Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-25, 20:41
  #31201
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Chungking Express (1994)

Betyg: +8/10

Den var helt enastående att se för första gången på Cinemateket!
Citera
2014-11-25, 21:21
  #31202
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den var helt enastående att se för första gången på Cinemateket!
Att se den på bio måste ha höjt den till ännu högre höjder. Såg att du hade gett den en femma, förstår varför nu.

Även om den var magisk och helt underbar på min 11 tums skärm i min IKEA-soffa, så är det klart att man aldrig kan få samma genomslagskraft i en film som när man ser den på bio.
Citera
2014-11-25, 22:18
  #31203
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den var helt enastående att se för första gången på Cinemateket!

Då var vi nog på samma visning...
Citera
2014-11-25, 22:19
  #31204
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Att se den på bio måste ha höjt den till ännu högre höjder. Såg att du hade gett den en femma, förstår varför nu.

Även om den var magisk och helt underbar på min 11 tums skärm i min IKEA-soffa, så är det klart att man aldrig kan få samma genomslagskraft i en film som när man ser den på bio.

11 tums är väl inte stort? Eller snackar du om en datorskärm nu?
Citera
2014-11-25, 22:25
  #31205
Medlem
TheZoigs avatar
Tittade precis klart på Jay And Silent Bob Strikes Back (2001). Tyvärr är jag väldigt besviken, förväntade mig inte så mycket men i skrivande stund kan jag inte komma ihåg en scen jag tänkte var väldigt bra, vilket säger en hel del. 1/5.
Citera
2014-11-25, 23:29
  #31206
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
11 tums är väl inte stort? Eller snackar du om en datorskärm nu?
Nej, det är rätt så litet! En liten dator är vad det är!
Citera
2014-11-25, 23:31
  #31207
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Nej, det är rätt så litet! En liten dator är vad det är!
Ser du dina Tarkovskij filmer på en så liten skärm...?

Citera
2014-11-25, 23:49
  #31208
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt 90-tal

Film: 5/50

Festen (1998)

På Helges 60-års kalas så dras de mörkaste familjehemligheterna upp och fasaden för en hel familj fallerar.

Festen är känd som en av de största filmhöjdpunkterna inom svartkomik, jag har nästan bara hört positivt om denna rent ut sagt bisarra film.

Svartkomik ligger mig varmt om hjärtat och denna filmen gör ett lysande exemplar på det. Jag kanske inte skrattade så mycket som jag borde, men när de finurligaste replikerna och de brutalaste vändningarna slår in, är det briljant.

Detta är min tredje Vinterberg och med en rekommenderad femma på filmtipset så var förväntningarna på topp. Men tyvärr måste jag säga att det är den sämsta film av Vinterberg jag hittills sett. Det är inte dåligt, men den levde inte direkt upp till förväntningarna.

Nu säger jag inte att Festen är en dålig film. Den innehåller lysande skådespeleri toppat med kvicka repliker. Men i helheten måst jag säga att det känns lite, ja jag vet inte, tamt. Det är svårt att sätta ord på, för jag uppskattade filmen för sin helhet, för sin lysande svartkomik, för sin briljanta dialog samt för sitt älskvärda skådespel.

Just nu är det svårt med betyg då jag inte riktigt vet hur mycket jag gillade filmen. Det känns egentligen som att en hade behövt en omtytt om någon månad eller så. Pendlar mellan svag sjua och stark sexa. Sätter sexan på is.

Betyg: +6/10
Citera
2014-11-25, 23:51
  #31209
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Festen (1998)

Visste inte att den klassades som en svart komedi. Ser den som en genom-äcklig och sinnessjukt obehaglig dramafilm. Visst finns det några komiska scener, men i sin helhet så är den bara deprimerande och sjuk. Och riktigt, riktigt bra då.
Citera
2014-11-26, 00:52
  #31210
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Visste inte att den klassades som en svart komedi. Ser den som en genom-äcklig och sinnessjukt obehaglig dramafilm. Visst finns det några komiska scener, men i sin helhet så är den bara deprimerande och sjuk. Och riktigt, riktigt bra då.


Håller med, jag skulle verkligen inte kalla denna komedi på något vis.
Citera
2014-11-26, 08:39
  #31211
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Visste inte att den klassades som en svart komedi. Ser den som en genom-äcklig och sinnessjukt obehaglig dramafilm. Visst finns det några komiska scener, men i sin helhet så är den bara deprimerande och sjuk. Och riktigt, riktigt bra då.

Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Håller med, jag skulle verkligen inte kalla denna komedi på något vis.
Intressant. Jag har i princip endast hört om dess unika groteska svartkomik. Jag såg tydligt de komiska dragen i all svärta som genomsyrade filmen.
Citera
2014-11-26, 10:34
  #31212
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Då var vi nog på samma visning...

Såg den i januari 2005, minns du om du var på den visningen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback