Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-30, 17:46
  #31309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tokhyllad? Är den verkligen det, jämfört med Wingards övriga filmer, främst You're Next?


Jag wikipediade lite i ämnet och där stod det att The Guest hade 91% på Rotten Tomatoes, medan You're Next hade 74 %. Visserligen kan sådana siffror sjunka efter att en film blivit lite äldre, men ja The Guest verkar vara en riktig kritikerfavorit.
Citera
2014-11-30, 17:58
  #31310
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nationalfrontdisco
Jag wikipediade lite i ämnet och där stod det att The Guest hade 91% på Rotten Tomatoes, medan You're Next hade 74 %. Visserligen kan sådana siffror sjunka efter att en film blivit lite äldre, men ja The Guest verkar vara en riktig kritikerfavorit.

Sedan är ju heller inte Rotten Tomatoes källbaserat 100%. Egentligen bara kritiker som sätter betyg där som visar filmens betyg.
Jag håller mig till mitt motto: Gillar du filmen så gillar du den!
Citera
2014-11-30, 18:36
  #31311
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nationalfrontdisco
Jag wikipediade lite i ämnet och där stod det att The Guest hade 91% på Rotten Tomatoes, medan You're Next hade 74 %. Visserligen kan sådana siffror sjunka efter att en film blivit lite äldre, men ja The Guest verkar vara en riktig kritikerfavorit.

Kollar aldrig RT eller IMDb-betyg och det är helt irrelevant för mig om jag ska välja film, något som många andra tycks utgå efter, men The Guest har inte direkt blivit hyllad, ej heller tokhyllad för den delen av oss dödliga och inte kritiker/journalister.
Citera
2014-11-30, 18:52
  #31312
Medlem
Wadjda (2012) - Filmen är intressant ur ett kulturellt perspektiv och det är kul att se en film från Mellanöstern som inte kretsar kring krig och tortyr. Man fattar snabbt tycke för unga Wadjda och det är intressant att se hur hon slits mellan västerländska influenser och den oerhört konservativa kutym som råder i Saudiarabien. Tyvärr är filmen i övrigt ganska intetsägande och den lyckas inte fånga mitt engagemang fullt ut. Intressant och sevärd, men det finns betydligt bättre filmer från Mellanöstern. 6/10
Citera
2014-11-30, 19:08
  #31313
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexie123
Wadjda (2012)

Helt glömt bort den, ville se den då den gick på bio men blev aldrig av och sen försvann den helt ur mitt medvetande, så laddar hem den nu och ska ses! Är väldigt intresserad av kulturen och film ifrån Mellanöstern.
Citera
2014-12-01, 00:47
  #31314
Medlem
Children of the corn 5 : Dödens fält (1998)

Ja,vad ska jag säga? En riktigt dålig skräckis (som väntat,jag får skylla mig själv...) Dåliga skådisar,dåliga effekter och riktigt dåligt överlag. Sex ungdomar hamnar ute på vischan och råkar ut för dom hemska barnen i trakten. Kul att se Eva Mendez i en tidig roll,tyvärr så var hon riktigt dålig.
Betyget får bli 2/10!
Citera
2014-12-01, 13:24
  #31315
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 12/50

Short Cuts(1993)

Vi är i nittiotalets Los Angels och följer en mängd med separata historier. Något egentligt tema finns inte, den gemensamma faktorn historierna som visas är att de utspelas i LA, vissa historier krossar varandra men de flesta är parallella.
Detta sätt att göra en film på gillar jag väldigt mycket. Hela grejen med små historier i en stor film är underbart och jag har flera favoritfilmer som utspelar sig på detta sett, Magnolia är väl den absolut bästa av sitt slag.

Teman som kan nämnas är kärlek, hat, otrohet, tillit, sex, livet, döden och så vidare. Vi tar egentligen ett steg in i ett gäng Los Angeles-bors vardagliga liv, vissa spetsade med misär och sorg, andra med glädje och ljus.

Short Cuts skådespelaruppsättning är helt jävla otrolig, det är så många välkända ansikten och alla spelar riktigt bra. Att välja ut ett par tre stycken som står ut är nästan omöjligt. Om jag ska välja ut några som spelade lite extra bra så blir det en lång lista, Tom Waits, Tim Robbins, Bruce Davison, Jack Lemmon, Julianne Moore, Lily Tomlin, Chris Penn, Andie MacDowell och även Robert Downey Jr tidiga roll. Ja, detta var bara ett axplock. Att Short Cuts inte ens fick en enda Oscarsnominering för skådespeleri är konstigt då det är en av de mest välspelade filmer jag någonsin sett.

