2015-03-29, 23:18
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Har du läst om The Pixar Theory? https://www.youtube.com/watch?v=8SQcrVoAsVQ
Otroligt fascinerande.
För övrigt finner jag Wall-E en av de bättre pixar filmer då den känns mer äkta. Den spelar mer på känslor än dialoger.
Fast rankar dock Toy Story högre pgd av nostalgi.

Har läst The Pixar Theory. Intressant läsning minst sagt och visst kan man se det från ett visst sådant perspektiv. Men samtidigt känns det lite väl övertänkt och överanalyserat att allting kretsar om att Boo försöker hitta tillbaks till Sully.

Toy Story trilogin rankar jag också som Pixars bästa. Men också en av de bästa trilogierna som någonsin gjorts i film någonsin.
I all mening är det bara Bilar som jag inte gillar från Pixar. Gillade inte första filmen som bara var en kopia på Doc Hollywood egentligen. Men att där görs en uppföljare på den är ju bara ett stort nej. Vi har Bilar, Bilar 2 och spin-off som Flygplan och Flygplan 2. Samtidigt som vi fick Monsters University som jag visserligen gillade en hel del faktiskt främst som en komedi. Men jag ska inte neka att det inte är en nödvändig film som bör existera. Samt att vi ska få Hitta Nemo 2 nästa år. Men fortfarande ingen Superhjältarna 2... Den ska komma, men den enda Pixar filmen som förtjänar en uppföljare får vi vänta på samtidigt som vi får allt annat vi inte ber om. Sak till och med komma en Bilar 3 och Toy Story 4!!?? .
Citera
2015-03-29, 23:52
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Har läst The Pixar Theory. Intressant läsning minst sagt och visst kan man se det från ett visst sådant perspektiv. Men samtidigt känns det lite väl övertänkt och överanalyserat att allting kretsar om att Boo försöker hitta tillbaks till Sully.

Toy Story trilogin rankar jag också som Pixars bästa. Men också en av de bästa trilogierna som någonsin gjorts i film någonsin.
I all mening är det bara Bilar som jag inte gillar från Pixar. Gillade inte första filmen som bara var en kopia på Doc Hollywood egentligen. Men att där görs en uppföljare på den är ju bara ett stort nej. Vi har Bilar, Bilar 2 och spin-off som Flygplan och Flygplan 2. Samtidigt som vi fick Monsters University som jag visserligen gillade en hel del faktiskt främst som en komedi. Men jag ska inte neka att det inte är en nödvändig film som bör existera. Samt att vi ska få Hitta Nemo 2 nästa år. Men fortfarande ingen Superhjältarna 2... Den ska komma, men den enda Pixar filmen som förtjänar en uppföljare får vi vänta på samtidigt som vi får allt annat vi inte ber om. Sak till och med komma en Bilar 3 och Toy Story 4!!?? .
Jo visst känns det något överanalyserat men det är väl ändå faktumet att det finns ett spår att följa som gör det hela intressant. Meningen eller budskapet bakom det hela spelar väl inte den större rollen då man snarare egentligen borde uppskatta den breda berättelsen från det ena långsökta äventyret till det andra.
Övertänk från pixar fans må det mycket väl vara men å sidan så besitter pixar själv en överdrift till t.ex samtliga uppföljare som du nämner.
Senast redigerad av Kickex 2015-03-30 kl. 00:24.
Citera
2015-03-30, 00:26
Medlem
Catapillas avatar
Little Odessa

James Grays debutlångfilm med Tim Roth och Edward Furlong handlar om en hitman som får i uppdrag att utföra ett jobb i sin hemstad som han inte besökt på länge, väl där visar det sig att han har en ganska trasslig relation till sin familj och en del gammalt groll med en lokal gangster.
Filmen känns klart Scorseseinfluerad i sitt försök att kombinera krimfilm med mer seriöst Drama men faller platt på båda fronterna och slutprodukten blir otillfredställande trots hyfsat skådespel från huvudrollerna och fina miljöer.

Slutbetyg 4 / 10
Citera
2015-03-30, 10:18
Medlem
gurkmajjas avatar
MUCK: http://www.imdb.com/title/tt2207484/?ref_=fn_al_tt_1

Ett gäng ungdomar (för ovanlighetens skull i skräckgenren) är ute i ett träsk, oklart varför de hamnat just i träsket. De har tydligen utsatts för någon form av attack och två av deras kamrater har dött. Efter att de irrat runt lite kommer de till ett hus och sen börjar saker hända, hej och hå.

Jag vet inte vad man ska säga om detta egentligen. Jag trodde inte att det var möjligt att producera sån skit 2015 med tanke på att man borde lärt sig undvika de flesta minorna över decennierna, men icke. Detta är tydligen en s.k. indiefilm. Nåja. Jag är övertygad om att några filmintresserade högstadieungdomar med halva budgeten skulle kunna göra en bättre film. Precis allt är dåligt, manuset borde ha bränts under symboliska former, Steve Wolsh borde beläggas med näringsförbud inom filmbranschen, skådespelarna får nog hitta annan syssla eftersom de inte ens skulle platsa i en tjeckisk porrfilm. En stor del av filmen är som en odyssé i fjortisselfies där brudar står och visar pattarna medan folk dör några meter bort.

Det är så förbannat uselt att man vill gråta över att sån här skit släpps på marknaden. Det måste finnas så mycket bättre material som aldrig kommer ut. Cannibal Holocaust framstår som en Bergmanfilm i jämförelse.

