan gjorde med 2an och det var Wan som gjorde första filmen.
I sin helhet gillade jag Insidious: Chapter 3 mer än vad jag trodde. Filmen har en väldigt bra stämning och atmosfär till sig där den har sina element utav skräck. Jump-Scaren, visst irriterande men används till det en jump-scare ska användas till. Samtidigt som Leigh Whannell verkligen gör ett riktigt bra jobb i regissörsstolen efter James Wan. Jag gillar också att Lin Shaye får mycket bredare roll här än vad vi annars är vana att se henne i.
Jag säger inte att detta är en fantastisk skräckfilm, för där finns betydligt bättre där ute. It Follows, The Babadook och The Conjuring alla tre bättre skräckfilmer som kom ut ett år emellan varandra. Men vad jag säger är att för att vara en trea i en skräckfilmsserie och för en film som i realiteten inte bör existera. Är den betydligt bättre än vad den förtjänar att vara.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt3195644/?ref_=rgmd_ph_tt1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=3HxEXnVSr1w