2015-01-13, 02:18
Medlem
U-Figs avatar
Projekt: Película

Film 21/35

El ángel exterminador
(1962) [The Exterminating Angel]

Oj. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag fattar ingenting, allting handlar om några rika människor som är fast i ett vardagsrum (de kan inte ta sig därifrån - varför? Säg det du, ingen förklaring ges!) och ändå är man intresserad av vad som händer. Déjà vu gång på gång, flera saker som upprepar sig - jag trodde först det var fel på filmen. Kritiken är inte lika tydlig som i Buñuels andra filmer, men i slutet så skuttar en skock får in i en kyrka medan klockorna ringer...

Surrealistiska bilder och drömmar, något som inte fanns i varken Viridiana eller Simón del desierto - men väl i Los olvidados, återvänder. Silvia Pinal är vacker som vanligt. Hmm. Som sagt, väldigt konstig film. Och så är det väl med surrealister som Buñuel. Jag gillar den trots att den är så förvirrande, men den är klart sämst av de filmer jag sett av Buñuel.

6/10
Citera
2015-01-13, 04:56
Medlem
U-Figs avatar
Projekt: Película

Film 22/35

Los santos inocentes
(1984) [The Holy Innocents]

Efter ett kort intro på en minut möts man av en stillbild med tre minuter "eftertext". Nästan så att man somnar direkt. Med andra ord: ingen bra start. Tyvärr är fortsättningen inte mycket bättre. Visst, det finns samhällskritik i filmen, som handlar om en fattig familj som i stort sett är slavar åt en rik herre på den spanska landsbygden. "Det måste finnas en hierarki", säger deras "ägare" någon gång under filmen. Samhällskritiken kan jag förstå, men filmen i sig var ingen höjdare. Slutet var chockerande men trots att den här filmen - var jag än letar på internet - får högsta (eller åtminstone väldigt höga) betyg så kan jag inte ge den mer än...

4/10
Citera
2015-01-13, 10:03
Medlem
gurkmajjas avatar
Kände för lite sci-fi, men det skulle man tydligen inte ha gjort.

The Andromeda Strain: http://www.imdb.com/title/tt0424600/?ref_=nv_sr_2 Remaken från 2008 alltså.

En satellit kraschar i södra Utah och ett dödligt virus sprids och in hoppar de ordinarie virusexperterna i samarbete med militären.

Filmen har sådan logiska brister och dåligt skådespeleri att jag stängde av skiten efter 30 minuter.

1/10
Citera
2015-01-13, 10:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Kände för lite sci-fi, men det skulle man tydligen inte ha gjort.

The Andromeda Strain: http://www.imdb.com/title/tt0424600/?ref_=nv_sr_2 Remaken från 2008 alltså.

Originalet ska visst vara väldigt bra har jag hört!
Citera
2015-01-13, 10:39
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Originalet ska visst vara väldigt bra har jag hört!
Ja jag ska försöka hitta den tänkte jag.
Citera
2015-01-13, 10:40
Medlem
Gosifs avatar
Cape Fear från 91.

En riktigt bra film! Spännande från början till slut. Bästa filmen hittills i år som jag har sätt.

4/5!
Citera
2015-01-13, 10:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Cape Fear från 91.

En riktigt bra film! Spännande från början till slut. Bästa filmen hittills i år som jag har sätt.

4/5!

Mycket bättre än originalet med Mitchum och Peck!
Citera
2015-01-13, 10:43
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Jag såg Citizen Kane (1941) häromdagen.
Filmen handlar om en väldigt inflytelserik media-man, vars sista ord vid dödsbädden väcker så stor nyfikenhet att en reporter beger sig för att intervjua de viktigaste personerna i hans liv. Det hela blir som ett biografi-liknande personlighetsporträtt av en fiktiv person. Jag har sedan längre tänkt på hur det skulle vara om man skrev (eller filmade) en biografi om en påhittad person, därför blev rullen lite mer intressant för mig.

Man märkte inte att filmen är två timmar lång, för tiden bara flöt på. Den har ett visst djup, men blev aldrig försvårad på ett pretentiöst sätt bara för sakens skull. Kan varken komma på vad som borde ändras eller förbättras med den. Mitt betyg blir 5/5.
Citera
2015-01-13, 10:52
Medlem
Gosifs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Mycket bättre än originalet med Mitchum och Peck!

Märkte inte att Peck var med även i den här. Som Lee.
Citera
2015-01-13, 10:56
Medlem
VisitByIncubuss avatar
Automata - Jacq Vaucan arbetar som försäkringsagent på ett företag som studerar robotbeteende och upptäcker något som kan få allvarliga konsekvenser för mänskligheten.

Jag somnade. Det säger väl allt om filmens dragningskraft.
Citera
2015-01-13, 13:30
Blitz. Ganska bra, handlar om en kille som dödar poliser som hämnd för att de tagit fast honom när han gjort något brott, fick inte med mig vilket. Spännande samt inslag av komedi. Huvudpersonen (en polis) spelas av Jason Statham. Han körde dock inte en Audi i denna filmen

7/10 får den av mig
Citera
2015-01-13, 13:41
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timewave-Zero
Blitz. Ganska bra, handlar om en kille som dödar poliser som hämnd för att de tagit fast honom när han gjort något brott, fick inte med mig vilket. Spännande samt inslag av komedi. Huvudpersonen (en polis) spelas av Jason Statham. Han körde dock inte en Audi i denna filmen

7/10 får den av mig

Killer Elite och Safe är bättre Statham filmer som kommit ut nyligen. Dem kan jag rekommendera om du inte redan sett dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in