Major Dundee Extended Version (1965):
http://www.imdb.com/title/tt0059418/?ref_=nv_sr_1
Ganska intressant historia bakom denna film. Det jag såg var inte original versionen utan en senare förlängd version som ska varit med lik skaparens originella tanke. Han fick dock kicken bara dagar innan filmen blev klar och slutresultatet blev annat. Jag har inte sett den tidigare versionen så kan inte uttala mig mer. Kul var också att Charlton Heston sa upp sin egna lön för att filmen skulle kunna färdigställas.
Vad bjuds vi på här då? En episk Western.. Eller?
Upplägget är intressant, berättandet är huvudsakligen bra och det är en film som får flera olika vägar. Det låter ju toppen! Problemet är att filmen förlorar en del fokus, vissa scener känns onödiga och trots den långa listan av bra skådisar så blandas teatrisk dialog med vanlig. Det finns en duell genom filmen mellan två huvudkaraktärer.. Det blir mest löjligt och mynnar inte ut till något vidare heller. Actionscerna kanske var snygga då, men mycket håller inte idag.
Det finns mycket som är bra i filmen. Musiken, flera sköna citat, flera skådespelar insatser, upplägget (inte bara goda mot onda).. Men det känns som filmen fastnar mellan en Serigo Leone-rulle och något betydligt mer seriöst utan att något verkligen når 100 %. Slutresultatet blir en film som ger blandad smak. Långtifrån det sämsta inom western, men ingen klassiker.
Betyg?
3 / 5