The Riot Club (2014)
Handling: På Oxford University existerar The Riot Club där unga män från överklassen träffas för att äta, leva rövare och allmänt dekadent beteende. Det blir som en initiering för deras kommande liv som höjdare inom politiken, finansvärlden och industrin. Vid terminsstarten tas två nya medlemmar in, Miles och Alistair, vilket får stora konsekvenser för klubben. Baserad på verklighetens Bullingdon Club som bl a haft David Cameron och Boris Johnson (Londons borgmästare) som medlemmar.
Omdöme: Jag är svag för filmer i internat- och universitetsmiljö och då filmen utspelar sig på Oxford University bland riktig äcklig, empatilös överklass gick den hem direkt hos mig. Alla 10 killarna som spelar "eliten" av Riot Club gör det med bravur. Det var nog längesen jag hatade en karaktär så mycket som den svinaktiga och skrupelfria överklassgrisen Alistair (bara namnet får mig att koka!!) vars underklasshat går så långt att han t o m kan döda. Han spelas av Sam Claflin som tydligen är med i Hunger Games bl a. De flesta i Riot Club är dock riktiga mesar som inte vågar agera på egen hand (förvånad nej).
Filmen är baserad på en pjäs och visst eldar den på ett klassförakt mot den privilegierade överklassen, men det skrämmande är ju att dessa människor som står över lagen finns på riktigt. Men betryggande är att dessa överklasslynglars brott inte längre kan tystas ner inom gruppen utan kommer för eller senare upp till ytan genom modern teknik som DNA-bevisning. Med rätt advokat kan man kanske köpa sig fri från skuld. Eller kan man?
Hursomhelst som ni säkert förstår är jag rätt uppeldat efter ha sett The Riot Club, vilket bara där fordrar ett högt betyg. Som jag tidigare skrev var skådespeleriet top notch och historien tog vändningar som jag inte hade förutsett. Jag fick lite Festen-känslan också, vilket kan ha berott på danskan Lone Scherfigs regi kanske. Oavsett den bästa långfilmen från 2014 så betyget kan inte bli annat än... *trumvirvel*
Betyg: 5/5