2016-09-30, 15:27
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Port of New York (1949)

Om polisens arbete med narkotikasmuggling.

Här har man, än en gång, varit lite väl vidlyftig med noirrubriceringen.
Filmen är närmast en propagandafilm om polisen och tullens fina arbete vid uppnystandet av en narkotikakartell.
Yul Brunner som obehagig gangster (med hår fortfarande), räddar det hela till godkänt.
3/5
Lät ändå intressant och Yul Brynner med hår ändå. Youtube?
Citera
2016-09-30, 15:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Lät ändå intressant och Yul Brynner med hår ändå. Youtube?
Svar : ja
Citera
2016-09-30, 21:18
Medlem
nihilverums avatar
Miss Peregrine's Home for Peculiar Children (2016)

Jake (Asa Butterfield) får av sin morfar Abe (Terence Stamp) höra berättelsen om ett hem för underliga barn med särskilda förmågor och han hittar så småningom dit. Hemmet styrs av Miss Peregrine (Eva Green) som gör vad hon kan för att skydda barnen mot olika faror. Baserad på boken med samma namn.

En ganska typisk Tim Burton-film som för ovanlighetens skull inte har Johnny Depp i någon roll.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-09-30, 21:46
Medlem
Star Trek Beyond.

Jag tyckte den var alldeles för snabb. De har kunnat lägga på 15 minuter minst så man fattade vad som hände.
?

3/5.
Citera
2016-09-30, 23:16
Medlem
gato12s avatar
Timbuktu, mycket bra film, får en verkligen förstå hur livsfientliga och avskyvärda IS är.
Citera
2016-10-01, 11:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Witness for the Prosecution (1957)

Två Billy Wilder-rullar med bara några dagars mellanrum och båda två är värda 4or i betyg! Charles Laughton som försvarare Sir Wilfred sopar fullständigt banan, vilken iskall insats med hans syrliga tunga, och det går heller inte att klaga mycket på varken Marlene Dietrich eller Tyrone Power. De tre bildar en intressant sammansättning av skådespelare både på kulturellt/nationellt och personlighetsmässigt plan (britt, tysk och amerikan). Man satt fram till slutet och liksom Sir Wilfred fick man inte riktigt ihop det tills komplotten avslöjades (vilket jag givetvis inte spoilar här). Betygsmässigt inte den starkaste av 4or dock då själva storyn kanske var lite för platt utförd för att göra mig helt exalterad, men den höjs av skådespelarna, Laughton inte minst, och rättegångens twister.

Betyg: 4/5

Nu har jag också sett denna. Fattar inte hur jag kunnat missa den så länge. Den var ju alldeles fantastiskt bra, ju! Jag satt som på nålar!

Jag förutsåg faktiskt ganska tidigt:

Den slutliga vändningen gick förstås inte att förutspå.

Och personerna var så intressanta, väckte så mycket känslor på olika sätt. Jag tycker ofta att Agatha Christies berättelser - till skillnad från de allra flesta författares - blir bättre på film. (Eller ja - i de bästa filmatiseringarna, då.) För hennes personer är inte riktigt levande i böckerna, de är mer som streckgubbar med vissa attribut, men med bra skådespelare så blir de ju det.

9/10
Citera
2016-10-01, 17:35
Medlem
Geomeisters avatar
Major Dundee Extended Version (1965): http://www.imdb.com/title/tt0059418/?ref_=nv_sr_1

Ganska intressant historia bakom denna film. Det jag såg var inte original versionen utan en senare förlängd version som ska varit med lik skaparens originella tanke. Han fick dock kicken bara dagar innan filmen blev klar och slutresultatet blev annat. Jag har inte sett den tidigare versionen så kan inte uttala mig mer. Kul var också att Charlton Heston sa upp sin egna lön för att filmen skulle kunna färdigställas.

Vad bjuds vi på här då? En episk Western.. Eller?

Upplägget är intressant, berättandet är huvudsakligen bra och det är en film som får flera olika vägar. Det låter ju toppen! Problemet är att filmen förlorar en del fokus, vissa scener känns onödiga och trots den långa listan av bra skådisar så blandas teatrisk dialog med vanlig. Det finns en duell genom filmen mellan två huvudkaraktärer.. Det blir mest löjligt och mynnar inte ut till något vidare heller. Actionscerna kanske var snygga då, men mycket håller inte idag.

Det finns mycket som är bra i filmen. Musiken, flera sköna citat, flera skådespelar insatser, upplägget (inte bara goda mot onda).. Men det känns som filmen fastnar mellan en Serigo Leone-rulle och något betydligt mer seriöst utan att något verkligen når 100 %. Slutresultatet blir en film som ger blandad smak. Långtifrån det sämsta inom western, men ingen klassiker.

