2015-01-26, 02:32
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicken96
Cubic. Underskattad liten pärla om en dystopi där ingen tillåts ha känslor. Schyssta action scener och Bale var grym i huvudrollen.

4/5

Har inte sett denna, minns att jag tänkte se den förr men det blev aldrig av, ser onekligen intressant ut!
Citera
2015-01-26, 09:45
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicken96
Cubic. Underskattad liten pärla om en dystopi där ingen tillåts ha känslor. Schyssta action scener och Bale var grym i huvudrollen.

4/5
Lol när man såg Sean Bean i inledningen. Undrade vad som skulle hända hen i filmen.

Sköna fightingscener, bortsett från skjutscenerna dock.

Inte senaste jag såg men såg A History of violence nyligen med Viggo Mortensen. 7/10! Sevärd. Intressant story och karaktär.
Senast redigerad av Pickmylussy 2015-01-26 kl. 10:04.
Citera
2015-01-26, 12:04
Medlem
BlackMetals avatar
Una Giornata Particolare (1977)

Den här får kategoriseras som månadens och årets bästa film jag sett hittills och då har ändå det här året börjat mycket bra med flera stycken fyror. Ettore Scola har skapat en snudd på fantastisk film som dyker rätt ner i fascismens Italien med Mastroianni och Loren i toppform. Även om det är en seriös film med många lager så sprudlar den av värme och subtil humor och det enda man vill göra när eftertexterna börjar rulla är att spela filmen en gång till, något jag starkt funderar på att göra ikväll.

Ska man försöka hitta något negativt så är det väl till viss del att ljudet av spektaklet som ständigt pågår utanför kan bli lite jobbigt till slut men samtidigt så använder Scola detta för att förstärka scener som händer inne i lägenheterna där filmen utspelar sig.

4.5/5
Senast redigerad av BlackMetal 2015-01-26 kl. 12:07.
Citera
2015-01-26, 12:06
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Una Giornata Particolare (1977)

Bra många år sedan som jag själv såg den men minns den med värme och glädje, en otroligt fin och bra film!
Citera
2015-01-26, 12:23
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Bra många år sedan som jag själv såg den men minns den med värme och glädje, en otroligt fin och bra film!
Visst är det! Kanske dags att se den igen snart då?
Citera
2015-01-26, 12:51
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
det enda man vill göra när eftertexterna börjar rulla är att spela filmen en gång till

Det är en härlig känsla, får den av The Frighteners varje gång jag ser den.
Citera
2015-01-26, 12:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv

Den kanske man borde se om idag, bra längesedan sist och då borde man passa på att se DC-versionen av den i samma veva!
Citera
2015-01-26, 13:05
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den kanske man borde se om idag, bra längesedan sist och då borde man passa på att se DC-versionen av den i samma veva!

Klart att du ska se om den. Själv är jag sugen på Making of som är tre timmar lång, har för mig att Carnage. gillar den.
Citera
2015-01-26, 13:11
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Verkligen! Även om man verkligen tycker om en film man sett så är det väldigt sällan man känner att man skulle vilja se om den direkt när man sett den.
Citera
2015-01-26, 13:15
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Klart att du ska se om den. Själv är jag sugen på Making of som är tre timmar lång, har för mig att Carnage. gillar den.

Ska nog se om den senare idag då!
Citera
2015-01-26, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Birdman (2014)

Handling: Det har gått lång tid sen Riggan Thomson (Michael Keaton) spelade sin paradroll som superhjälte i tre Birdman-filmer. Numera en föredetting hoppas han kunna återväcka liv i karriären med en huvudroll och regi i en omtalad pjäs på Broadway. Men som vanligt går inget problemfritt och Riggan brottas dessutom med ett stort ego och dålig självkänsla.

Omdöme: Jäklar vilken resa in i den egocentriska teatervärlden! Michael Keaton gör en tour de force i rollen som den förbittrade Riggan Thomson. AGI:s steadicam gör mycket för stämningen och man känner av både den rumsliga och känslomässiga klaustrofobin på teatern. Fotot var för övrigt superbt. Edward Norton var sällsynt obehaglig som den psykopatiske skådisen Mike och även Emma Stone imponerade i sitt närvarande porträtt av en sargad själ.

Birdman är på ett vis en nyskapande film för AIG, vars tidigare filmer baserats på många livsöden som går samman, medan Birdman är kopplat till ett livsöde - som förvisso både påverkar och påverkas starkt av omgivningen. Jag hade önskat att kritiken mot Hollywoods förödande blockbuster-industri var hårdare och man kan bara önska att folk som enbart ser CGI/Marvel-filmer också ser Birdman och vaknar upp och inser att de suktar efter en intressant story emellanåt också.

Betyg: 4/5

Birdman för Bästa film och Michael Keaton för Bästa huvudroll! Det tyckte jag före jag sett filmen och är i ännu starkare övertygelse nu.

Kan inte annat än hålla med. Den som ratar denna film saknar både humor, känsla för tajming och inte minst den kritiken och budskapet som filmen vill visa.
Citera
2015-01-26, 15:48
Medlem
serotonins avatar
Deux hommes dans Manhattan (1959)

En journalist (Jean-Pierre Melville) och en fotograf (Pierre Grasset) får i uppdrag att ta reda på vad som hänt en spårlöst försvunnen fransk FN-delegat i New York.

Det New York vi serveras är - föga förvånande om man känner till Melville och hans amerikanska idoler - en trad-noirisk gryta av jazz, bordeller, strippklubbar, alkoholiserade karaktärer, Broadwayaktriser osv och handlingen följer även den mallen ganska troget.

Förutom att franska är det språk som mestadels talas (samt att fransk film inte hade problem med toplesscener på den tiden) kunde det vara vilken amerikansk noir som helst. - lite minuspoäng för det väl mörka fotot samt att Melville som skådespelare, speciellt när han pratar engelska, inte är världens bästa.

Sevärd om man gillar genren, själv ska jag nog ta en paus från den, och det blir det typiska noir-betyget 3/5, mer svag än stark - Melvilles bästa rullar skulle alla komma några år senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in