2015-03-29, 15:08
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag skäms över att inte ha sett Wall-E ännu...
Se den! En mysig rulle som väl fångar de flesta. Om jag har en favorit från Pixar så är det Wall-E.
Citera
2015-03-29, 15:58
Medlem
The Master (2014)
Kinesisk "martial arts" film. Handlar om Xiang,som öppnar upp en kampsportsskola. När han vägrar gå med i den korrupte kejsarens (?) arme' så blir hans mor och elever från skolan tillfångatagen av kejsaren. Tyvärr så är det dåliga fightingscener,vilket inte går för sig i en kung fu film.
Det blir bara 3 av 10 i betyg.
Citera
2015-03-29, 16:37
Medlem
Citat:
Trots det har den ju fått jättefin kritik och vill ändå se alla Pixars långfilmer.
Det är ju en bra film, men den är inte alls lika rolig som Pixars andra filmer.
Citera
2015-03-29, 16:56
Medlem
nihilverums avatar
Hotel Rai/Hotell Paradiset (2010) (Hela dokumentären på Youtube)

En HBO-dokumentär om ett bostadskomplex som den bulgariska kommunistregimen byggde för att husera romer i så att de inte skulle behöva fortsätta bo i typiska romska tältläger. Filmen skildrar hur husen förfallit på grund av bristande underhåll och vilka drömmar och tankar om livet som de som bor i detta bostadskomplex har.

Det är intressant att få se ett exempel på en kommunistregim som gör något som dels verkligen är i linje med kommunismens ideologiska kärna och som dessutom i princip skulle ha kunnat fungera om det inte vore för att de boende verkar strunta totalt i göra någon form av arbete för att bevara bostäderna i ett vettigt skick.

Betyget blir 6.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-03-29, 16:56
Medlem
Ass.Parades avatar
Vicky Cristina Barcelona (2008) Regissör: Woody Allen
- Scarlett Johansson, Rebecca Hall, Javier Bardem, Penélope Cruz
[Drama, Romantik]

Två yngre kvinnor från någon storstad i USA åker på semester till Barcelona. Bästa kompisar sedan College trots deras olika livssyner. Vicky, den logiske och bestämda brunetten som snart ska gifta sig. Cristina, den passionerade och impulsiva tjejen som inte riktigt vet vad hon vill. I Barcelona på ett konstmuseum träffar de konstnären Juan Antonio som är rak på sak med vad han vill, tillfredsställa tjejerna i sänghalmen samt visa de runt hans hemstad.. Han förändrar bådas liv markant..

7/10 - Annorlunda film. Man möter ett ganska vad jag tror vanligt fenomen i kärlekens svåra värld. Intressanta och lite udda karaktärer (tänker då på Konstnären och hans ex som förövrigt delade samma livssyner som jag haha). Var klart värd att se, var varken bättre eller sämre än vad jag förväntade mig. Lite lätt vardaglig humor också som fick en att dra på smilbanden ett par gånger. Fina miljöer som alltid i Woodys filmer. Ett bra drama.

Sen är ju Scarlett Johansson så fruktansvärt vacker så det gör ont! Rebecca Hall och Penélope Cruz är också ögongodis så tycker man inte om handlingen så har man alltid något vackert att titta på.
Senast redigerad av Ass.Parade 2015-03-29 kl. 17:02.
Citera
2015-03-29, 17:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Det är ju en bra film, men den är inte alls lika rolig som Pixars andra filmer.

Som jag förstått det är den mer vuxen och mognare än deras andra filmer.
Citera
2015-03-29, 17:41
Medlem
The Water Diviner. Riktigt grym film. "You can find water in the desert but you cant even find your sons" ouch, den känns Rekommenderas starkt!
Citera
2015-03-29, 18:24
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Som jag förstått det är den mer vuxen och mognare än deras andra filmer.

Det är den. Men ack så underbar den är. Det är också första och enda Pixar filmen som har riktig live-action segment i sig där Fred Willard är riktig person i den. Filmen är gjord så att innan själva apokalypsen inträffade på jorden så var människorna som oss och efteråt i filmen är allt animerat. Så när de överlevande animerade människorna ser klipp från innan jorden förstörs är det Fred Willard på riktigt som pratar om jordens undergång.
Citera
2015-03-29, 22:06
Medlem
nihilverums avatar
De grønne slagtere (2003)

En dansk svart komedi om slaktarna Svend (Mads Mikkelsen) och Bjarne (Nikolaj Lie Kaas) som tröttnar på att arbeta för sin jobbige chef Holger (Ole Thestrup) och istället bestämmer sig för att öppna en egen charkuteributik. Efter en tid med total brist på kunder råkar en svartanställd hjälpreda bli instängd i kylrummet över natten, varpå han fryser ihjäl. När Holger kommer på besök följande dag för att köpa kött till sin Rotaryfest bestämmer sig Svend i stundens hetta för att skära loss filéer från den döde hjälpredan och sälja dessa till Holger. Efter denna fest går ryktet om Svends och Bjarnes mycket goda kött runt hela den lilla byn, och Svend och Bjarne blir tvungna att på diverse sätt skaffa mer kött av samma typ för att göra sina kunder nöjda.

Jag gillar generellt svarta komedier (som min signatur antyder för alla som känner till filmen som citatet kommer ifrån), och denna är inte ett undantag. Mads Mikkelsen är bra som vanligt.

Betyget blir 8/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2015-03-29, 22:17
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Det är den. Men ack så underbar den är. Det är också första och enda Pixar filmen som har riktig live-action segment i sig där Fred Willard är riktig person i den. Filmen är gjord så att innan själva apokalypsen inträffade på jorden så var människorna som oss och efteråt i filmen är allt animerat. Så när de överlevande animerade människorna ser klipp från innan jorden förstörs är det Fred Willard på riktigt som pratar om jordens undergång.
Har du läst om The Pixar Theory? https://www.youtube.com/watch?v=8SQcrVoAsVQ
Otroligt fascinerande.
För övrigt finner jag Wall-E en av de bättre pixar filmer då den känns mer äkta. Den spelar mer på känslor än dialoger.
Fast rankar dock Toy Story högre pgd av nostalgi.
Citera
2015-03-29, 22:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso

Ska leta upp den i HD då jag kommit hem och se den kommande veckan då!
Citera
2015-03-29, 23:08
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
De grønne slagtere (2003)

En dansk svart komedi om slaktarna Svend (Mads Mikkelsen) och Bjarne (Nikolaj Lie Kaas) som tröttnar på att arbeta för sin jobbige chef Holger (Ole Thestrup) och istället bestämmer sig för att öppna en egen charkuteributik. Efter en tid med total brist på kunder råkar en svartanställd hjälpreda bli instängd i kylrummet över natten, varpå han fryser ihjäl. När Holger kommer på besök följande dag för att köpa kött till sin Rotaryfest bestämmer sig Svend i stundens hetta för att skära loss filéer från den döde hjälpredan och sälja dessa till Holger. Efter denna fest går ryktet om Svends och Bjarnes mycket goda kött runt hela den lilla byn, och Svend och Bjarne blir tvungna att på diverse sätt skaffa mer kött av samma typ för att göra sina kunder nöjda.

Jag gillar generellt svarta komedier (som min signatur antyder för alla som känner till filmen som citatet kommer ifrån), och denna är inte ett undantag. Mads Mikkelsen är bra som vanligt.

Betyget blir 8/10 eller 4/5 på Filmtipset.

En personlig favorit, riktigt jävla bra är den! Kul att du gillade den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in