Betyg? 3 / 5
Citera
2016-10-01, 21:16
Medlem
MarkDamons avatar
Såg om Collateral innan, och även om manuset i sig är något ologiskt slog det mig hur skicklig Michael Mann är på att skapa häpnadsväckande scener där man bara sitter och gapar med ett rejält ståfräs. Att shootout-scenen mellan bankrånarna och poliserna i Heat är en av de bästa och mest välkoreograferade actionscenerna någonsin råder det ju inga tvivel om. Sen har vi YOU OWE ME AWE-scenen i Manhunter när en två meter lång Tom Noonan iförd nylonstrumpa visar sensationsjournalisten Freddy Lounds vem som bestämmer. Får gåshud bara jag tänker på den. Och här i Collateral syftar jag givetvis på nattklubbsscenen när en trimmad Tom Cruise går bärsärk till tonerna av koreansk techno. Synd att Manns senaste filmer har varit så jävla kassa bara, vi får hoppas att han gör en storslagen comeback snart och bjuder på mer godis.

EDIT: Jävlar, jag höll ju på att glömma slutscenen i The Last of the Mohicans när indianpappan jagar ifatt och hämnas sin sons mördare!! En av de bästa scenerna någonsin, med ett helt fantastiskt bra soundtrack!!
Senast redigerad av MarkDamon 2016-10-01 kl. 21:19.
Citera
2016-10-01, 23:34
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkDamon
Såg om Collateral innan, och även om manuset i sig är något ologiskt slog det mig hur skicklig Michael Mann är på att skapa häpnadsväckande scener där man bara sitter och gapar med ett rejält ståfräs. Att shootout-scenen mellan bankrånarna och poliserna i Heat är en av de bästa och mest välkoreograferade actionscenerna någonsin råder det ju inga tvivel om. Sen har vi YOU OWE ME AWE-scenen i Manhunter när en två meter lång Tom Noonan iförd nylonstrumpa visar sensationsjournalisten Freddy Lounds vem som bestämmer. Får gåshud bara jag tänker på den. Och här i Collateral syftar jag givetvis på nattklubbsscenen när en trimmad Tom Cruise går bärsärk till tonerna av koreansk techno. Synd att Manns senaste filmer har varit så jävla kassa bara, vi får hoppas att han gör en storslagen comeback snart och bjuder på mer godis.

EDIT: Jävlar, jag höll ju på att glömma slutscenen i The Last of the Mohicans när indianpappan jagar ifatt och hämnas sin sons mördare!! En av de bästa scenerna någonsin, med ett helt fantastiskt bra soundtrack!!
https://www.youtube.com/watch?v=ygNuRpwZqRU Soundtracket till The Last of the Mohicans är fan bland det bästa som finns. Alla som inte har hört den borde sätta på den genast... magiskt
Citera
2016-10-01, 23:45
Medlem
Il Bidone

Förbisedd Fellini, inte någon av hans bästa filmer men klart mer engagerande och gripande än t.ex. Sceicco Blanco eller I Vitelloni. Filmen handlar om skrupelfria människor som lever på att blåsa folk på pengar, pengar som går åt till att finansiera utsvävande leverne. Snart blir vi dock varse att männens leverne får deras familjeliv att komma i kläm.

Vänner av Fellini kommer känna igen mycket här. Fint fotografi där Italiens landskap och arkitektur spelar en stor roll. Givetvis förekommer även en ambitiös, extravagant festscen. Fellinifilmer är inte kompletta utan detta.

Jag gillar denna film därför att den tacklar välbekanta Felliniteman på ett kompetent och gripande sätt. Fellini gestaltar alltid "la dolce vita", det glamorösa livet, ärligare än någon annan.
Tittaren kastas mellan extasen, det ljuvliga, och fallet, det oundvikliga bakslaget som alltid följer utsvävande leverne. Det intressanta är att Fellini verkar på ett rent intellektuellt plan acceptera att ett liv som nära följer den katolska lära som han växt upp med är överlägset ett liv i excesser men hans karaktärer kan, trots att de känner till detta faktum, aldrig leva därefter.

Fellini placerar sig någonstans emellan dravel som Sex and the City, som bara får med sig det positiva och verkar förmedla budskapet att alla världens problem löses med kuk och Cosmopolitian, och nattsvarta missbruksskildringar som Christiane F och Submarino. Det är antagligen därför jag fortsätter komma tillbaka till hans filmer, han är mer nyanserad och mer ärlig.
Citera
2016-10-02, 01:21
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jungfrukällan (1960)

En ung kvinna överfalls och mördas av tre rövare, i denna medeltidshistoria.
Dom tar även hennes kläder som dom försöker sälja på närmsta gård, ovetande om att det var hennes hem.

Bergman slår till igen, det är mycket konstigt stirrande och gud i var och varannan mening.
hade inte tidigare sett den här filmen, så det var lite oväntade händelser.
3/5
Citera
2016-10-02, 07:35
Medlem
Pungsvings avatar
Jag såg American gigolo, från 1980, på TV. Jag förstår inte varför folk tycker den var bra. Visst finns det sämre filmer, men jag blev inte berörd. De blir inte att jag ser så många filmer och nästan aldrig på bio. Det mesta är så himla dåligt och konvulerat. Jag tycker man mest blir nedstämd över den korkade iscensättningen och inskränkta verklighetsuppfattningen bakom filmerna. Inte konstigt världen ser ut som den gör. Mer konstigt att folk förfasar sig över hur den ser ut. De borde vara nöjda. De har skapat den.

Den sista bra filmen jag såg var Out of the furnace. Fruktansvärd film, som berörde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in