2015-03-30, 18:55
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Jag har nog aldrig sett en enligt mig (väldigt) bra film med någonting under 6. Möjligen, en stor 5a... Tycker att det kan fungera som en OK fingervisning på det sättet. Inte så värst konsekvent kanske. Kan du hänvisa till en riktigt bra film som har typ 4 eller under liksom?

Handlar mera om att jag inte och har aldrig kommit överens med IMDB där hälften av filmerna på top 250 inte alls har någonting där att göra och förstaplatsen som Shawnshank har är ju bara skrattretande, och alla jävla Batmanfilmer av Nolan (och hans övriga filmer) har inget där att göra.
Jag har respekt och full förståelse för de som gillar mainstream och icke-kontroversiella filmer men röstsystemet är ju helt sönder sen tretton år tillbaka och ingen skräckfilm har högt betyg heller.

Filmer som Manos, Troll 2, Tales from the Quadead Zone etc... som har låga betyg stämmer inte alls överens med min åsikt. Gillar man mainstream så funkar ju IMDB för där är det enbart såna likasinnade, medan Filmtipset är en smula bättre på allting.
Citera
2015-03-30, 19:07
Medlem
Catapillas avatar
Men filmtipset har ju exakt samma snitt som IMDB på alla filmer, jag utmanar dig att hitta en enda film som har någorlunda mycket röster där IMDB och FT skiljer sig drastiskt.

Sawshank Redemption är rätt medioker ja men den har full pott på FT också precis som Batman filmerna och Nolan filmerna och allting annat på IMDB top 250.

#IMDBDefenseForce
Senast redigerad av Catapilla 2015-03-30 kl. 19:18.
Citera
2015-03-30, 19:48
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Men filmtipset har ju exakt samma snitt som IMDB på alla filmer, jag utmanar dig att hitta en enda film som har någorlunda mycket röster där IMDB och FT skiljer sig drastiskt.

Sawshank Redemption är rätt medioker ja men den har full pott på FT också precis som Batman filmerna och Nolan filmerna och allting annat på IMDB top 250.

#IMDBDefenseForce

IMDB har ju varit trasigt i flera år nu sen jag började läsa där för nästan femton år sedan, men det är lättare att orientera sig på FT och det finns en uppsjö med medlemmar där som man kan lita på i kommentarer och betyg, lättare att hitta folk med någorlunda bra smak på FT jämfört med IMDB, och asiatisk film och skräck har oftast ett högre snittbetyg på FT än på IMDB, om vi nu inte snackar filmerna som alla sett.

Kontentan i mitt perspektiv är att FT är en bättre sajt för att hitta och få tips på filmer som inte får något ljus på sig alls på IMDB, men jag är "biased" av FT då jag hatat IMDB länge nu och filmerna som alla röstar upp där.
Citera
2015-03-30, 19:55
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag har respekt och full förståelse för de som gillar mainstream och icke-kontroversiella filmer men röstsystemet är ju helt sönder sen tretton år tillbaka och ingen skräckfilm har högt betyg heller.

Dawn of the Dead har ju en åtta på IMDb. Men visst är det en del underskattning där. The Beyond och Zombi 2 till exempel har 6.9 båda två. Inget dåligt betyg, men de förtjänar högre. Å andra sidan är det inte så konstigt, då det inte är filmer som faller den breda massan i smaken.

Överlag gillar jag Filmtipset mer, det enda som är bättre med IMDb är att det finns mycket mer information om fotografer och liknande.
Senast redigerad av Punkliv 2015-03-30 kl. 19:58.
Citera
2015-03-30, 20:04
Medlem
Carnage.s avatar
Bah, Rotten Tomatoes slår IMDB och Filmtipset med hästlängder. Inte helt foolproof kanske, men ändå betydligt mer tillförlitligt än de andra sidorna. IMDB är fan i mig en hemsk, hemsk sida.