Jag vill sätta en tia på grund av den otroliga upplevelse och de tre timmarna som bara flyger förbi hur lätt som helst. Men stark, extra stark nia blir det. Hör till de bättre filmer jag någonsin sett.

Betyg: +9/10

Någon som vet om Short Cuts var först med detta uppbyggnadsätt av olika parallella historier i en film?
Citera
2014-12-01, 15:13
  #31316
Medlem
The Salvation (2014)
Western med Mads Mikkelsen,Eva Green och Persbrandt. Handlar om en dansk man ,som efter sju år äntligen får över sin fru och son till Amerika. Men lyckan blir inte långvarig då fru och son mördas av två bad guys. Naturligtvis hämnas han. Men en av gärningsmännen var bror till storskurken i trakterna.
Riktigt bra film där jag satt som klistrad direkt. Det är en vanlig hämndrulle och erbjuder inget nytt , utan är mer som en hyllning till Leone,Clintan och grabbarna! Betyget blir en stark sexa av tio!
Citera
2014-12-01, 17:22
  #31317
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
[b]Någon som vet om Short Cuts var först med detta uppbyggnadsätt av olika parallella historier i en film?

Nej, verkligen inte. Det var inte ens Altmans första film med den strukturen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cabiria

Detta är den tidigaste jag kan komma på.
Citera
2014-12-02, 09:59
  #31318
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 13/50

Three Colours - Blue (1993)

I denna första delen av Kieslowskis färgtriologi, så får vi följa kvinnan Julie i en blå fri värld. Efter att ha förlorat sin man och sin femåriga dotter i en bilkrasch, så försöker Julie slå sig fri från gamla minnen och börjar ett nytt liv i en lägenhet någonstans i Frankrike. Minnena av dottern ocg mannen kommer dock tillbaka mer och mer och det är inte lätt att släppa.

Detta är ett visuellt slående mästerverk. Bildspråket som har tydliga temadrag till blått är helt genialt uppbyggd, det skapar en vacker dynamik mellan frihet, färgen blå och människan och dess känslor i fokus.

Juliette Binoche är fullständigt lysande som huvudrollsinnehavare, hennes rolltolkning bär upp så många känslor och hela hon känns genuin rakt igenom hela filmen. Eftersom Julie är kvinnan i fokus så finns det inte mycket mer skådespeleri förutom några biroller och statister.

Jag är imponerad av denna fantastiska upplevelse, vilket också var min första Kieslowski. Bildspråket samt den poetiska uppbyggnaden, blandat med det briljanta skådespelet och den stämningsfulla musiken. Det krävs egentligen inte mer, en i princip felfri film. Otroligt kraftfull på alla sätt och vis.

Nära en nia, men stark åtta är mitt betyg till denna filmen.

Betyg: +8/10
Citera
2014-12-02, 10:59
  #31319
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Projekt 90-tal

Film: 13/50

Three Colours - Blue (1993)

I denna första delen av Kieslowskis färgtriologi, så får vi följa kvinnan Julie i en blå fri värld. Efter att ha förlorat sin man och sin femåriga dotter i en bilkrasch, så försöker Julie slå sig fri från gamla minnen och börjar ett nytt liv i en lägenhet någonstans i Frankrike. Minnena av dottern ocg mannen kommer dock tillbaka mer och mer och det är inte lätt att släppa.

Detta är ett visuellt slående mästerverk. Bildspråket som har tydliga temadrag till blått är helt genialt uppbyggd, det skapar en vacker dynamik mellan frihet, färgen blå och människan och dess känslor i fokus.

Juliette Binoche är fullständigt lysande som huvudrollsinnehavare, hennes rolltolkning bär upp så många känslor och hela hon känns genuin rakt igenom hela filmen. Eftersom Julie är kvinnan i fokus så finns det inte mycket mer skådespeleri förutom några biroller och statister.

Jag är imponerad av denna fantastiska upplevelse, vilket också var min första Kieslowski. Bildspråket samt den poetiska uppbyggnaden, blandat med det briljanta skådespelet och den stämningsfulla musiken. Det krävs egentligen inte mer, en i princip felfri film. Otroligt kraftfull på alla sätt och vis.

Nära en nia, men stark åtta är mitt betyg till denna filmen.

Betyg: +8/10

Kul att du gillade denna också! En personlig favorit.
Citera
2014-12-02, 11:42
  #31320
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Kul att du gillade denna också! En personlig favorit.
Ja den var verkligen underbar.

Då kan jag passa på att fråga dig - tycker du att trilogin bör ses tillsammans, alltså de tre filmerna efter varandra utan några andra emellan? Eller är det bättre att ta någon paus dem emellan?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback