2015-02-27, 12:31
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Foxcatcher (2014)

Jag trodde att Foxcatcher skulle falla mig mer i smaken än den faktiskt gjorde. Skådespeleriet var dock som jag på förhand tippade väldigt bra. Tatum, Ruffalo och Carell skapade tillsammans en väldigt tät och stundtals obehaglig stämning mellan sina karaktärer och de absorberades verkligen sig själva in i dessa. Sminkningen gjorde såklart sitt men Carell gav minst lika mycket av sitt kroppspråk och sävliga tonläge att gestalta den "olustighet" som hela tiden fanns kring John du Pont. Hans bästa roll till dags dato.

Men liksom i fallet med Bennet Millers förra Moneyball (2011) är huvudproblemet att filmen är på tok för lång för att hålla i 2 h 10 min. Foxcatcher kunde med fördel klippts ner minst 30 min. De långa pauserna och tystnaden ger ingen djupare mening till filmen vilket Bennet Miller verka tro. Antingen har man mycket att säga och gör en lååångfilm eller så har man inte så mycket att säga och gör en kortare film. Svårare än så är det inte. Både Foxcatcher och Oscarsvinnaren Ida (2013) är lite lika där, de använder tystnaden som ren utfyllnad. Tyvärr blir det i längden en rätt stentrist upplevelse.

Betyg: 2/5

Du är inne på att filmen är alldeles för lång, något jag inte håller med om. Men det jag ville säga var att filmen från början var 4 timmar lång och Bennet Miller tyckte det var passande och ville egentligen inte klippa något där. Men han var ju tvungen för 4 timmar är ju exakt som det låter överdrivet.
Citera
2015-02-27, 12:39
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Du är inne på att filmen är alldeles för lång, något jag inte håller med om. Men det jag ville säga var att filmen från början var 4 timmar lång och Bennet Miller tyckte det var passande och ville egentligen inte klippa något där. Men han var ju tvungen för 4 timmar är ju exakt som det låter överdrivet.
Ja herregud. Miller har redan kraftiga svårigheter med pacet i storyn och ännu svårare att "kill his darlings" om han trodde att 4 timmars speltid för Foxcatcher vore rimlig.
Citera
2015-02-27, 15:07
Medlem
Carnage.s avatar
Blev Ondskan innan läggdags igår. Mycket bättre än vad jag kom ihåg! En sån där film man blir förbannad av (på ett bra sätt), det gillar jag!
Citera
2015-02-27, 15:19
Medlem
jimmyfingerss avatar
Cobb (1994)

En film om baseballspelaren Ty Cobb, som spelas av Tommy Lee Jones. Regisserad av Ron Shelton (White Men Can't Jump, Tin Cup...). Jag gillar Jones skådespel, även om det är over the top mest hela tiden. Det kunde ha varit en riktigt bra svart komedi det här, mörk som fan, om de hade skippat den trevliga stämningen som förgiftar hela filmen. Mest i form av Robert Wuhl som spelar Al Stump, författaren till Cobbs självbiografi. Det blir för fjantigt.

5/10
Senast redigerad av jimmyfingers 2015-02-27 kl. 15:23.
Citera
2015-02-27, 22:08
Bannlyst
Tre filmer om MI5 agenten Johnny Worricker. Filmerna är mer eller mindre fristående i en serie om denna agent, eller före detta agent. Bill Nighy är som alltid väldigt sävlig, men passar bra i sin roll.

Page Eight Brittiska premiärministern har gjort bort sig fatalt och Worricker hamnar i blåsväder hos sina chefer som vill tysta ner saken.

6/10

Turks and Caicos Worricker gömmer sig på en av de Karibiska öarna och hamnar i delo med en CIA agent ute på hemligt uppdrag.

4/10

Salting the Battlefield Brittiska premiärministern är i rampljuset på grund av Worricker och både brittisk och tysk säkerhetstjänst är Worricker i hälarna.

6/10
Senast redigerad av pethom 2015-02-27 kl. 22:14.
Citera
2015-02-27, 22:24
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
La Cabina från 1972. Kom över den av en slump på Youtube, med engelsk undertext. Oroande film som visar på propagandafilm under Franco eran. Det ska vara komedi men i dagens mått blir det skrämmande. Även om inte mycket händer fastnade jag och lockades till att se hela. Väldigt udda film.
Citera
2015-02-27, 23:03
Medlem
Catapillas avatar
Days of Heaven

Utan tvekan en av dom mest välgjorda filmer jag sett, fotot är enastående och Malick visar prov på en helt egen stil när det kommer till cinematografi och klipp.
Storyn kommer lite i andra hand och griper aldrig riktigt tag i mig men det stör mig inte det minsta, i varje scen finns det något att beundra. En film jag definitivt kommer se fler gånger.

8+ / 10
Citera
2015-02-27, 23:31
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Days of Heaven

Utan tvekan en av dom mest välgjorda filmer jag sett, fotot är enastående och Malick visar prov på en helt egen stil när det kommer till cinematografi och klipp.
Storyn kommer lite i andra hand och griper aldrig riktigt tag i mig men det stör mig inte det minsta, i varje scen finns det något att beundra. En film jag definitivt kommer se fler gånger.

8+ / 10

Har bara sett den en gång men som Malick-fan bör man se den flera gånger minst. Vill också minnas att fotot var bland det bästa man fick ut med behållning ur filmen. Nu blev jag sugen att se den snarast.
Citera
2015-02-27, 23:41
Medlem
chessjamts avatar
Filmprojekt gamla osedda klassiker
#9 En dödsdömd har rymt

1956 av Robert Bresson

Imdb:En dödsdömd har rymt

Fontaine, en fransk motståndsaktivist, blir tillfångatagen av nazisterna och sätts i fångenskap. Under sin tid i fängelset planerar han sin flykt. När han blir varse om sin dödsdom blir det mer bråttom att ta sig ut ur fängelset.

Då beger vi oss till Frankrike för första gången i projektet. Fortfarande svart-vitt men så är det ju också 50-tal och konstigare vore det väl om det var i färg. Bresson meddelar tittaren att filmen är baserad på verkliga händelser och att hans avsikt är att berätta historien så nära som möjligt utan att skönmåla det hela. Resultatet är väldigt realistiskt där vi får ta del av Fontaines tankegångar vad gäller fängelset och flykten därifrån. En sked görs om till en grov mejsel som han använder för att skarva loss bräderna i dörren. Tyg och ståltråd används om vart annat för att göra hemgjorda rep. Väldigt finurligt filmen igenom. Fick mig att tänka på Fruktans lön där huvudkaraktären tvingas lösa knepiga problem där också.

Berättelsen vill visa vikten av att inte ge upp, att kämpa mot förtryck och att aldrig ge vika. Handlingen är som vilken prison break som helst, med den skillnaden att det är andra världskriget och nazisterna som utgör ramen för filmen. Som oftast så blir det som mest spännande mot slutet när själva flykten väl äger rum. Till dess lider filmen litegrann av att det händer för lite: man får se Fontaine sakta men säkert skarva loss små trädbitar och fläta ihop och bygga sina rep. Det är en genomgående kritik jag har haft i de senaste filmerna jag har sett (Boyhood, Tokyo Story, Foxcatcher, etc.) men jag inser samtidigt att jag är troligtvis ovan med det tempo som gamla filmer har och kanske inte fullt ut njuter av det realistiska i dessa verk. Förhoppningsvis vänjer man sig vid det samt att det blir mer och mer moderna filmer som jag har kvar i projektet. Men filmen i sig är väldigt enahanda med nästan bara fokus på Fontaine och dennes strävan att ta sig ut ur fängelset. Blir väldigt repetitivt efter ett tag innan han får en rumskamrat alldeles innan han ska fly därifrån.

François Leterrier gör ett bra jobb i huvudrollen. Är väl inte direkt en gripande eller slående prestation men han gestaltar karaktären väl. Mer begär jag inte då det inte finns något utrymme för storartat skådespel. Plus i kanten att tyskarna pratar tyska, något som Hollywood kom att förstöra med sina andra världskrigs filmer. Det uppskattar vi, att fransmännen pratar franska och nazisterna tyska.

Vet inte vad mer jag kan säga. I likhet med de flesta filmerna i projektet är den smått tråkig och har ett stillsamt tempo. Även om det denna gång fanns ett tydligt mål som drev handlingen framåt så var den ändå inte så spännande förrän alldeles vid slutet. Jag är lite hård kanske och ger den samma betyg som Tokyo Story. Jag uppskattar filmer med bra story och driv i handlingen mer än realistiska filmer. Underhållning slår högre än försök till skildringar av verkligheten i min värld. Kanske att min smak kan ändra sig i framtiden. Vi får se.

Betyg: 2.5/5
Citera
2015-02-28, 00:05
Medlem
Lotsos avatar
Seventh Son (2014)

John Gregory är den sjunde sonen till en sjunde son och den lokala väktaren. Han har under lång tid skyddat landet från onda krafter, men Gregory är inte ung längre, och det är hög tid att finna en efterträdare. De flesta uttänkta har inte överlevt sin tid som lärling och nu står det sista hoppet till en ung bondpojke vid namn Thomas Ward. Kommer han att överleva utmaningen som de andra inte klarade av? Hans stora prövning kommer när den mäktiga och farliga häxan Mother Malkin rymmer från sin fångenskap.

Seventh Son har inte direkt haft den positiva sidan med sig från det att den började spelas in. Först så sålde Warner Bros. vidare rättigheterna och Universal tog upp filmen. Sedan de som gjorde effekterna till filmen, deras bolag gick bankrutt.
Filmen skulle egentligen komma ut 2011-2012, men förlängdes allt mer och mer. Nu är vi här nästan 3år efter det att filmen skulle kommit ut. Låt mig med det också säga det hade varit bäst att låtit denna filmen få vara. Det är verkligen ingen höjdarrulle.

Problemet ligger i regin och utförandet av manuset. Faktiskt så är inte manuset så bra heller. Det märks att regissören är något oerfaren då filmen verkligen skimmar förbi en jäkla massa i en snabbtakt.
Filmen är verkligen underutvecklad. Och med det menar jag att filmen bara snabbt drar en in i handlingen utan förvarning och stannar aldrig upp för någon paus verken för tittaren eller karaktärerna. Den kör bara på som om det är Fast & Furious och man blir själv lite nojig över vad som faktiskt händer i handlingen och i filmen.

Det hjälper heller inte att filmen följer exakt samma mönster som varje typisk fantasy film som gjorts efter Sagan om Ringen. Vi har den äldre läraren som tar sig an en yngre person han ska träna upp. Men den yngre ser sakerna annorlunda och blir kär i fel tjej som är med de onda, fast hon är egentligen inte ond då hon är kär i den yngre mannen. Skurken och den läraren har ett förflutet tillsammans, läraren och den yngre mannen blir osams och i slutet blir den yngre mannen den nya mästaren.
Det är liksom steg för steg varje "fantasy lärdoms" filmen som någonsin gjort och gör inte någonting nytt.

Skådespelarna hjälper verkligen inte. Jeff Bridges som jag verkligen älskar och ser allt den mannen gör mumlar för de mesta sina repliker här. Jag ska inte ljuga, jag tyckte varje gång han var framför kameran att filmen fick upp lite underhållning. Men det var väldigt svagt för även han kan inte riktigt rädda denna filmen.
Julianne Moore är slösat i skurkrollen. Hon är inte med så mycket som man hade trott, och istället för att spela over the top eller minnesvärd och småläskig. Hon är istället ganska så tråkig i skurkrollen och ganska så bortglömd.
Kit Harington dyker upp i början och det blev jag positivt glad över. Men han dog lika fort som han introducerades och in kommer Ben Barnes och tar över hans roll. Och han är otroligt tråkig att kolla på. Lika mycket karaktär och karisma som sandpapper typ. Varje scen som involverar han och Alicia Vikander är de sämsta med filmen.
Problemet ligger i att filmen inte klarar av drama överhuvudtaget. Så varje gång dessa två är med är det drama och romantik som gäller, något som saktar ner filmen något oerhört. Kemin mellan dem är heller inget vidare och det blir bara plågsamt att se dem hålla på i 5 minuter när man redan vet vad som komma skall.

Effekterna är heller ingen höjdare. Jag ska inte ge filmen allt för mycket klagomål i detta, då som sagt filmen har haft problem med företaget som låg bakom effekterna. Desvärre är slutresultatet inte så värst imponerande. Speciellt inte när man sett Smaug i Hobbit filmerna är drakarna här riktigt tama i jämförelse.
På tal om Hobbit så påminner musiken väldigt mycket om Sagan om Ringen. Minns början av filmen så spelas denna musik som låter väldigt likt låten som spelas i introt på Sagan om Ringen filmerna. Sa detta till min vän och han höll med rakt av.
Slutet är också extremt antiklimax. Det går så fort och Julianne Moore besegras otroligt lätt och det är inte ens huvudpersonerna som gör den största skadan på henne.

Till sist vill jag bara nämna upp en kul grej. Jag har nu under Februari månad sett 3 filmer som blivit förflyttade från deras originella releasedatum. Jupiter Ascending, Accidental Love och nu denna. Ironiskt nog (kanske inte) så har alal tre verkligen inte varit några höjdare och ännu mer ironiskt så har både Jupiter Ascending och denna två Oscar vinnare i sig från årets gala. Julianne Moore och Eddie Redmayne.
Så nästa gång jag ser på någon av dessa två (knapps det lär inträffa) eller deras respektive Oscars filmer ska jag tänka att det var samma år som dessa två filmerna kom ut, vilken jäkla skillnad. Däremot så gjorde Eddie Redmayne Jupiter Ascending sevärd för sin over the top insats som var helt briljant och underbar att skratta åt. Så ja, jag ser helst den filmen igen än någon av dessa andra då den åtminstone fick mig att bli underhållen över hur skrattretande den var. Samt den var något mer ambitiös än denna.

I sin helhet är Seventh Son som vilken annan fantasy film som kommit ut som involverar en lärare som ska lära en yngre person. Den följer exakt samma steg som de filmerna och har samma mönster.
Skådespelarna hjälpte inte så mycket. Jeff Bridges kom mest av sig som trött genom filmen och Julianne Moore var bortglömd och slöseri i skurkrollen.
Varje gång filmen saktar ner och fokuserar på de mer dramatiska eller romantiska delarna blir det otroligt tråkigt och långsamt. Filmen kan inte hantera det och när karaktärerna är lika karismatiska som sandpapper blir det inget vidare. Men när filmen väl kör igång går det alldeles för fort. Man slängs in i handlingen och filmen består mestadels av moment som byggs upp till klimaxen. "Vi ska ha ett montage här", "vi ska ha ett monster här", "vi ska ha kärlek romans här", "vi ska ha actionscen här". Det blir rörigt att hänga med då det går så fort och ingen uppbyggnad till någonting. Så det blir aldrig någon bra stimulering någonstans i filmen.
Med det sagt hatade jag inte filmen, och av den anledningen kommer jag inte ge filmen en etta i betyg då filmen hamnar i kategorin:
"bortglömd fantasy rulle om några månader".

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1121096/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=TXiNkOjM7oM
Citera
2015-02-28, 00:05
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Har bara sett den en gång men som Malick-fan bör man se den flera gånger minst. Vill också minnas att fotot var bland det bästa man fick ut med behållning ur filmen. Nu blev jag sugen att se den snarast.

Det var faktiskt min första Malick men jag hade ganska bra ide om vad jag kunde förvänta mig för film då han är ganska omtalad som regissör.
Har du något tips på en logisk fortsättning i hans filmografi? Sneglat lite på Tree of Life och Badlands ^^
Citera
2015-02-28, 00:15
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Det var faktiskt min första Malick men jag hade ganska bra ide om vad jag kunde förvänta mig för film då han är ganska omtalad som regissör.
Har du något tips på en logisk fortsättning i hans filmografi? Sneglat lite på Tree of Life och Badlands ^^

Badlands, definitivt. Tree of Life kan du se när du verkligen behöver somna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in