Såg om den ur-franska Frontiers igår. Den är verkligen totalt meningslös. Tröttsam karbonkopia av Texas Chainsaw, fast med töntiga grodätare istället för mega-hillbillys.
Senast redigerad av Carnage. 2015-03-30 kl. 20:07.
Citera
2015-03-30, 20:39
Medlem
chessjamts avatar
Filmprojekt 2: Akira Kurosawa
#1 Rashomon
(1950)

Imdb

En man och en kvinna reser genom skogen. Banditen Tajomaru (Toshiro Mifune) får syn på dem och lyckas slå ner och binda fast mannen och sedan våldföra sig på kvinnan. Efteråt så blir mannen dödad, men av vem? Fyra vittnesskildringar ges under filmens gång, alla vinklade efter de olika berättarna, Tajomaru, kvinnan, den döde mannen (via ett medium) och en opartisk (?) skogshuggare som råkar se alltihopa.

En enastående film. Jag känner mig tom efter att jag har sett den. Möjligen att jag kanske har sett några filmer som kan ha haft samma upplägg men ingen som jag direkt kommer ihåg på rak arm. Kurosawas film är unik med de fyra olika berättelserna som utgör själva stommen i filmen. Visst, det finns en slags ram som utgörs av en präst, en främling och skogshuggaren som sitter under ett halvt raserat tempel, Rashomon, där främlingen får höra i andrahand de olika vittnesskildringarna. Berättarstrukturen påminner litegrann om Joseph Conrads Mörkrets hjärta där vi hela tiden befinner oss på en och samma plats men genom vittnesskildringarna så förflyttar vi oss i deras berättelser till platsen där händelserna utspelar sig.

Superb regi av Kurosawa som får till en dynamisk blandning mellan handling, musik, foto och såklart skådespelarnas prestationer. Här använder han sig av ett impressionistiskt foto där kameran riktas upp mot skyn och solen lyser igenom lövverket i början av filmen. Allting filmas utomhus, även rättegångsscenerna är väldigt enkla och spartanskt utformade utomhus. Adaptionen inkluderar två noveller av Ryunosuke Akutagawa då endast den ena novellen, In the Grove, hade varit för lite. Därför la man även till Rashomon som en slags ramberättelse för att få en början och ett slut. Slutscenen med spädbarnet ska dock tydligen vara Kurosawas eget påhitt.

Bland skådespelarnas utmärker sig Toshiro Mifune och Machiko Kyo som kvinnan som blir våldtagen. Starka, kraftfulla prestationer från båda två. Möjligen att man kan anklaga dem för överspel, särskilt när de skrattar högt och teatraliskt. Kanske, för det är den största bristen i filmen jag kan se, men tydligen så ska Kurosawa velat återgå till stumfilmens bildspråk när han gjorde Rashomon. Därav används dialogen sparsamt och skådespelarnas mimik och kroppsspråk får ta stort utrymme istället som också gränsar till överspel. Med det i åtanke kan man kanske ha överseende med Mifunes och Kyos oerhört kraftfulla prestationer.

Musiken tyckte jag var skränig i början av filmen men efter ca 30 minuter är det inget som jag stör mig på.

Vad är sant och vad är falskt? Vilket vittnesmål väger tyngst? Filmen öppnar upp för etiska/moraliska frågor. Efter att kvinnan blivit våldtagen är det som att skammen för henne och för mannen blir för stor. Någon måste dö, antingen hennes man eller banditen, säger hon högt. Det är allt eller inget. Våldtäkt OCH mord, ingen mesig halvmesyr här inte, påstås hon säga enligt banditens version. Detta sätter griller i huvudet på banditen Tajomaru som hela tiden ville få kvinnan utan att behöva döda mannen.

Filmen öppnar även upp tolkningar för det som senare skulle komma att kallas för Stockholmssyndromet innan Norrmalmstorgsdramat. M.A.O. en film som är väldigt före sin tid.

Fantastisk start på projektet! Det enda jag kan möjligen klaga på är lite överspel från skådespelarna och störande musik i början av filmen. Men det är lätt förbisett med tanke på allt som filmen erbjuder. Det är inte en mindfuck som David Lynch eller kanske Nolan i sina bästa stunder kan erbjuda men den får en att tänka till och begrunda över de olika versionerna som ges. Sådana filmer som också underhåller och har ett bra foto hamnar högt upp på min lista. Kort sagt så är Kurosawas Rashomon ett viktigt bidrag i filmhistorien som fortfarande 65 år senare går hur bra som helst att titta på och njuta av!

