El ángel exterminador (1962) [The Exterminating Angel]
Oj. Vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag fattar ingenting, allting handlar om några rika människor som är fast i ett vardagsrum (de kan inte ta sig därifrån - varför? Säg det du, ingen förklaring ges!) och ändå är man intresserad av vad som händer. Déjà vu gång på gång, flera saker som upprepar sig - jag trodde först det var fel på filmen. Kritiken är inte lika tydlig som i Buñuels andra filmer, men i slutet så skuttar en skock får in i en kyrka medan klockorna ringer...
Surrealistiska bilder och drömmar, något som inte fanns i varken Viridiana eller Simón del desierto - men väl i Los olvidados, återvänder. Silvia Pinal är vacker som vanligt. Hmm. Som sagt, väldigt konstig film. Och så är det väl med surrealister som Buñuel. Jag gillar den trots att den är så förvirrande, men den är klart sämst av de filmer jag sett av Buñuel.
Efter ett kort intro på en minut möts man av en stillbild med tre minuter "eftertext". Nästan så att man somnar direkt. Med andra ord: ingen bra start. Tyvärr är fortsättningen inte mycket bättre. Visst, det finns samhällskritik i filmen, som handlar om en fattig familj som i stort sett är slavar åt en rik herre på den spanska landsbygden. "Det måste finnas en hierarki", säger deras "ägare" någon gång under filmen. Samhällskritiken kan jag förstå, men filmen i sig var ingen höjdare. Slutet var chockerande men trots att den här filmen - var jag än letar på internet - får högsta (eller åtminstone väldigt höga) betyg så kan jag inte ge den mer än...
En satellit kraschar i södra Utah och ett dödligt virus sprids och in hoppar de ordinarie virusexperterna i samarbete med militären.
Filmen har sådan logiska brister och dåligt skådespeleri att jag stängde av skiten efter 30 minuter.
För det första. Om en satellit kraschar cirka 20 meter bort borde smällen ta kål på de som befinner sig 20 meter bort. För det andra, vilken jävla tonåring tar en nykraschad satellit och slänger upp på flaket på sin pickis för att sen köra hem med den? För det tredje, det finns vissa överlevande på den lilla orten viruset har spridit sig. Fine, de kan vara immuna mot viruset, men de första på plats kommer i helikopter och, av helt oklar anledning, släpper ut klorpromazin. Klorpromafuckingzin. Det är psykofarmaka som används vid bla schizofreni. Varför i helvete ska man släppa ut det över hela byn för? Inte nog med det. Klorpromazinet dödar alla fåglar med i princip omedelbar verkan, men det påverkar inte de överlevande människorna. Jag blir så jävla förbannad när man inte ens kan kolla upp sån simpel skit och släpper det till biograferna. Bröderna Scott har producerat smörjan också. Kanske var det detta som fick Tony att ta livet av sig? Nej fy fan vilken skit.
Jag såg Citizen Kane (1941) häromdagen.
Filmen handlar om en väldigt inflytelserik media-man, vars sista ord vid dödsbädden väcker så stor nyfikenhet att en reporter beger sig för att intervjua de viktigaste personerna i hans liv. Det hela blir som ett biografi-liknande personlighetsporträtt av en fiktiv person. Jag har sedan längre tänkt på hur det skulle vara om man skrev (eller filmade) en biografi om en påhittad person, därför blev rullen lite mer intressant för mig.
Man märkte inte att filmen är två timmar lång, för tiden bara flöt på. Den har ett visst djup, men blev aldrig försvårad på ett pretentiöst sätt bara för sakens skull. Kan varken komma på vad som borde ändras eller förbättras med den. Mitt betyg blir 5/5.
Automata - Jacq Vaucan arbetar som försäkringsagent på ett företag som studerar robotbeteende och upptäcker något som kan få allvarliga konsekvenser för mänskligheten.
Jag somnade. Det säger väl allt om filmens dragningskraft.
Blitz. Ganska bra, handlar om en kille som dödar poliser som hämnd för att de tagit fast honom när han gjort något brott, fick inte med mig vilket. Spännande samt inslag av komedi. Huvudpersonen (en polis) spelas av Jason Statham. Han körde dock inte en Audi i denna filmen
Blitz. Ganska bra, handlar om en kille som dödar poliser som hämnd för att de tagit fast honom när han gjort något brott, fick inte med mig vilket. Spännande samt inslag av komedi. Huvudpersonen (en polis) spelas av Jason Statham. Han körde dock inte en Audi i denna filmen
7/10 får den av mig
Killer Elite och Safe är bättre Statham filmer som kommit ut nyligen. Dem kan jag rekommendera om du inte redan sett dem.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!