0/10
Senast redigerad av gurkmajja 2015-03-30 kl. 10:21.
Citera
2015-03-30, 11:23
Medlem
Strobeliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
MUCK: http://www.imdb.com/title/tt2207484/?ref_=fn_al_tt_1

Ett gäng ungdomar (för ovanlighetens skull i skräckgenren) är ute i ett träsk, oklart varför de hamnat just i träsket. De har tydligen utsatts för någon form av attack och två av deras kamrater har dött. Efter att de irrat runt lite kommer de till ett hus och sen börjar saker hända, hej och hå.

Jag vet inte vad man ska säga om detta egentligen. Jag trodde inte att det var möjligt att producera sån skit 2015 med tanke på att man borde lärt sig undvika de flesta minorna över decennierna, men icke. Detta är tydligen en s.k. indiefilm. Nåja. Jag är övertygad om att några filmintresserade högstadieungdomar med halva budgeten skulle kunna göra en bättre film. Precis allt är dåligt, manuset borde ha bränts under symboliska former, Steve Wolsh borde beläggas med näringsförbud inom filmbranschen, skådespelarna får nog hitta annan syssla eftersom de inte ens skulle platsa i en tjeckisk porrfilm. En stor del av filmen är som en odyssé i fjortisselfies där brudar står och visar pattarna medan folk dör några meter bort.

Det är så förbannat uselt att man vill gråta över att sån här skit släpps på marknaden. Det måste finnas så mycket bättre material som aldrig kommer ut. Cannibal Holocaust framstår som en Bergmanfilm i jämförelse.

0/10

Hade nog inte ens funderat att se en film med helt okänt folk som har 2.8 på imdb.
Citera
2015-03-30, 11:25
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strobelicious
Hade nog inte ens funderat att se en film med helt okänt folk som har 2.8 på imdb.
Man måste se lite skit för att kunna uppskatta det bra.

MUCK hade gjort sig bra som en instruktionsfilm på diverse filmutbildningar om hur man inte ska göra.
Citera
2015-03-30, 12:49
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Man måste se lite skit för att kunna uppskatta det bra.

MUCK hade gjort sig bra som en instruktionsfilm på diverse filmutbildningar om hur man inte ska göra.

är du laddad?

http://www.imdb.com/title/tt3129406/?ref_=nm_flmg_dr_2
Citera
2015-03-30, 13:06
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strobelicious

Kane Hodder är ju då inte direkt okänd, men ja, Muck sög ju... IMDB går jag aldrig efter då som något slags facit då de har fel i de flesta fallen.
Citera
2015-03-30, 14:05
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
är du laddad?

http://www.imdb.com/title/tt3129406/?ref_=nm_flmg_dr_2

Självklart. Kan knappt bärga mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kane Hodder är ju då inte direkt okänd, men ja, Muck sög ju... IMDB går jag aldrig efter då som något slags facit då de har fel i de flesta fallen.

I det här fallet var ju IMDB-betyget helt klart på tok för högt.
Citera
2015-03-30, 18:00
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag har nog aldrig sett en enligt mig (väldigt) bra film med någonting under 6. Möjligen, en stor 5a... Tycker att det kan fungera som en OK fingervisning på det sättet. Inte så värst konsekvent kanske. Kan du hänvisa till en riktigt bra film som har typ 4 eller under liksom?

Sedan att jävligt dåliga filmer kan få typ 8+ är ju på andra sidan av spektrumet, bara någonting givet. Brukar vara ganska lätt att syna sådana filmer ändå. Batman typ... Jag är inte jätteintresserad av superhjältar i actionfilmer, och då var det klart. Helt förståeligt varför dylika filmer har så goda betyg också.
Citera
2015-03-30, 18:48
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Jag har nog aldrig sett en enligt mig (väldigt) bra film med någonting under 6. Möjligen, en stor 5a... Tycker att det kan fungera som en OK fingervisning på det sättet. Inte så värst konsekvent kanske. Kan du hänvisa till en riktigt bra film som har typ 4 eller under liksom?

Sedan att jävligt dåliga filmer kan få typ 8+ är ju på andra sidan av spektrumet, bara någonting givet. Brukar vara ganska lätt att syna sådana filmer ändå. Batman typ... Jag är inte jätteintresserad av superhjältar i actionfilmer, och då var det klart. Helt förståeligt varför dylika filmer har så goda betyg också.
Nu kommer jag inte på någon specifik titel men många icke-amerikanska filmer får ofta lite lägre betyg på IMDB, så även ofta skräckfilmer, än vad jag tycker.

Men det är klart att ett betyg på 2.8 säger en hel del, men då blir jag snarare nyfiken på vad som gör filmen så kass.
Citera
2015-03-30, 18:49
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Selfish Giant (2013.) 13-åriga Arbor är en uppkäftig och dryg liten snorunge som när han blir avstängd från skolan kan ägna sig helhjärtat åt sin nya passion - stjäla skrot att sälja tillsammans med sin snälla och fromma vän Swifty.

Brittisk socialrealism med allt vad det innebär av dysfunktionella familjer, obegriplig dialekt som ska föreställa engelska och en grå vardag utan framtidshopp. Den har en antydan av poesi och är väldigt vackert filmad med sparsam men stämningsfull musik.

Jag har förbannat svårt att känna sympati med huvudpersonen. Ett gapigt och själviskt monster som man uppenbart ska tycka synd om under filmens andra halva, jag sitter istället och önskar att han istället sänds till sängen utan sin mjölk typ. Men starka skådespelarinsatser överlag.

Andra halvan lyfter filmen och det är speciellt en riktigt otäck scen som sätter sig i huvudet. Helhetsmässigt tycker jag inte den lyckas hålla intresset uppe i sin smuts och misär-skildring dock. Det hade behövts mera tydlighet, ett bättre manus. Eftersmaken är bitter och medioker med en touch av briljans. Fin film! 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in