Betyg: 5/5
Senast redigerad av chessjamt 2015-03-30 kl. 20:52.
Citera
2015-03-30, 21:04
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Dawn of the Dead har ju en åtta på IMDb. Men visst är det en del underskattning där. The Beyond och Zombi 2 till exempel har 6.9 båda två. Inget dåligt betyg, men de förtjänar högre. Å andra sidan är det inte så konstigt, då det inte är filmer som faller den breda massan i smaken.

Överlag gillar jag Filmtipset mer, det enda som är bättre med IMDb är att det finns mycket mer information om fotografer och liknande.

6.9 är extremt högt för skräckfilm och b-film överlag dessutom har Zombi 2 sämre betyg på FT än på IMDB och Beyond har likvärdigt så om dom är underskattade vilket dom antagligen är så är det inte IMDBs fel utan ett generellt problem.

Enda stället Beyond inte är underskattad på lär vara Rolfens Filmforum som har typ 10 medlemmar som alla samlar på VHS kassetter, det är hårt men sånt är livet.
Citera
2015-03-30, 21:53
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Enda stället Beyond inte är underskattad på lär vara Rolfens Filmforum som har typ 10 medlemmar som alla samlar på VHS kassetter, det är hårt men sånt är livet.

Som dessutom är ett helt underbart forum och komplement till Flashback, där det enbart hänger likasinnade cineaster som delar min smak, men absolut inget forum för alla utan för de inbitna samlarna och nördarna.
Citera
2015-03-30, 21:57
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv

Kolla i stället vad Manos, Troll 2 och Tales from the Quadead Zone har i betyg, tre filmer som jag gillar och som antagligen har under fyra i betyg.

Dawn of the Dead är ju en kultklassiker och ett mästerverk som borde ha högre betyg där i min bok medan Fulci-filmerna också är klassiker, medan de klassikerna jag nämner får skit kastat på sig i tid och otid, sen är det nog många som röstat en etta på Manos for the sake off it, som vanligt alltså.

På tal om Fulci så har ju Un gatto nel cervello enbart 5.7, men där är det mera förståeligt då pöbeln på sajten som antagligen inte greppat hela metakonceptet i den, eller för att det är en "ful film".
Citera
2015-03-30, 22:51
Medlem
nihilverums avatar
Wonder Woman (2009)

En animerad film om superhjältinnan Wonder Woman/Diana, en amasonkvinna från den okända ön Themyscira. En pilot från det amerikanska flygvapnet kraschlandar på ön och Diana följer med honom tillbaka till civilisationen, både för att hjälpa honom och för att fånga in krigsguden Ares som rymt från amasonernas fångenskap.

Filmen är OK men inte mer. Betyget blir 5.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-03-30, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Wonder Woman (2009)

En animerad film om superhjältinnan Wonder Woman/Diana, en amasonkvinna från den okända ön Themyscira. En pilot från det amerikanska flygvapnet kraschlandar på ön och Diana följer med honom tillbaka till civilisationen, både för att hjälpa honom och för att fånga in krigsguden Ares som rymt från amasonernas fångenskap.

Filmen är OK men inte mer. Betyget blir 5.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.

Max 3.7/10. Du är väl en sån som gillar alla filmer och alla ska ha minst godkänt? Visst är dom sevärda allihopa? Denna filmen fick kalkonpriset för kvällen,l liksom ditt betyg av den.
Citera
2015-03-31, 07:41
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interista10
Max 3.7/10. Du är väl en sån som gillar alla filmer och alla ska ha minst godkänt? Visst är dom sevärda allihopa? Denna filmen fick kalkonpriset för kvällen,l liksom ditt betyg av den.

Att jag skulle ge alla filmer minst godkänt stämmer uppenbart inte. Exempelvis gav jag The Broadway Melody (1929) betyget 2/10, och den vann ändå Oscar för bästa film vid den andra Oscarsutdelningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in